2022
Anpassar du evangeliet efter ditt liv?
Mars 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

Anpassar du evangeliet efter ditt liv?

En unik byggnadsdesign hjälpte mig förstå hur viktigt det är att anpassa våra liv efter evangeliet – och inte tvärtom.

Bild
träd som växer genom ett hål i ett tak

Jag såg nyligen ett foto av en mycket ovanlig byggnad. Framför byggnaden fanns det ett stort träd som uppenbarligen hade vuxit mycket längre än byggnaden hade funnits. På sidan av byggnaden fanns det två nivåer av balkonger med hål i sig så att trädgrenarna kunde passera igenom. Trädet fortsatte att växa bredvid byggnaden och stammen växte rakt igenom ett hål i taket.

När jag tittade på den här bilden tänkte jag mycket på vår Herre Jesu Kristi återställda evangelium.

Det fick mig att tänka: Vill vi anpassa vårt liv efter evangeliet, eller försöker vi anpassa evangeliet så att det passar vårt liv?

Under generalkonferensen i april 2021 sa äldste Chi Hong (Sam) Wong i de sjuttios kvorum: ”Evangeliet är inte en del av vårt liv, utan vårt liv är i själva verket en del av Jesu Kristi evangelium. Tänk på det. Är inte det sant?”1

Jag säger ja, det är sant.

Och när vi förstår den här viktiga lärdomen kan det hjälpa oss undvika sorger hela livet och lära oss att bli fullständigt omvända och hängivna Herren och hans evangelium.

Världens visdom och röster kontra Guds visdom

Låt oss prata om den här vackra byggnaden och trädet som fortsatte att växa rakt igenom den. Arkitekten kunde ha sagt att trädet var i vägen: ”Det är ett hinder för det projekt jag vill slutföra.” Eller så kunde byggnadens ägare ha sagt: ”Men jag har pengar – hugg ner det här trädet så att det finns plats att bygga byggnaden.” Men det gjorde de inte. I stället valde de att anpassa byggnadsdesignen för att passa det befintliga trädet.

När vi ser på det här ur ett evangelieperspektiv kan vi inte välja att förändra de evangelieprinciper och lärosatser som har funnits för evigt – principer och lärosatser som är till vår nytta. Ja, vi är ”fria att välja” (2 Nephi 2:27) om vi ska leva enligt Jesu Kristi evangelium, men vi kan inte välja följderna av våra val.

Låt oss komma ihåg vad som hände med Ussa i Gamla testamentet:

”[Ussa räckte] ut handen mot Guds ark och grep tag i den, eftersom oxarna snavade.

Då upptändes Herrens vrede mot Ussa. Gud slog honom där för hans synd, och han dog där vid Guds ark” (2 Samuelsboken 6:6–7).

När Ussa försökte stabilisera arken visade han att han trodde att han visste bättre än Herren. I dag ställs vi inför nutida Ussas som försöker räcka ut handen, eller använda sin visdom, sin agenda eller sina idéer för att införa sina egna lagar i stället för Guds lagar. De tror att de vet bättre än Herren och försöker leda oss bort från de rätta principer som han har gett oss genom sina heliga profeter. De kanske försöker övertala oss att bara göra förändringar eller stödja delar av evangeliet som passar vår idealiska livsstil.

Men vår himmelske Fader uppmanar oss att göra förändringar i våra liv för att följa Jesu Kristi rena, eviga evangelium. För när vi gör det kan han välsigna oss.

Välsignelserna med att omfamna Jesu Kristi evangeliums fullhet

Som den här byggnaden och trädet illustrerar kan vi välja att respektera evangeliets principer som fanns före oss, precis som byggnadens arkitekt valde att respektera den natur som fanns före honom. Vi gör det genom att anpassa våra liv efter Jesu Kristi evangelium och inte tvärtom, vilket kan leda oss till smärtsamma följder, som Ussa så olyckligt upplevde. När vi minns att vi inte ”förstår allt det som Herren kan förstå” (Mosiah 4:9) och att han ”förstår allting” (Alma 26:35) kan vi veta att han har gett oss bud eller föreskrifter att leva efter för vår lycka, trygghet och slutligen eviga frälsning (se Läran och förbunden 82:8–9).

Jag är helt övertygad om vår himmelske Faders och hans Sons Jesu Kristi kraft och visdom – och att deras kraft och välsignelser kan bli våra när vi lyder deras bud som de har instiftat för vårt bästa. Vi kom hit till jorden för att utöva tro och lyda vår himmelske Fader så att vi kan uppleva evig lycka och glädje och återvända till honom.

Jag vet att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den sanna plats där vi kan lära oss bli mer som vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus genom att följa nutida profeter – för deras vägledning är värdig vår tro och ges av Frälsaren själv för att vägleda oss på vår resa tillbaka till honom.