2022
Bli fullkomnade i honom
November 2022


Bli fullkomnade i honom

Vår fullkomlighet är endast möjlig genom Guds nåd.

Vår himmelske Fader och vår Frälsare Jesus Kristus har makt att frälsa oss och förändra oss. De kan hjälpa oss att bli som de är.

För några år sedan började ett av våra yngre barnbarn, Aaron, få problem med sin hälsa. Han blev trött, fick en hel del blåmärken och såg inte frisk ut. Efter medicinska tester fick han diagnosen svår aplastisk anemi, en sjukdom där hans benmärg slutade producera röda blodkroppar, vita blodkroppar och blodplättar. Utan behandling och på sikt ett botemedel kunde hans blod inte koagulera ordentligt eller bekämpa infektioner, så även lättare fall, skador eller sjukdomar kunde snabbt bli livshotande.

Under en tid fick Aaron regelbundet transfusioner av blodplättar och blod för att hålla honom utom fara. Läkarna förklarade att det enda botemedlet mot sjukdomen var en benmärgstransplantation, och att den bästa chansen att lyckas var att ha ett syskon som donator. Om ett av hans syskon var en idealisk matchning kunde transplantationen bli livräddande. Hans fyra yngre bröder testades, och en, Maxwell, bedömdes vara en perfekt matchning.

Även med en perfekt donatormatchning innebär en benmärgstransplantation fortfarande en allvarlig risk för komplikationer. Processen krävde att Aarons egna celler i hans sjuka benmärg förstördes genom en kombination av cellgifts- och strålbehandling innan han fick stamcellerna från sin bror Maxwells benmärg. Sedan, på grund av Aarons nedsatta immunförsvar, behövde han isoleras på sjukhuset i flera veckor och därefter hemma i flera månader med särskilda rutiner, restriktioner och mediciner.

Förhoppningen med transplantationen var att Aarons kropp inte skulle stöta bort donatorcellerna och att Maxwells celler gradvis skulle producera de nödvändiga röda och vita blodkropparna och blodplättarna i Aarons kropp. En lyckad donatortransplantation orsakar en mycket påtaglig fysiologisk förändring. Häpnadsväckande nog förklarade en läkare att om Aaron begick ett brott och lämnade blod efter sig på brottsplatsen, kunde polisen arrestera hans bror Maxwell. Det beror på att Aarons blod skulle komma från Maxwells transplanterade celler och ha Maxwells dna, och så skulle det vara under resten av hans liv.

Att Aaron kunde räddas genom sin brors blod har väckt många tankar om Jesu Kristi försonande blod och hur hans försoning påverkar oss. Jag vill i dag fokusera på den bestående, livgivande förändringen som sker när vi låter Herren utföra underverk i oss.1

Aaron hade inte kraften inom sig själv att övervinna sjukdomen. Hans kropp kunde inte tillverka de blodkroppar som behövdes för att uppehålla hans liv. Vad han än gjorde personligen så kunde han inte läka sin benmärg. Liksom Aaron inte kunde bota sig själv, kan vi inte frälsa oss själva. Hur dugliga, utbildade, lysande eller starka vi än är, kan vi inte rena oss själva från våra synder, förändra våra kroppar till ett odödligt tillstånd eller upphöja oss själva. Det är endast möjligt genom Frälsaren Jesus Kristus och hans gränslösa försoning. ”Det finns ingen annan väg, och inte heller något annat namn givet under himlen varigenom människan kan bli frälst i Guds rike.”2 Det är hans försonande blod som renar oss och heliggör oss.3

Aaron kunde inte bota sig själv, men för att transplantationen skulle fungera behövde han vara villig att göra det som läkarna bad om – även ytterst svåra saker. Även om vi inte kan frälsa oss själva, är vägen öppen för vår återlösning när vi underkastar oss Herrens vilja och håller våra förbund.4 Liksom den anmärkningsvärda processen där själva DNA:t i Aarons kropp förändrades, kan vi låta våra hjärtan förändras5, återspegla hans bild i våra ansikten6 och bli nya skapelser i Kristus7.

