2021
Kirkon synty
Maaliskuu 2021


Tule ja seuraa minua

Oppi ja liitot 20–22

Nouseva kirkko

Vapahtajan kirkko sekä tosi oppi, pappeuden voima ja pyhät toimitukset on palautettu.

Kuva
a father blessing his daughter

Valokuva James Iliff Jeffery

Vuosia sitten työskennellessäni ensimmäistä viikkoa kirkon tiedotustoimistossa Meksikossa saimme kutsun eräältä radio-ohjelmalta. Ohjelma, jossa käsiteltiin maailman uskontoja, tarjosi meille 45 minuuttia aikaa puhua kirkosta.

”Miten suurenmoinen mahdollisuus”, sanoin vyöhykkeenjohtajalle, kun kerroin kutsuun liittyvistä yksityiskohdista. ”Kenet meidän pitäisi lähettää edustamaan kirkkoa?”

Hän vastasi: ”Tietenkin sinut.”

Olin uusi toimistossa ja hyvin nuori. Yllätyin, ettei hän ehdottanut ketään kokeneempaa. Minä kuitenkin rukoilin, valmistauduin parhaani mukaan ja kutsuin mukaani toverin. Pian olimmekin jo radioasemalla.

”Meillä on tänä iltana kanssamme kaksi edustajaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta”, ohjelman juontaja sanoi esitellessään meidät. Sitten hän kysyi: ”Miksi teidän kirkollanne on niin pitkä nimi? Miksette käytä lyhyempää, myyvempää nimeä?”

Toverini ja minä vastasimme mielellämme tähän hyvään kysymykseen. Selitimme, ettei kirkon nimi ole ihmisten valitsema. Sen sijaan Vapahtaja itse on ilmoittanut sen myöhempien aikojen profeetan välityksellä (ks. OL 115:4).

Ohjelman juontaja vastasi kunnioittavasti: ”Sitten me toistamme mielihyvin nimen kokonaisuudessaan.” Ja niin hän tekikin – lukuisia kertoja.

Muistan yhä sen suloisen hengen, jota tunsimme, kun selitimme kirkon nimen alkuperää ja sitä, kuinka tuo nimi viittaa Vapahtajaan ja Hänen kirkkonsa jäseniin tänä päivänä. Toverini ja minä vastasimme lukuisiin kysymyksiin, joista monet keskittyivät kirkon nimeen. Kokemus oli siunauksena kirkolle meidän alueellamme ja minulle.

Vuonna 2018 presidentti Russell M. Nelson pyysi myöhempien aikojen pyhiä ”[palauttamaan] Herran kirkon oikean nimen”. Hän lupasi, että jos tekisimme parhaamme noudattaaksemme sitä neuvoa, Herra”[vuodattaisi] voimaansa ja siunauksiaan myöhempien aikojen pyhien päälle toisin kuin olemme koskaan ennen nähneet”.1 Presidentti Nelson uudisti tämän lupauksen huhtikuun 2020 yleiskonferenssissa.2

Sinä lyhyenä aikana sen jälkeen, kun presidentti Nelson pyysi meitä käyttämään kirkon oikeaa nimeä, hänen lupauksensa on jo alkanut täyttyä. Kun miljoonat jäsenet nyt käyttävät kirkon oikeaa nimeä, yhä useammat ihmiset tietävät, että me uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen ja palvelemme Häntä. Uskon, että sen tuloksena kirkko saa osakseen uutta vaikutusvaltaa ja kunnioitusta. Ovia avautuu, ja palautus kulkee eteenpäin.

Kun Jumalan lapset oppivat ymmärtämään, että ilmoitus jatkuu tänä päivänä ja että Vapahtajan kirkko sekä tosi oppi, pappeuden voima ja pyhät toimitukset on palautettu, he haluavat tietää lisää palautuksesta.

Elävät profeetat

Opin ja liittojen luku 20 alkaa näillä merkittävillä sanoilla: ”Kristuksen kirkon synty näinä viimeisinä aikoina” (jae 1, kursivointi lisätty). Sen jälkeen kun kirkko perustettiin 6. huhtikuuta 1830, Herra on ohjannut sen syntyä ja nousua kutsumiensa johtajien välityksellä.

Pyhä Henki innoitti Joseph Smithiä laskemaan palautetun kirkon perustuksen. Samalla tavoin meidän aikanamme Herra innoittaa presidentti Nelsonia johtamaan kirkkoa, ”rakentamaan” sitä ja ”edistämään Siionin asiaa väkevän voimallisesti hyvän puolesta” (OL 21:2, 7).

