2022
Voimallinen vanhemmuuden malli
Syyskuu 2022


”Voimallinen vanhemmuuden malli”, Liahona, syyskuu 2022.

Voimallinen vanhemmuuden malli

Evankeliumin periaatteisiin ja sitä tukevaan tutkimukseen perustuen tämä vanhemmuuden malli voi osaltaan ohjata sinua luomaan merkityksellisiä ihmissuhteita, vaalimaan uskoa ja kasvua sekä kasvattamaan ykseyttä ja sinnikkyyttä perheessäsi.

Kuva
isä lukemassa pyhiä kirjoituksia tyttärensä kanssa

Isänä ja äitinä olemisella on iankaikkinen tarkoitus, ja vanhemmuus voi olla antoisaa, valaisevaa ja iloista. Mutta koska perheitä on kaikenlaisia ja kaikenkokoisia ja niillä on omia ainutlaatuisia haasteitaan, lasten kasvattaminen voi toisinaan tuntua myös ylivoimaiselta tai uuvuttavalta.

Onneksi meidän ei tarvitse tehdä sitä yksin.

Taivaallisen Isämme johdatuksella, Vapahtajan ja Hänen evankeliuminsa tuella sekä toteuttamalla innoitettuja neuvoja rukoillen me voimme saada apua ja toivoa vanhemmuuden matkallemme.

Evankeliumin tukema vanhemmuuden malli

Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja vanhemmuutta tukevasta tutkimustiedosta olemme löytäneet kolme ohjaavaa periaatetta lapsen emotionaalisen ja hengellisen kehityksen vaalimiseen. Kun nämä toisiinsa liittyvät painotusalueet tuodaan yhteen, ne muodostavat voimallisen mallin, joka voi auttaa perheitä eri puolilla maailmaa.

Tämä malli on voimallinen, koska siinä yhdistyvät evankeliumin totuudet vanhemmuuden ja lapsen kehityksen tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin. Se, että tavoittelet henkilökohtaista ilmoitusta siihen, kuinka soveltaa tämän mallin periaatteita käytäntöön, voi auttaa sinua vahvistamaan perheesi sinnikkyyttä ja perustamaan kodin, joka keskittyy Jeesukseen Kristukseen.

Kolme ohjaavaa periaatetta ovat:

  1. Luo rakastavat perhesuhteet.

  2. Vaali oppimista ja kasvua.

  3. Rakenna ykseyttä ja voimaa palvelemalla.

Tämä malli auttaa meitä keskittymään asioihin, joilla on eniten merkitystä. Jokainen mallin osa on tärkeä osatekijä, joka vahvistaa perhettämme. Yhdessä työskennellen ne kannustavat myönteisiin ihmissuhteisiin ja kokemuksiin, auttavat perhettämme selviytymään vastoinkäymisistä sekä kasvattavat kyvykkyyttä ja sinnikkyyttä.

Kun kasvamme vanhempina, tämä malli voi toimia hyödyllisenä runkona sille, että huomaamme, kuinka voimme parhaiten opettaa ja hoivata jokaista lasta.

Seuraavassa on lyhyt katsaus mallin kuhunkin osaan ja esimerkki Vapahtajan elämästä opastamaan meitä soveltamaan tätä mallia omaan elämäämme. Lisää tietoa vanhemmuudesta, käytännön vinkkejä ja vastauksia yleisiin vanhemmuutta koskeviin kysymyksiin on saatavana osoitteessa family.churchofjesuschrist.org.

1. Luo rakastavat perhesuhteet

Tämä periaate muistuttaa meitä siitä, että meidän tulee asettaa etusijalle rakastavat suhteet taivaalliseen Isään, Vapahtajaan, puolisoomme ja lapsiimme. Nämä perhesuhteet ovat ratkaisevan tärkeitä. Lastemme iankaikkinen identiteetti ja ihmissuhteet kasvavat siitä perustotuudesta, että ”jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä”1.

