2022
Vårda och bär ditt vittnesbörd
November 2022


Vårda och bär ditt vittnesbörd

Jag vill be er att söka tillfällen att bära ert vittnesbörd i ord och handling.

Inledning

Avgörande ögonblick i livet kommer ofta och oväntat, till och med när man fortfarande är ung. Låt mig berätta om Kevin, en high school-elev som blev utvald till att resa utanför delstaten och vara med på ett event för elevledare, och jag berättar med hans egna ord.

”Min tur i kön kom och den formellt klädda registreringshandläggaren bad om mitt namn. Hon tittade på sin lista och sa: ’Så du är den unge mannen från Utah.’

’Menar du att jag är den enda?’ frågade jag.

’Ja, den enda.’ Hon gav mig min namnbricka med ’Utah’ textat under mitt namn. När jag satte på mig den kändes det som om jag blev stämplad.

Jag trängde in mig i hotellets hiss med fem andra high school-elever med namnskyltar som min. ’Jaså, du är från Utah. Är du mormon?’ frågade en elev.

Jag kände mig malplacerad bland alla dessa elevledare från hela landet. ’Ja’, svarade jag avvaktande.

’Ni är de där typerna som tror på Joseph Smith, som sa att han såg änglar. Du tror väl inte på det där på allvar?’

Jag visste inte vad jag skulle säga. Alla eleverna i hissen stirrade på mig. Jag hade precis kommit dit, och alla tyckte redan att jag var annorlunda. Jag blev lite defensiv men sedan sa jag: ’Jag vet att Joseph Smith var en Guds profet.’

Var kom det där ifrån? undrade jag. Jag visste inte att jag hade det i mig. Men orden kändes sanna.

’Ja, jag har hört att ni är religiösa knäppskallar allihop’, sa han.

Efter de orden uppstod en obekväm paus när hissdörrarna gled upp. Medan vi samlade ihop vårt bagage gick han skrattande nerför hallen.

Sedan frågade en röst bakom mig: ’Du, har inte mormonerna en annan slags Bibel?’

Åh nej. Inte nu igen. Jag vände mig och såg Christopher, ännu en elev som hade åkt i hissen med mig.

’Den heter Mormons bok’, sa jag och ville helst släppa ämnet. Jag lyfte upp mina väskor och började gå nerför korridoren.

’Är det den boken som Joseph Smith översatte?’ frågade han.

’Ja, det är det’, svarade jag. Jag fortsatte gå i hopp om att undvika pinsamheter.

’Så, vet du var jag kan få tag i en?’

Ett skriftställe jag hade lärt mig i seminariet kom plötsligt till mig. ’Jag skäms inte för Jesu Kristi evangelium.’1 När den tanken kom skämdes jag över att jag hade blivit så besvärad.

Under resten av veckan kunde jag inte sluta tänka på det skriftstället. Jag besvarade så många frågor om kyrkan jag kunde, och jag fick många vänner.

Jag upptäckte att jag var stolt över min religion.

Jag gav Christopher en Mormons bok. Han skrev senare till mig för att berätta att han hade bjudit hem missionärerna.

Jag lärde mig att inte bli generad över att bära mitt vittnesbörd.”2

Jag blir inspirerad av Kevins mod att dela med sig av sitt vittnesbörd. Det är ett mod som uppvisas av trofasta medlemmar i kyrkan över hela världen varje dag. När jag nu delger mina tankar ber jag er att reflektera över dessa fyra frågor:

  1. Vet jag och förstår jag vad ett vittnesbörd är?

  2. Vet jag hur jag bär mitt vittnesbörd?

  3. Vad är det som hindrar mig från att dela mitt vittnesbörd?

  4. Hur behåller jag mitt vittnesbörd?

Vet jag och förstår jag vad ett vittnesbörd är?

