2023
Kraften, velsignelserne og sandhederne i Mormons Bog – Nyere budskaber fra profeter og apostle
April 2023


Kun digitalt

Kraften, velsignelserne og sandhederne i Mormons Bog – Nyere budskaber fra profeter og apostle

Se, hvad levende profeter nyligt har lært os om tro på Jesus Kristus på de sociale medier om Mormons Bog.

Billede
Jesus Kristus på det amerikanske kontinent

Jesus Kristus besøger Amerika, af John Walter Scott

Der er sandhed, kraft og mange velsignelser, der kommer ved trofast læsning og anvendelse af Mormons Bog. Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Når jeg tænker på Mormons Bog, tænker jeg på ordet kraft. Sandhederne i Mormons Bog har kraft til at hele, opmuntre, genopbygge, hjælpe, styrke, trøste og glæde vores sjæl.

Mine kære søskende, jeg lover, at når I bønsomt studerer Mormons Bog hver dag, vil I træffe bedre valg – hver dag. Jeg lover jer, at når I tænker nøje over det, I studerer, vil himlens sluser åbne sig, og I vil modtage svar på jeres spørgsmål og vejledning i jeres liv. Jeg lover, at når I dagligt fordyber jer i Mormons Bog, kan I blive immune over for tidens onder.«1

Medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har ved generalkonferencen talt om Mormons Bogs kraft og rolle. De har også delt budskaber om disse emner på de sociale medier, herunder følgende:

Kernen i Herrens lære

»Herren … ønsker, at vi forstår det centrale i hans lære og budskab, hvilket er grunden til, at han har givet os gaven Mormons Bog.

Mormons Bog er centreret om Jesus Kristus. Den indeholder selve kernen i hans budskab. Den blev skrevet til os i vore dage til vores liv. Når vi studerer, grunder over og anvender de principper, der undervises om på dens sider, vil vi få styrke til at centrere vores liv om Jesus Kristus og nyde de glædelige velsignelser, som han lover os nu og for evigt.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 17. okt. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Adgang til guddommelig vejledning

»I 2020 har vores profet, præsident Russell M. Nelson, opfordret os til at høre ham #HearHim – til at søge Herrens vejledning for os hver især. En af de bedste måder at søge personlig åbenbaring på er ved at studere skrifterne. Herrens ord i skrifterne er som en lygte for vores fødder (se Sl 119:105), og åbenbaring er som en mægtig kraft, der øger lygtens lys mange gange.

»Ideen om, at studium af skriften kan føre til inspiration og åbenbaring, åbner døren for sandheden om, at et skriftsted ikke er begrænset af, hvad det betød, da det blev skrevet, men at det også omfatter, hvad skriftstedet betyder for læseren i dag. Det et skriftsted i Mormons Bog betød for mig, da jeg først læste det som 16-årig, er ikke nødvendigvis det samme, når jeg læser det i som 85-årig. Med mine livserfaringer og med mit større kendskab til åbenbaring kan jeg lære ting ved at læse skrifterne i dag, der ikke var tilgængelige for mig i går.

»Fordi vi tror på, at læsning af skriften kan hjælpe os med at modtage åbenbaring, opmuntres vi til at læse skrifterne igen og igen. Det er en af årsagerne til, at sidste dages hellige tror på dagligt skriftstudium. Derved får vi adgang til det, som vor himmelske Fader ønsker, at vi skal vide og gøre i vores personlige liv.«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 12. nov. 2021, facebook.com/dallin.h.oaks.

Fred og vished midt i tumult

»Jeg bliver altid inspireret af skrifterne, der på bemærkelsesværdig vis beskriver de tider, vi lever i nu.

›Og på den dag skal der høres om krige og rygter om krige, og hele jorden skal være i oprør, og hjertet skal synke i livet på menneskene … og menneskenes kærlighed skal blive kold, og ugudelighed være fremherskende‹ (L&P 45:26-27).

Et af de ord, der skiller sig ud for mig i vers 26, er ›oprør‹, som er et synonym for uroligheder, uro, røre, optøjer, forvirring, omvæltninger, optøjer og forstyrrelse. Vi er helt sikkert vidner næsten hver dag til øget postyr rundt om i verden.

Hvor kan vi finde fred og vished midt i al denne postyr?

Mormons Bog

»Vi er ikke de eneste mennesker, der lever i svære tider. Jeg vidner om, at Mormons Bog er Guds ord og blev skrevet til vor tid. Den er kilden til vished og fred i vores urolige sidste dage.