Voimme kannustaa heitä oppimaan tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen uskon, rukouksen, pyhien kirjoitusten tutkimisen ja Pyhän Hengen antaman henkilökohtaisen ilmoituksen avulla (ks. Joh. 17:3). Voimme edistää uskoa ravitsemalla lastemme ”halua uskoa” (ks. Alma 32:27) ja auttamalla heitä tuntemaan Jumalan rakkautta. Lastemme on tärkeää käsittää, että taivaallinen Isä ja Vapahtaja ymmärtävät heitä täysin, rakastavat heitä täydellisesti ja haluavat auttaa heitä menestymään (ks. Room. 8:38–39).2

Vanhempien on tärkeää luoda jokaiseen lapseen rakastava suhde, joka on täynnä lämpöä ja myötätuntoa. Lastemme näkemysten ymmärtäminen ja heidän sanomistensa kunnioittava kuunteleminen rakentaa varman ja rakastavan suhteen. Lastemme pitää tietää, että olemme kiinnostuneita heistä, välitämme siitä, miltä heistä tuntuu, ja olemme valmiita auttamaan heitä. Huolehtiva kanssakäymisemme lastemme kanssa auttaa heitä saamaan myönteisen näkemyksen itsestään, tunnistamaan iankaikkisen arvonsa ja muodostamaan luottavaiset suhteet Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen.

Lisäksi perheenjäsenet voivat olla valtavana tukena toisilleen. Me voimme vaalia perhesuhteita, kun kokoonnumme yhteen tuntemaan yhteenkuuluvuutta, rukoilemaan, neuvottelemaan ja pitämään hauskaa.

Katso Kristukseen

Jeesus Kristus osoittaa rakkauttaan kullekin yksilöllisesti suhteessa, joka tarjoaa yhteenkuuluvuutta, toivoa ja parantumista. Kun Vapahtaja oli lakannut puhumasta nefiläisille, Hän auttoi myötätuntoisesti ja palveli henkilökohtaisesti parantaakseen ja siunatakseen jokaista. Hän otti rakastaen ”heidän pienet lapsensa yksitellen ja siunasi heidät ja rukoili Isää heidän puolestaan” (3. Nefi 17:21).

Vanhempana voit siunata lapsiasi luomalla heihin rakastavan suhteen – yhden merkityksellisen yhteyden kerrallaan.

Ideoita rakastavien perhesuhteiden luomiseen

  • Kommunikoi lastesi kanssa kuuntelemalla tarkkaavaisesti, vastaamalla rakastavasti ja tarkkailemalla heidän vihjeitään täyttääksesi heidän tarpeensa.

  • Vaali uskoa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen sekä pidä tärkeänä rukousta ja henkilökohtaisen ilmoituksen tavoittelemista näiden jumalallisten suhteiden vahvistamiseksi.

  • Pidä huolta itsestäsi ja avioliitostasi. Tämä auttaa sinua saamaan paremman yhteyden lapsiisi ja toimimaan vanhempana puolisosi kanssa ykseydessä ja rakkaudessa tasavertaisina kumppaneina. Jos olet naimaton, johda perhettäsi uskossa ja luottavaisena. Pyydä lisätukea niiltä, joihin luotat.

  • Edistä kodissasi turvaa, yhteenkuulumista ja iloa.

2. Vaali oppimista ja kasvua

Kuva
vanhemmat juttelemassa tyttärensä kanssa

Vaali lastesi kasvua arvostamalla heidän ainutlaatuista persoonallisuuttaan, tarjoamalla heille horjumatonta rakkautta ja tukemalla heidän pyrkimyksiään. Ota selville, missä vaiheessa lapsesi ovat kehityksessään, ja sopeuta tukeasi vastaamaan heidän erityisiä tarpeitaan. Esimerkkisi, opetuksesi, ohjauksesi ja rohkaisusi ovat välttämättömiä lastesi kykyjen ja itsevarmuuden vaalimiseksi. Ole utelias ja myötätuntoinen, kun lapsesi oppivat kokemuksen kautta.

Oppimista ja kasvua vaalivat vanhemmat eivät myöskään ole liian vaativia, liian sallivia tai liiaksi kaiken mahdollistavia. Asianmukaisten rajojen, säännöllisten rutiinien ja kohtuullisten odotusten tarjoaminen edistää lastesi kasvua. Taivaallisen Isämme tavoin vanhempien tulee keskittyä edistämään enemmän lastensa kasvua kuin heidän mukavuuttaan (ks. 2. Nefi 28:30; OL 50:24, 40).

Johda, opasta ja kulje lastesi vierellä, kun he oppivat seuraamaan Jeesusta Kristusta.3 Opeta heille, kuinka he voivat kääntyä Vapahtajan puoleen ja turvautua Hänen sovitukseensa saadakseen apua kasvamiseensa. Lapsesi huomaavat vähitellen esimerkistäsi ja omasta kokemuksestaan, että he voivat tehdä kaiken Kristuksen avulla, joka antaa heille anteeksi ja vahvistaa heitä (ks. Fil. 4:13). Kasvu ja muutos voivat olla vaikeita ja vaatia paljon harjoittelua. Vanhurskaat, suunnitelmalliset vanhemmat pyrkivät opettamaan lapsilleen paitsi sitä, kuinka ”[kulkea] totuuden – – teitä” (Moosia 4:15), myös sitä, miksi heidän tulee tehdä niin. Vaali heidän ymmärrystään ja tue heitä heidän tahdonvapautensa vanhurskaassa käytössä jokaisella askeleella, jonka he ottavat.