Ditt vittnesbörd är en högst dyrbar ägodel som ofta förknippas med varma, andliga känslor. Dessa känslor förmedlas ofta stillsamt och beskrivs som en mild och stilla röst.3 Det är din övertygelse eller kunskap om sanningen, given som ett andligt vittnesbörd genom den Helige Andens inflytande. Att få detta vittnesbörd kan förändra vad du säger och hur du agerar. Viktiga delar av ditt vittnesbörd, bekräftade av den Helige Anden, innefattar följande:

  • Gud är din himmelske Fader; du är hans barn. Han älskar dig.

  • Jesus Kristus lever. Han är den levande Gudens Son och din Frälsare och Återlösare.

  • Joseph Smith är en Guds profet som kallades att återupprätta Jesu Kristi kyrka.

  • Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds återställda kyrka på jorden.

  • Jesu Kristi återupprättade kyrka leds genom en levande profet i dag.

Vet jag hur jag bär mitt vittnesbörd?

Du bär ditt vittnesbörd när du delar andliga känslor med andra. Som medlem i kyrkan har du tillfällen att bära vittnesbörd i ord vid formella möten i kyrkan eller i mindre formella samtal på tu man hand i familjen, med vänner och andra.

Du kan också dela ditt vittnesbörd genom ett rättfärdigt uppträdande. Ditt vittnesbörd om Jesus Kristus är inte bara det du säger – det visar vem du är.

Varje gång du muntligt bär ditt vittnesbörd eller i handling visar att du bestämt dig för att följa Jesus Kristus, inbjuder du andra att ”komma till Kristus”4.

Medlemmar i kyrkan står som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt.5 Möjligheterna att göra detta i den digitala världen med hjälp av eget inspirerande innehåll eller delat innehåll som andra skapat, är oändliga. Vi vittnar när vi älskar, delar och inbjuder, till och med på nätet. Dina tweets, meddelanden och inlägg får ett högre, heligare syfte när du också använder sociala medier för att visa hur Jesu Kristi evangelium formar ditt liv.

Vad är det som hindrar mig från att dela mitt vittnesbörd?

En sak som hindrar dig från att dela ditt vittnesbörd kan vara att du är osäker på vad du ska säga. Matthew Cowley, en tidig apostel, delade med sig av denna upplevelse av att resa på en femårig mission vid 17 års ålder till Nya Zeeland:

”Jag glömmer aldrig min fars böner den dagen jag for. Jag har aldrig hört en vackrare välsignelse i hela mitt liv. Och sedan hans sista ord till mig på järnvägsstationen: ’Min pojke, du ger dig ut på den här missionen; du kommer att studera, du kommer att förbereda dina predikningar och ibland när du ombeds göra något tror du att du är fantastiskt väl förberedd, men när du ställer dig upp blir du helt tom i huvudet.’ Jag har haft den upplevelsen mer än en gång.

Jag frågade: ’Vad gör man när man blir helt tom i huvudet?’

Han svarade: ’Du står där och med glödande själ bär du vittnesbörd om att Joseph Smith var den levande Gudens profet, och tankarna kommer då att flöda till ditt sinne och orden till din mun … till hjärtat hos var och en som lyssnar.’ Så mitt huvud, som oftast var tomt på min … mission, … gav mig tillfälle att bära vittnesbörd om den största händelsen i världshistorien sedan Mästarens korsfästelse. Pröva det någon gång, pojkar och flickor. Om ni inte har något annat att säga, vittna då om att Joseph Smith var Guds profet, så kommer hela kyrkans historia att flöda in i ditt sinne.”6

Likaså har president Dallin H. Oaks sagt: ”Vissa vittnesbörd är lättare att få när man ställer sig upp och bär dem än när man knäböjer och ber om dem.”7 Anden bär vittne till både talaren och åhöraren.

Ett annat hinder, som Kevins berättelse belyste, är rädsla. Som Paulus skrev till Timoteus:

”Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens [och] kärlekens …

Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre.”8

Känslor av rädsla kommer inte från Herren utan oftast från motståndaren. Genom att ha tro som Kevin kan du övervinna de här känslorna och fritt berätta vad du känner i hjärtat.

Hur behåller jag mitt vittnesbörd?

