2021
De Liahona die God me liet zien
Juni 2021


Onder heiligen der laatste dagen

De Liahona die God me liet zien

De bewering dat de Kerk van Jezus Christus was hersteld, kwam eerst als godslastering op me over.

Afbeelding
hand holding a pass-along card

Foto van hand, Getty Images; achtergrondfoto, Clebher Tex

Ik reisde als doctoraal student in Australië vaak met het openbaar vervoer van mijn flatje naar nabijgelegen restaurants in de zakenwijk in het centrum van Melbourne. Op een keer zag ik onderweg op de vloer een kaartje met een portret van Jezus Christus liggen. Iets in me zei dat ik het moest oprapen.

Ik gaf daar gevolg aan en bekeek het kaartje. Toen zocht ik een betere plek om het miniportret van de Heiland achter te laten, maar vond niets geschikts. Ik nam het kaartje dus maar mee naar huis en zette het op mijn boekenplank.

Drie dagen later kwam ik onderweg naar de lunch twee zendelingen tegen. We maakten een afspraak zodat ze me konden onderwijzen. Ze gaven me ook een kaartje dat leek op wat ik gevonden had. Toen ik thuiskwam, hield ik de kaartjes naast elkaar. Ze waren beide van de kerk van de zendelingen.

Toen de zendelingen op bezoek kwamen, gaven ze hun getuigenis van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Hun getuigenis zat me eerst niet lekker. De bewering dat de Kerk van Jezus Christus was hersteld en de enige ware kerk op aarde was, kwam als godslastering op me over. Maar twee zaken hielden me toch bezig.

Ten eerste las ik in de Schriften: ‘De vreze des Heere is het beginsel van wijsheid’ (Psalmen 111:10). Ik had wijsheid nodig en wilde de Heer graag vrezen zodat ik wijsheid kon verkrijgen. Ik redeneerde dat ik de Heer niet kon vrezen als ik Hem niet kende. Wat de zendelingen me uitlegden, was dan ook belangrijk, want ik had kennis over de Heer nodig.

Ten tweede kwam ik tot de slotsom dat de Heer me naar het kaartje had geleid dat ik opgepakt had. Ik had in al die jaren in Melbourne nooit zo’n kaartje op de grond zien liggen. De kaartjes slingerden naar mijn idee dan ook niet zomaar rond.

Ik werd blij van de zendelingenlessen. Ik werd overspoeld met alle nieuwe kennis die ik erdoor opdeed. Ik liet me al snel dopen. Ik ben nu voor tijd en eeuwigheid aan mijn vrouw en kinderen verzegeld. Ik heb inmiddels ook hetzelfde getuigenis dat de zendelingen me gaven: de Kerk van Jezus Christus is door de profeet Joseph Smith hersteld. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is de enige ware kerk op aarde en wordt door een levende profeet geleid.