2022
Forbered jer til nadveren hele ugen
April 2022


Kun digitalt

Forbered jer til nadveren hele ugen

At følge Jesus Kristus hver dag fylder vores liv med fryd.

Billede
kvinde og børn tager del i nadveren

Illustration: Joshua Dennis

En væsentlig årsag til, at vi samles på sabbatten, er at »bringe [vores] sakramenter som et offer på [Herrens] hellige dag« (L&P 59:9). Det er et vigtigt tidspunkt på ugen til at reflektere over Jesus Kristus og hans forsoning og forny vores løfte om at efterleve evangeliet og følge vor himmelske Faders plan, som gør os i stand til at vende tilbage til ham.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at hensigten med vores sabbatsmøder i kirken er at understrege »Herrens nadver som den hellige, anerkendte centrale del af vores ugentlige gudstjeneste«. 1

Men selv på trods af vigtigheden af nadveren bliver vi sommetider distraheret af løsrevne tanker og bekymringer under nadveren. Vi er måske ikke helt fokuseret på vigtigheden af det, vi gør.

Hvordan kan vi forberede vores sind og hjerte til i højere grad at tilbede Herren under nadveren? Hvordan kan vi forberede os om søndagen og i løbet af ugen, når der hvile så mange bekymringer og opgaver på vores skuldre? Her er fem forslag til at gøre nadveren til en mere hellig oplevelse.

1. Søg at følge Kristus i alt, hvad I gør.

Ældste Alfred Kyungu fra De Halvfjerds har sagt: »At følge Kristus er at stræbe efter at tilpasse vores handlinger, adfærd og liv til Frelserens. Det er at tilegne sig dyder. Det er at være en sand Jesu Kristi discipel.« 2

Vor himmelske Fader og Frelseren bør være midtpunktet i vores liv. Som en del af vores pagt om altid at erindre Jesus Kristus (se L&P 20:77, 79) kan vi gøre vores allerbedste hver dag for at følge ham. Når vi lever på denne måde, kan han velsigne os, og vores hjerte bliver bedre forberedt til at tage del i nadveren hver sabbatsdag. Det bliver lettere at fokusere på ham, når vi stræber efter at leve, som han gjorde.

2. Gør en indsats for at komme til mødet.

Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt, at »nadverens ordinance gør nadvermødet til det mest hellige og vigtige møde i Kirken«. 3 Vores indsats for at komme til dette møde kan gøre en forskel.

Ældste Holland har sagt: »Derfor opfordres vi til at komme til vores nadvermøde i god tid og med ærbødighed, passende klædt til deltagelse i en hellig ordinance. Udtrykket »søndagstøj« har mistet lidt af sin betydning i vor tid, og af agtelse for ham, i hvis nærhed vi kommer, bør vi genindføre traditionen med at klæde og soignere os pænt på sabbatten, når og hvor vi kan.«

Han tilføjede: »Hvad angår punktlighed, bør der altid være lang snor til de velsignede mødre, der med børn og Cheerios og pusletasker i herlig uorden er så heldige overhovedet at nå frem til kirken«. 4

Nogle gange kan det være svært at komme i kirke på sabbatten. Men vor himmelske Fader ser jeres kampe og hører jeres bønner. Han ser også jeres indsats, og han vil velsigne jer, når I kommer i kirke og tager del i nadveren, selv når livet kan føles som en hvirvelvind, eller det er svært at komme i kirke. Ældste Randy D. Funk fra De Halvfjerds har sagt: »For at modtage de generøse velsignelser, [vor himmelske Fader] tilbyder, må vi handle for at acceptere dem«. 5 Vor himmelske Fader og Herren elsker handling. De elsker at se os gøre vores bedste for at følge Jesus Kristus.

3. Tænk over de velsignelser, I har fået i løbet af ugen – når I så Herrens hånd i jeres liv.

Ældste Ronald A. Rasband fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Herrens hånd vejleder jer. I og med sin ›guddommelige plan‹ er han i de små detaljer i jeres liv såvel som i de store milepæle«. 6

Brug tid hver dag på at se, hvornår vor himmelske Fader og Jesus Kristus hjalp jer til at vokse eller lykkes med noget. Måske nåede I et mål. Måske fik I gode nyheder om en jordisk velsignelse. Måske fik I styrke til at udholde modgang. Uanset hvad er sket, så stræb efter at huske Gud i alle ting og genkende guddommelige velsignelser. 7

Herren kender vores sorger, og han kender også vores glæder. At huske på ham i alle ting hjælper os til at stole på ham og på forsoningens kraft. Før Frelseren indstiftede nadveren, »takkede« han (Luk 22:19); vi kan finde glæde, når vi følger hans eksempel.

4. Tænk over tidspunkter i løbet af ugen, hvor I kom til kort. Omvend jer, og læg en plan for forbedring.

»Som forberedelse til nadveren hver uge tager Kirkens medlemmer sig tid til at vurdere deres liv og omvende sig fra sine synder. De behøver ikke at være fuldkomne for at deltage i nadveren, men de bør have en ydmyghed og en ånd af omvendelse i deres hjerte.« 8

Nadveren er en ugentlig påmindelse om at omvende os fra vores synder. Men omvendelse bør også være en daglig proces, der hjælper os til at forberede os på at forny vores pagter på sabbatten. Brug hver dag tid på at tænke over, hvordan I måske er snublet, og læg derefter en plan sammen med vor himmelske Fader og Frelseren for at blive bedre næste dag og den kommende uge. Denne konstante omvendelsesproces vil hjælpe jer til at værdsætte nadveren mere og mere, når I regelmæssigt føler den rensende kraft, der tilbydes os gennem Jesus Kristus og hans forsoning.

Når vi søger at forbedre os, kan vi huske på, hvad ældste Michael A. Dunn fra De Halvfjerds rådede os til, da han opfordrede os til at blive »en procent bedre« hver dag: »Vil små justeringer kunne udvirke den ›mægtige forandring‹, [Alma 5:14] som I ønsker? Hvis de implementeres rigtigt, er jeg 99 procent sikker på, at de vil! Men der er en ting, man må være forsigtig med i denne tilgang, nemlig, hvis de små gevinster skal akkumuleres i vores favør, kræver det en vedvarende indsats dag ud og dag ind. Og selvom vi sandsynligvis ikke bliver fuldkomne, må vi være opsatte på at spejle vores udholdenhed med tålmodighed. Gør det, så vil den søde belønning ved større retfærdighed give jer den lykke og fred, I søger.« 9

5. Husk, at omvendelse er en lykkelig proces, ikke en trist begivenhed.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Intet er mere frigørende, forædlende eller vigtigere for vores individuelle udvikling end et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse. Omvendelse er ikke en begivenhed, det er en proces. Den er nøglen til lykke og til fred i sindet. Koblet med tro åbner omvendelse for vores adgang til kraften i Jesu Kristi forsoning«. 10

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus ved, at vi ikke er fuldkomne, og at vi alle vil begå fejl. Jesu Kristi forsoning giver os mulighed for at vende tilbage til deres nærhed. På grund af dette er omvendelse en velsignelse, og nadveren hjælper os med den proces. Vi tager del i nadveren hver uge, så vi kan forpligte os igen til Herren.

Præsident Nelson har opfordret os: »Gør jeres sabbat til en fryd, når I tilbeder ham, nyder nadveren og holder hans dag hellig«. 11 Når vi følger profeternes og apostlenes råd om at påskønne vor himmelske Fader, Jesus Kristus og hans forsoning og nadveren, vil sabbatten ikke være vores eneste fryd – at følge vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil gøre vores liv frydefuldt.