Jag tror att ett vittnesbörd finns medfött i oss, men för att behålla det och utveckla det mer fullständigt, lärde Alma att vi måste vårda vårt vittnesbörd med stor omsorg.9 När vi gör det ”slår det rot och växer upp och bär frukt”10. Utan detta ”vissnar det bort”11.

Var och en av våra kära medlemmar i första presidentskapet har gett oss anvisningar om hur vi behåller våra vittnesbörd.

President Henry B. Eyring har kärleksfullt sagt: ”Ni måste mätta er med Guds ord, be innerligt och jämt och ständigt lyda Herrens bud för att ert vittnesbörd ska växa och frodas.”12

President Dallin H. Oaks har påmint oss om att vi, för att behålla vårt vittnesbörd, ”behöver … ta del av sakramentet varje vecka (se Läran och förbunden 59:9) för att vara berättigade det dyrbara löftet att vi ’alltid kan ha hans Ande hos [oss]’ (Läran och förbunden 20:77).”13

Och president Russell M. Nelson gav oss en vänlig uppmaning nyligen:

”Ge [ditt vittnesbörd] sanning …

Ge dig själv näring med forntida och nutida profeters ord. Be Herren lära dig hur du kan höra honom bättre. Spendera mer tid i templet och ägna mer tid åt släktforskning …

[Ge] ditt vittnesbörd högsta prioritet.”14

Avslutning

Mina älskade bröder och systrar, jag lovar att när ni mer fullständigt förstår vad ett vittnesbörd är, och hur ni delar det, kommer ni att övervinna hindren av osäkerhet och rädsla, så att ni kan vårda och behålla denna mest dyrbara ägodel, ert vittnesbörd.

Vi är välsignade med att ha otaliga exempel på forna och nutida profeter som djärvt har burit sina vittnesbörd.

Efter Kristi död stod Petrus och vittnade:

”Ni [ska] alla … veta att han står … framför er i kraft av Jesu Kristi nasaréns namn. Ni korsfäste honom, men Gud har uppväckt honom från de döda …

Under himlen finns inget annat namn som människor fått genom vilket vi blir frälsta.”15

Efter Almas predikan om tro sa Amulek med kraft: ”Nu vill jag själv vittna för er om att detta är sant. Se, jag säger er att jag vet att Kristus ska komma bland människobarnen för att ta på sig sitt folks överträdelser och att han ska sona världens synder, för Herren Gud har talat det.”16

När Joseph Smith och Sidney Rigdon hade fått se en himmelsk syn av den uppståndne Frälsaren vittnade de:

”Och nu, efter de många vittnesbörd som har getts om honom är detta det allra sista vittnesbördet som vi ger om honom: Att han lever!

För vi såg honom, ja, på Guds högra sida, och vi hörde rösten vittna om att han är Faderns Enfödde.”17

Bröder och systrar, jag vill inbjuda er att söka tillfällen att bära era vittnesbörd i ord och i handling. Ett sådant tillfälle fick jag nyligen i slutet av ett möte med borgmästaren i en stor stad i Sydamerika, på hans kontor tillsammans med ett antal av hans ämbetsmän. När vi avslutade under mycket vänskapliga former tänkte jag försiktigt att jag borde bära mitt vittnesbörd. Jag följde maningen och vittnade om att Jesus Kristus är den levande Gudens Son och världens Frälsare. Allt förändrades i det ögonblicket. Anden i rummet gick inte att förneka. Alla verkade rörda. ”Hjälparen … bär vittne om Fadern och Sonen.”18 Jag är så tacksam att jag tog mod till mig och bar mitt vittnesbörd.

När ett sådant tillfälle kommer, ta det och använd det. Du kommer att känna värmen från Hjälparen inom dig när du gör det.

Jag bär mitt vittnesbörd för er – Gud är vår himmelske Fader, Jesus Kristus lever och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds kyrka på jorden i dag och leds genom vår käre profet president Russell M. Nelson. I Jesu Kristi namn, amen.