Katso Kristukseen

Jeesus Kristus voimaannuttaa kasvuasi katsomalla sydämesi vanhurskaita haluja ja auttamalla sinua saavuttamaan ne (ks. 1. Sam. 16:7; En. 1:12). Herra kysyi opetuslapsiltaan ”yksitellen – –: Mitä sinä tahdot minulta?” (3. Nefi 28:1; ks. myös 1. Nefi 11:1–3.) Tämän kysymyksen pohtiminen voi auttaa sinua löytämään ja saamaan sen, mitä arvostat eniten. Mieti, kuinka Vapahtaja vaali oppimista ja kasvua Jeredin veljessä kunnioittamalla tämän tahdonvapautta ja kysymällä: ”Mitä sinä tahdot minun tekevän?” (Et. 2:23.) Herra tuki häntä antamalla tarvittaessa täsmällisiä ohjeita mutta myös kannustamalla häntä selvittämään joitakin asioita itsekseen. Vapahtaja ei pakota eikä hallitse sinua vaan sen sijaan opettaa ja taivuttaa sinua käyttämään yksilöllistä tahdonvapauttasi hyvään (ks. OL 58:26–28).

Kannusta lastesi kasvua tukemalla heidän sydämensä vanhurskaita haluja – yksi oivaltava kysymys kerrallaan.

Ideoita oppimisen ja kasvun vaalimiseen

  • Ohjaa lapsiasi Jeesuksen Kristuksen luo ja opeta heille, kuinka he voivat päästä osallisiksi Hänen sovituksensa voimasta.

  • Noudata Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä tarjoamalla rakkautta, opastusta, tukea ja myötätuntoa, kun lapsesi opettelevat seuraamaan Häntä.

  • Vaali kasvua tukemalla lapsesi ymmärrystä, kykyjä, tahdonvapautta ja itseluottamusta.

  • Tule Kristuksen luokse oppimalla Hänen evankeliumiaan ja harjoittelemalla sen mukaan elämistä yhdessä, kun etenette liittopolulla.

3. Rakenna ykseyttä ja voimaa palvelemalla

Kuva
perhe viemässä ruokaa toiselle perheelle

Jeesus Kristus opetti opetuslapsiaan: ”Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne” (Joh. 13:34). Kun lohdutatte, kohotatte ja palvelette toisianne, te levitätte Kristuksen puhdasta rakkautta ja teistä tulee enemmän Hänen kaltaisiaan. Jumala tarjoaa lapsillesi myös monia arvokkaita tilaisuuksia oppia ja kasvaa, kun he tulevat mukaan Hänen työhönsä ja täyttävät lupauksensa palvella muita (ks. Moos. 1:39; Moosia 18:7–11). Kristuksen rakkauden osoittaminen ja Hänen valonsa säteileminen muuttavat heitä ja niitä, joita he palvelevat.

Perheesi hyötyy myös kuulumisesta seurakuntaan, jossa lapsesi antavat ja saavat rakkautta ja tukea. Se, että sydämenne ovat ”yhteen liittyneinä ykseydessä ja rakkaudessa [toisianne] kohtaan” (Moosia 18:21), punoo tukea antavien ihmissuhteiden ja myönteisten kokemusten verkon, joka vahvistaa perhettänne. Kun palvelette muita Kristuksen kaltaisella rakkaudella, voitte auttaa Siionin rakentamisessa perheessänne ja koko yhteiskunnassa (ks. Moos. 7:18).

Opeta lapsille, että palveleminen voi olla päivittäinen käytäntö eikä satunnainen projekti. Se, että pyrimme palvelemaan toisiamme, auttaa lapsia ja nuoria löytämään suurempaa tyydytystä tuottavan elämän, kun he katsovat omien tarpeidensa lisäksi muiden tarpeita. On hämmästyttävää, kuinka Siionin rakentaminen rakentaa Siionin kansaa.