Når I tager jer tid til at studere Mormons Bog, lover jeg, at I vil bemærke en større grad af fred i jeres liv.

Hvordan har studiet af Mormons Bog givet jer fred?«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 30. apr. 2022, facebook.com/davida.bednar.

Guds ord til at advare og forberede os

»Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus vidner om vor Frelsers og Forløsers vitterlige eksistens og guddommelighed. Det er Guds ord og advarer mod og forbereder os på den verden, vi lever i nu. Jeg elsker de ord, Mormon fortæller sin søn i Moroni 9:25

›Min søn, vær trofast i Kristus; og måtte ikke det, som jeg har skrevet, bedrøve dig, så det tynger dig til døde, men måtte Kristus løfte dig op, og måtte hans lidelser og død og det, at han viste sit legeme for vore fædre, og hans barmhjertighed og langmodighed og håbet om hans herlighed og om det evige liv bo i dit sind for evigt.‹

Kristi lærdomme vil løfte os op. Det håb, han giver, vil hjælpe os igennem livets udfordringer. Jeg opfordrer jer til at læse om ham, lære af ham og følge ham.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 23. nov. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Grundlæggende for genoprettelsen

»I de sidste otte år har en af mine opgaver været at gennemgå og læse alle de bemærkelsesværdige Joseph Smith Papers og dokumenter og den forskning, der førte til udgivelsen af Saints – en bog, der dokumenterer Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige historie.

Mit vidnesbyrd og min beundring for profeten Joseph Smith er blevet styrket og øget meget efter at have læst de inspirerende detaljer om hans liv og forudordinerede profetiske tjenestegerning.

Josephs oversættelse af Mormons Bog ved Guds gave og kraft var grundlæggende for genoprettelsen. Mormons Bog er konsistent, smukt skrevet og indeholder svarene på livets store spørgsmål. Den er en ledsager til Bibelen og er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 1. juni 2022, s. facebook.com/quentin.lcook.

Lektier, der kan hjælpe os til at blive

»Der er hundredvis, ja, tusindvis af lærdomme og oplevelser i Mormons Bog, der kan hjælpe os til at blive den, vi ønsker at være. Når I dagligt åbner Mormons Bog, vil I blive velsignet ved at se de lektier, I bør lære.«

Ældste Neil L. Andersen, 27. sep. 2022, s. facebook.com/neill.andersen.

Større glæde og fred

»Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er vores studium af Mormons Bog som endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus og som ledsager til Bibelen et grundlæggende element i vores tro …

Jeg opfordrer jer til at læse Mormons Bog og følge Jesu Kristi lærdomme, som findes i denne hellige bog. Når I gør det, kan I finde større glæde og fred i dette liv og i det tilkommende. Jeg ved, at det er sandt.«

Ældste Ronald A. Rasband, 18. juni 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Løfter og nye begyndelser

»Ved et møde for nylig med missionærerne blev jeg spurgt: ›Hvad betyder Mormons Bog for dig?‹

Som svar vender jeg mig til Mormons Bog til indledningen til Mormons Bog. I indledningen læste jeg: ›Vi opfordrer alle mennesker til at læse Mormons Bog, til i hjertet at grunde over det budskab, den indeholder, og til derefter at spørge Gud, den evige Fader, i Kristi navn, om bogen er sand. De, der følger denne anvisning og spørger i tro, vil få et vidnesbyrd om dens sandhed og guddommelighed ved Helligåndens kraft.‹

Det er mig. Det er det, Mormons Bog betyder for mig. Ved Helligåndens kraft fandt jeg ud af, at Mormons Bog er sand.

De, der får dette guddommelige vidnesbyrd fra den hellige Ånd, vil også ved den samme kraft komme til vished om, at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åbenbarer og profet i disse sidste dage, og at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Herrens rige, der atter er blevet oprettet på jorden som forberedelse til Messias’ andet komme.

Alle aspekter af disse to afsnit i Indledningen til Mormons Bog gælder mig. Det er begyndelsen på, hvordan jeg lærte, at Jesus er Kristus. Det er begyndelsen på, at jeg ved noget om Kirken, en begyndelse på, at jeg ved noget om Joseph Smith. Den er slutstenen i min religion. Den er fundamentet for den.

Jeg elsker Mormons Bog, og jeg ved, at en person vil komme vor himmelske Fader og Jesus Kristus nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end på nogen anden måde. Jeg ved, at det er sandt for mig, og det er sandt for jer.«

Ældste Dale G. Renlund, Facebook, 28. feb. 2022, facebook.com/DaleGRenlund.