Alma påminde folket i Zarahemla om den föregående generationen som blivit omvänd. När Alma talade om sin far förklarade han att ”i enlighet med hans tro ägde en mäktig förändring rum i hans hjärta”.8 Sedan frågade han: ”Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan?”9 Det var inte folket som hade förändrat sina egna hjärtan. Herren utförde den faktiska förändringen. Alma var mycket tydlig med det. Han sa: ”Se, han förändrade deras hjärtan.”10 De ”ödmjukade sig och satte sin lit till den sanne och levande Guden … [och] var trofasta intill änden … [och] blev frälsta.”11 Människorna var villiga att öppna sina hjärtan och utöva tro, och sedan förändrade Herren deras hjärtan. Och vilken mäktig förändring det blev! Tänk på skillnaden mellan dessa två män som hette Alma, före och efter att deras hjärtan hade förändrats.12

Vi är barn till Gud med en majestätisk bestämmelse. Vi kan bli förändrade och bli som han är och få ”glädjens fullhet”13. Satan, å andra sidan, vill att vi ska bli lika olyckliga som han är.14 Vi har förmågan att välja vem vi följer.15 När vi följer Satan ger vi honom makt.16 När vi följer Gud ger han oss kraft.

Frälsaren lärde att vi ”ska vara fullkomliga”17. Det här kan kännas skrämmande. Jag kan tydligt se mina personliga ofullkomligheter och är smärtsamt medveten om avståndet mellan mig och fullkomlighet. Vi kanske har en tendens att tro att vi måste fullkomliggöra oss själva, men det är inte möjligt. Att följa varje förslag i världens alla självhjälpsböcker kommer inte att åstadkomma det. Det finns bara en väg och ett namn varigenom fullkomlighet kommer. Vi är ”fullkomliggjorda genom Jesus, det nya förbundets medlare, som åstadkom denna fullkomliga försoning genom att utgjuta sitt eget blod”18. Vår fullkomlighet är endast möjlig genom Guds nåd.

Kan ni föreställa er hur överväldigande det skulle ha varit för vår unge sonson Aaron att anta att han själv måste förstå och utföra alla de medicinska procedurerna i samband med transplantationen? Vi ska inte anta att vi behöver göra det som bara Frälsaren kan göra i vår mirakulösa fullkomlighetsprocess.

När Moroni avslutade sin uppteckning lärde han: ”Ja, kom till Kristus och bli fullkomnade i honom … Och om ni avstår från all ogudaktighet och älskar Gud av all er förmåga, allt ert sinne och all er styrka, då är hans nåd tillräcklig för er så att ni genom hans nåd kan bli fullkomliga i Kristus.”19 Vilken trösterik och mäktig sanning! Hans nåd är tillräcklig för mig. Hans nåd är tillräcklig för dig. Hans nåd är tillräcklig för alla som ”arbetar och är tyngda av bördor”20.

Med medicinska behandlingar som Aarons finns det alltid en viss osäkerhet kring resultatet. Faktum är att Aaron behövde en andra transplantation när det blev komplikationer med den första. Tack och lov behöver vi inte undra om det kommer att hända vid en hjärtats andliga förändring. När vi lever enligt hans vilja ”med fullkomlig förtröstan på hans förtjänster som är mäktig att frälsa”21, har vi en 100-procentig garanti för att bli renade genom Frälsarens blod och till slut bli fullkomliggjorda i honom. Han är ”en sanningens Gud och kan inte ljuga”22.

Det råder ingen tvekan om att den här förändringsprocessen tar tid och inte kommer att slutföras förrän efter det här livet, men löftet är säkert. När uppfyllelsen av Guds löften verkar vara långt borta, håller vi fortfarande fast vid dessa löften med vetskap om att de kommer att uppfyllas.23

Den mirakulösa förändringen av Aarons hälsa har medfört stor glädje för vår familj. Föreställ er den stora glädjen i himlen när mäktiga förändringar sker i våra själar.

Vår himmelske Fader och vår Frälsare Jesus Kristus älskar oss och har nådigt erbjudit sig att förändra och fullkomliggöra oss. De vill göra det. Det är centralt i deras verk och härlighet.24 Jag vittnar om att de har makt att göra det när vi kommer till dem i tro. I Jesu Kristi namn, amen.