Katso Kristukseen

Vapahtaja kehotti meitä jokaista rakastamaan ja palvelemaan muita (ks. Joh. 13:34–35). Osallistuminen taivaallisen Isämme pelastuksen työhön vahvistaa ja muuttaa meitä. Se, että Jeesus oli tekemässä Isänsä työtä (ks. Luuk. 2:49), oli osa kasvua, jota Jeesus koki nuoruudessaan, kun Hänelle ”karttui ikää ja viisautta [ja] Jumalan ja ihmisten suosio seurasi häntä” (Luuk. 2:52).

Perheesi osallistuu Jumalan johtamaan pelastuksen ja korotuksen työhön elämällä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan, huolehtimalla apua tarvitsevista, kutsumalla kaikkia vastaanottamaan evankeliumin ja yhdistämällä perheitä iankaikkisuudeksi.4

Ravitse lastesi kasvua yhdistämällä voimasi Jumalan ”suureen työhön” (ks. OL 64:33) – yksi rakastava palvelutehtävä kerrallaan.

Ideoita ykseyden ja voiman lisäämiseen palvelemalla

  • Osoita rakkautesi Jumalaa kohtaan ja opi tuntemaan Hänet paremmin rakastamalla ja palvelemalla Hänen lapsiaan.

  • Rakastakaa toisianne palvelemalla lähipiirissänne olevia ja huolehtimalla apua tarvitsevista.

  • Kokoa Israelia kertomalla evankeliumista, tutkimalla sukuasi, palvelemalla temppelissä ja auttamalla muita solmimaan pyhiä liittoja ja pitämään ne.

  • Rakenna ykseyttä ja yhteistä voimaa osoittamalla rakkautta, luomalla yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tukemalla toisia.

Toteuta mallia kodissasi

Nämä ohjaavat periaatteet voivat auttaa sinua keskittymään vanhemmuuteesi joka päivä. Voisit esimerkiksi tänään pohtia, kuinka voit tietoisesti luoda rakastavamman suhteen, vaalia oppimista tai rakentaa muita. Tämän mallin käyttäminen voi tehostaa evankeliumin oppimista, vaalia lastesi henkilökohtaista kasvua ja kannustaa keskittämään selkeämmin ja näkyvämmin huomiota sellaiseen, mikä kohottaa ja siunaa perhettäsi. Näiden periaatteiden noudattaminen voi myös parantaa kotiin keskittyvän kirkon aineiston kuten Tule ja seuraa minua -ohjelman ja Lasten ja nuorten ohjelman käyttöä.

On monia tapoja toteuttaa tämän mallin periaatteita käytännössä. Ole joustava ja tavoittele henkilökohtaista ilmoitusta soveltaaksesi niitä perheesi tarpeisiin. ”Luo, vaali, rakenna” -malli ei välttämättä tarkoita sitä, että tekisit enemmän. Vaikka saattaakin olla asioita, joita tunnet innoitusta lisätä siihen, mitä teet tällä hetkellä, mallin tarkoituksena on auttaa sinua käyttämään parhaalla mahdollisella tavalla se aika, joka teillä on yhdessä.

Kun teet mitä tahansa luodaksesi rakastavia ihmissuhteita, vaaliaksesi oppimista ja kasvua tai rakentaaksesi ykseyttä ja voimaa palvelemalla, lasket lujaa perustusta kaikelle, mitä teet kodissasi.

Hyvät vanhemmat ovat luotettavia, eivät täydellisiä

On tärkeää muistaa, ettei sinun tarvitse olla täydellinen ollaksesi hyvä isä tai äiti. Pyri sen sijaan olemaan luotettava rakkauden ja tuen lähde lapsillesi. Yksinkertaisesti sillä, että olet tekemisissä lapsesi kanssa pienin tavoin, voi olla suuri vaikutus.

Kun vanhemmuus tuntuu lannistavalta, muista hengittää, anna itsellesi tauko ja jatka yrittämistä. Voit ponnistella eteenpäin uskossa tietäen, että Vapahtaja välittää syvästi sinusta ja lapsistasi ja tekee vilpittömistä ponnisteluistasi ja vanhurskaista haluistasi jotakin suurempaa.

Toivo Kristuksessa

Kun pyrit olemaan luja tehdessäsi kaiken voitavasi rakastaaksesi, hoivataksesi ja vahvistaaksesi jokaista lasta yksi kerrallaan, sinulla ja perheelläsi voi olla toivo Kristuksessa Hänen teille antamansa iankaikkisen lupauksen ansiosta: ”Älkää pelätkö, pienet lapset, sillä te olette minun, ja minä olen voittanut maailman” (OL 50:41).