2023
Hoe kan ik geloven in iets wat ik nog nooit heb gezien?
April 2023


‘Hoe kan ik geloven in iets wat ik nog nooit heb gezien?’, Liahona, april 2023.

Jongvolwassenen

Hoe kan ik geloven in iets wat ik nog nooit heb gezien?

Zelfs als het evangelie bovenzinnelijk lijkt, kunnen we er toch in geloven.

Afbeelding
vrouw die uit het raam kijkt

‘Ik begrijp gewoon niet hoe je kunt geloven in iets wat je nog nooit hebt gezien. Ik weet niet of ik op zo’n manier kan geloven.’

Ik was verbaasd over die opmerking van mijn broer. We hebben een goede band, vandaar dat hij me in vertrouwen over zijn geloofscrisis vertelde. Hij was al jaren niet actief meer in de kerk, dus ik zei dat ik hoopte dat hij ergens in zou kunnen geloven – wat dan ook – wat een liefdevolle hemelse Vader en een hoger doel voor het sterfelijk leven betrof.

Maar zijn woorden stemden me tot nadenken: Waarom geloof ik in Christus en in het evangelie als zoveel bovenzinnelijk is?

Geloof is de grootste kracht

President Russell M. Nelson blijft ons aansporen om ons geloof te verdiepen, zodat we de aanvallen van de tegenstander in de komende tijd kunnen weerstaan. Ik vind het opmerkelijk dat hij, van alle zaken die hij ons over het evangelie zou kunnen vertellen, ons voortdurend onderwijst in een fundamentele bouwsteen van het evangelie – geloof – door ons aan te moedigen ons geestelijke fundament te versterken,1 ons geestelijk momentum te behouden,2 en ons geloof te oefenen om bergen te verzetten.3

Geloof is het alvermogende antwoord op alle vragen over het evangelie. Volgens Alma is het ‘verlangen te geloven’ (Alma 32:27) het eenvoudige begin van het hele evangelie van Jezus Christus, maar geloof kan uitgroeien tot ‘de grootste macht die ons in dit leven ter beschikking staat’4 waarmee we antwoorden vinden en ons aan hoop kunnen vasthouden.

Afbeelding
Mozes splijt de Rode Zee

Illustraties, Emily Jones

Zichtbaar of onzichtbaar, geloof is een keuze

Toen ik vorig jaar het Oude Testament bestudeerde, besefte ik hoe belangrijk het is om je aan je geloof vast te houden. Ik las over de Israëlieten die God uit Egypte had bevrijd, en ik vroeg me af hoe het zou zijn om de overduidelijke, bijna ongelooflijke wonderen te zien die ze zagen.

Maar ik raakte gefrustreerd toen ik las dat hun geloof aan allerlei schommelingen onderhevig was. Ze zagen wonderen en loofden God. Vervolgens verloren ze hun geloof en morden tegen Hem als ze met beproevingen of ongemakken te maken kregen. De Heer bevrijdde hen uit Egypte, scheidde de Rode Zee zodat ze over het droge konden trekken, en liet ‘brood uit de hemel’ (Exodus 16:4) regenen. (Als broodliefhebber zat ik me te verlekkeren!) En zelfs na dit alles zeiden de Israëlieten ongelovig: ‘Waarom hebt u ons uit Egypte laten vertrekken om te sterven in de woestijn?’ (Numeri 21:5.)

Aanvankelijk was ik verontwaardigd over hun reactie. Hoe konden ze aan God twijfelen en zo ondankbaar zijn na alles wat Hij klaarblijkelijk voor hen had gedaan?

Als ik zulke wonderen had gezien, zou ik nooit meer aan mijn geloof twijfelen of mijn hemelse Vader in twijfel trekken, dacht ik. Maar toen ik verder nadacht, besefte ik dat ook ik weleens schuldig aan gebrekkig geloof was.

Als ik met moeilijkheden geconfronteerd word, vraag ik me soms af of onze hemelse Vader echt bij me is, hoewel Hij zijn tegenwoordigheid talloze keren kenbaar heeft gemaakt. Ik kan me momenten herinneren waarop ik vragen over het evangelie had of me vergeten voelde, omdat mijn gehoorzaamheid mij niet vrijwaarde van oneerlijkheid, of niet snel genoeg wonderen teweegbracht.

Maar ik heb geleerd dat de sleutel tot geloofsbehoud in momenten van twijfel, niet is wachten tot er brood uit de hemel valt, maar het maken van een keuze:

een keuze om te geloven.

