2022
Anvend president Nelsons 5 tips for å øke din tro
April 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Anvend president Nelsons 5 tips for å øke din tro

Hvis du føler at din tro vakler, kan du følge disse fem forslagene fra profeten.

Bilde
sammensatt bilde av Frelseren og andre som ber og leser

Vi opplever alle prøvelser og press som setter vår tro på prøve hver dag. Noen ganger kan det virke for overveldende å bære disse utfordringene. Men la meg forsikre deg om at hver enkelt av oss faktisk kan ha tro.

President Russell M. Nelson oppfordret oss nylig til å anerkjenne og “ikke minimer[e] den tro [vi] allerede har.” 1 Han sa:

“Å utøve tro kan synes overveldende. Til tider lurer vi kanskje på om det er mulig å mønstre nok tro til å motta de velsignelser vi så sårt trenger …

Herren forstår våre jordiske svakheter. Vi alle vakler til tider. Men han kjenner også til vårt store potensial …

Herren krever ikke fullkommen tro for at vi skal ha tilgang til hans fullkomne kraft. Men han ber oss om å ha tro.” 2

Med denne sannheten i tankene kan du overveie disse fem anbefalingene fra president Nelson om hvordan vi kan øke vår tro på Jesus Kristus litt mer hver dag.

1. “Studere.”

Som unge voksne lever vi et svært travelt liv. Men livet vil alltid være travelt, og vi kan likevel sette av tid til Herren og studere hans evangelium. President Nelson underviste: “Jo mer du lærer om Frelseren, desto lettere vil det være å stole på hans nåde, hans uendelige kjærlighet og hans styrkende, helbredende og forløsende kraft.” 3

Å studere Skriftene betyr ikke nødvendigvis å lese dem i timevis. Å studere kan være 20, 10 eller til og med 5 minutter med å fordype seg i et emne. Uansett hvor mye tid vi setter av, vil vår tro på Jesus Kristus øke hvis vi daglig åpner vårt hjerte for budskapene i Skriftene.

Skriftene er fylt med virkelige mennesker som hadde tilstrekkelig tro på Jesus Kristus til å flytte fjell eller oppleve andre mirakler. Å fordype deg i disse historiene vil hjelpe deg bedre å forstå hvor viktig tro er, hvordan tro ser ut, miraklene som kommer ved å utøve tro og hvordan du kan begynne å gjøre din tro urokkelig.

Å studere Kristi misjon, tjenestegjerning og lære i Skriftene vil hjelpe deg å forstå den kraft som tro på ham bringer inn i ditt liv og hvordan hans forsoning gjelder deg. 4

2. “Velg å ha tro på Jesus Kristus.”

Det er greit å ha spørsmål. Husk at Kirken ble gjenopprettet fordi en gutt hadde spørsmål og ba vår himmelske Fader om å få vite sannheten.

Hvis vi har spørsmål eller mangler visdom (se Jakobs brev 1:5–6), kan vi granske Skriftene, finne trofaste kilder og stille vår himmelske Fader disse spørsmålene i bønn. Han ønsker at vi skal søke og kjenne sannheten, og vil ikke lede oss på villspor.

Selv med spørsmålene eller tvilen vi måtte ha, har president Nelson tryglet oss: “Velg å tro og hold deg trofast. Still dine spørsmål til Herren og til andre trofaste kilder. Studer med et ønske om å tro istedenfor med et håp om at du kan finne en feil i stoffet om en profets liv eller en uoverensstemmelse i Skriftene.” 5

Vi tenker kanskje: “Men hvordan kan jeg holde meg trofast når jeg har spørsmål eller tvil som jeg ikke finner svar på?”

For det første kan vi fortsette å lete etter sannhet med et ønske om å tro istedenfor å søke med håp om å finne løgner eller feil. For det annet kan vi følge president Nelsons råd om å “slutt[e] å øke [vår] tvil ved å øve på den sammen med andre tvilere. La Herren lede deg på din reise av åndelige oppdagelser.” 6

Når vi omsetter disse tingene i praksis, vil Den hellige ånd vitne for oss om løftet om at vi kan “vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:5).

3. “Handle i tro.”

Skriftene lærer oss at tro ikke kan eksistere uten handling (se Joseph Smiths oversettelse, Jakobs brev 2:17).

President Nelson sa: “Hva kunne du gjøre dersom du hadde mer tro? Tenk på det. Skriv om det. Motta så mer tro ved å gjøre noe som krever mer tro.” 7

Å handle i tro behøver ikke å være komplisert. Å ganske enkelt ta opp Skriftene hver dag og stole på at du kan finne veiledning, be med tro på at vår himmelske Fader vil veilede deg, og det å velge å følge budene hver dag til tross for verdens fristelser, er alle troshandlinger. Og jo mer vi utfører disse små trosfylte handlingene, desto mer vil vi motta mer tro.

4. “Delta verdig i hellige ordinanser.”

Din forpliktelse til verdig deltagelse i hellige ordinanser, herunder den ukentlige nadverden, vil, slik president Nelson sa, “[låse] opp for Guds kraft for ditt liv.” 8

Eldste Taniela B. Wakolo i De sytti sa: “Å ta del i ordinanser og ære de tilhørende paktene vil bringe deg vidunderlig lys og beskyttelse i denne stadig formørkede verden.” 9

Vår himmelske Fader ønsker at hver enkelt av oss skal høste velsignelsene ved å delta i tempelordinanser. Hvis du ønsker å delta i disse ordinansene, men ikke er sikker på hvor du skal begynne, må du ikke være redd for å oppsøke biskopen for å få hjelp til å vite hvordan du kan forberede deg til og være verdig til disse ordinansene.

5. “Spør din himmelske Fader, i Jesu Kristi navn, om hjelp.”

President Nelson sa: “Tro krever arbeid. Å motta åpenbaring krever arbeid. Men ‘hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for.’ [Matteus 7:8]. Gud vet hva som vil hjelpe din tro å vokse. Spør, og spør deretter igjen.” 10

Som president Nelson vitnet om, er vår himmelske Fader og Jesus Kristus der for å hjelpe oss. De elsker oss. Vi kan alltid be til vår himmelske Fader om hjelp til å vite hvordan vi kan utvikle vår tro. Og etter hvert som vår tro på Jesus Kristus vokser, vil vår tro flytte trengselens fjell i vårt liv og “hjelpe deg å vende utfordringer til enestående vekst og muligheter.” 11

Så hvis du føler at din tro synes å glippe, kan du følge disse mektige trinnene for å begynne å utvikle din tro på Jesus Kristus og hans evangelium istedenfor å la den svinne hen. Når du gjør det, vil Herren “la det svake bli til styrke” (Ether 12:27), og du vil oppdage at din tro virkelig vil bli sterk nok til å flytte ditt åndelige fjell.