De keuze om te geloven

De wereld raadt ons aan om op zoek te gaan naar een bevestiging of rechtvaardiging van onze twijfels of vragen door direct Google of kennissen te raadplegen. Maar de enige manier waarop we zuivere, absolute waarheden blootleggen, is als we ons geloof oefenen en ons door de Geest laten leiden.

Als ik voor de keuze word gesteld om wel of niet te geloven, zoek ik de Geest, zelfs als dat moeilijk is. Dan denk ik aan de momenten waarop de Heilige Geest mij waarheid heeft ingefluisterd. Dan overpeins ik wat volgens mijn ziel waarheid is. Dan bedenk ik wanneer ik de volmaakte liefde van onze hemelse Vader heb gevoeld. En dan richt ik me op de dagelijkse genade en wonderen die ik heb gezien, zoals de kracht om in moeilijke tijden gemoedsrust te vinden of door Christus de vreugde van bekering te voelen.

Ik weet dat het evangelie van Jezus Christus waar is, omdat de Geest die waarheid altijd aan mij openbaart wanneer ik Hem zoek in plaats van elders naar antwoord te zoeken – wanneer ik verlang en ervoor kies te geloven.

Natuurlijk is het makkelijk om na het zien van wonderen geloof in onze hemelse Vader te hebben, maar wonderen brengen geen geloof teweeg – geloof oefenen brengt wonderen teweeg (zie Mattheüs 17:20). Geloof is geen kwestie van zien en geloven – het is een kwestie van ervoor kiezen te geloven voordat we het volledig begrijpen, met ons hart naar waarheid zoeken en overtuigingen in rechtschapenheid koesteren (zie Alma 32:40–43).

Afbeelding
Thomas kijkt naar de tekens in de hand van Jezus

We worden gezegend als we geloven

Terug naar het gesprek met mijn broer, ik wist niet of iets wat ik zou zeggen hem zou overtuigen van de waarheid, die voor mij zo belangrijk is. Maar plotseling herinnerde ik mij het verhaal van de apostel Thomas. Dus vertelde ik het hem.

Thomas was trouw aan de Heiland tijdens zijn bediening, maar hij kon niet geloven dat zijn Meester was opgestaan totdat hij oog in oog met Hem stond. Toen hij de tekens van de nagels in zijn handen voelde, geloofde hij eindelijk. En de Heiland zei tegen hem: ‘Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd: zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven’ (Johannes 20:29, cursivering toegevoegd).

En toen heb ik mijn getuigenis gegeven: ‘Ik heb te veel problemen overwonnen om niet te geloven in een hemelse Vader die me liefheeft en in een Heiland die me heeft geholpen om ondanks alles vreugde en vrede te voelen. Ik heb niet oog in oog met Hen persoonlijk gestaan, maar ik zie Hen wel in al die voorbeelden van goedheid in de wereld. Het leven is moeilijk, maar door geloof in Hen weet ik wie ik ben en wat mijn doel is, en denk ik aan de zegeningen die Zij mij beloofd hebben. Telkens als ik ervoor kies om geloof te hebben, voel ik in mijn hart dat Zij bij me zijn en dat het evangelie waar is.’

We beëindigden ons gesprek met een goed gevoel. Ik weet niet of hij binnenkort tot het evangelie zal terugkeren, maar ik heb hem gevraagd om eenvoudigweg met een sprankje verlangen te beginnen.

In deze wereld is het niet altijd makkelijk om geloof te hebben. Als we met moeilijkheden te maken krijgen of als de hemelen voor ons gesloten zijn, krijgen we soms zelfs het gevoel dat onze inspanningen om trouw te blijven tevergeefs zijn. Maar geloofsontwikkeling of geloofsbehoud is een louteringsproces. Daar is hoop op de Heiland, vertrouwen in onze hemelse Vader en daadkracht van onze kant voor nodig. En als we voor geloof blijven kiezen, kan het resultaat zijn dat ouderling L. Whitney Clayton, voormalig lid van het Presidium der Zeventig, heeft beschreven: ‘Na verloop van tijd gaat u inzien dat u de allerbeste beslissing hebt genomen. Uw moedige beslissing om in Hem te geloven, zal een immense, eeuwige zegen zijn.’5

Wanneer ik ervoor kies om te geloven, vooral als ik er begrijpelijkerwijs voor kan kiezen om niet te geloven, zal ik zegeningen ontvangen, wonderen ervaren en diepgewortelde vreugde voelen, zoals de Heiland en de profeet hebben beloofd. En soms is het grootste wonder, wanneer ik geloof in Jezus Christus blijf oefenen, ondanks de moeilijkheden en onbeantwoorde vragen die ik heb, dat ik Hem zie. Ik erken zijn hand, zijn macht en zijn licht in mijn leven.

Ik weet dat jij hetzelfde kunt doen.