Huhtikuun 2020 yleiskonferenssissa kirkon jäsenet näkivät vahvistuksen Herran jatkuvalle ohjaukselle ja Hänen kirkkonsa jatkuvalle nousulle, kun presidentti Nelson luki asiakirjan ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden palautus – kaksisataavuotisjulistus maailmalle”:

”Me julistamme riemuiten, että luvattu palautus etenee jatkuvan ilmoituksen välityksellä”, hän sanoi. ”Maapallo ei enää koskaan tule olemaan entisellään.”

Presidentti Nelson lisäsi: ”Taivaat ovat avoinna. Me vahvistamme, että Jumala tekee tiettäväksi tahtonsa rakkaille pojilleen ja tyttärilleen.”3

Herra lupasi siunata varhaisia kirkon jäseniä, jotka ottivat varteen Hänen tahtonsa, kuten se ilmoitettiin profeetta Joseph Smithin välityksellä. Nuo lupaukset ulottuvat meihin, kun seuraamme Herran valitsemia palvelijoita tänä päivänä: ”Helvetin portit eivät teitä voita; niin, ja Herra Jumala hajottaa pimeyden voimat teidän edestänne ja saattaa taivaat järkkymään teidän parhaaksenne ja nimensä kunniaksi” (OL 21:6).

Kuva
President and Sister Nelson greeting people following a devotional

Presidentti ja sisar Nelson tervehtivät kirkon jäseniä hartaustilaisuutensa jälkeen 16. toukokuuta 2019 Konassa Havaijissa.

Tosi oppi

Yksi asia, jonka nuori Joseph Smith oppi pyhässä lehdossa 200 vuotta sitten, oli se, että hänen aikansa uskonnon tunnustajat opettivat ”oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman” (JS–H 1:19).

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista julisti hiljattain, että samanlaiset ”uskonnolliset vajavuudet” meidän aikanamme ”jättävät yhä tyydyttämättä joidenkin nälän ja toivon” ja että ”monet [opillisista] tyytymättömyyden aiheista johtavat jotkut pois perinteisistä kirkollisista instituutioista”.4

Se, mitä maailma tarvitsee ja mitä Herra tarjoaa, ovat suloiset, pelastavat opit, jotka löytyvät selkeydessään ja täyteydessään palautetusta evankeliumista.

Tosi oppi löytyy Mormonin kirjasta, joka sisältää ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden pakanoille sekä juutalaisille” (OL 20:9). ”Siinä opetetaan elämän tarkoitusta ja selitetään Kristuksen oppia, joka on elämän tarkoituksen kannalta keskeinen. – – Mormonin kirja todistaa, että kaikki ihmiset ovat rakastavan taivaallisen Isän poikia ja tyttäriä, että Hänellä on jumalallinen suunnitelma meidän elämäämme varten ja että Hänen Poikansa Jeesus Kristus puhuu nykyään samoin kuin entisinä aikoina.”5

Tosi oppi löytyy Opista ja liitoista, jonka profeetta sanoi olevan ”yhdistävä side Mormonin kirjan sekä profeetta Joseph Smithin ja hänen seuraajiensa johdolla tehtävän jatkuvan palautuksen työn välillä”6.

Tosi oppi löytyy myös nykyajan profeettojen ja apostolien opetuksista. Herra on kutsunut heidät meidän aikanamme suojelemaan meitä petokselta. Tiedämme, että se, mitä he puhuvat Pyhän Hengen vaikuttamina, on Herran tahto, mieli, sana ja ääni (ks. OL 68:4).

Tosi oppi innoittaa, vahvistaa ja lohduttaa, koska se kutsuu Pyhän Hengen, ilmoittaa pelastussuunnitelman sekä todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan.

Pappeus ja toimitukset

Herra kutsuu meitä kaikkia tulemaan Hänen luokseen ja Hänen kirkkoonsa sekä saamaan pelastuksen toimitukset.7 Toimitukset ovat välttämättömiä Herran tosi kirkossa, samoin pappeuden valtuus niiden suorittamiseen.

Niiden, jotka etsivät Jeesuksen Kristuksen tosi kirkkoa, tulee muiden asioiden ohella odottaa, että Herra on määrännyt asianmukaisen kasteen (ks. OL 20:37, 71–74) ja jäsenten velvollisuudet kastamisen jälkeen (ks. OL 20:68–70). Heidän tulee odottaa löytävänsä maallikkopapiston ja niiden maallikkopappien velvollisuudet. Ja heidän tulee odottaa mahdollisuuksia palvella siten kuin Vapahtaja palveli. (Ks. OL 20:38–67; ks. myös Moosia 18:8–10; Moroni 6:4.)

Kuva
women visiting a woman with injured foot

Palvelutyö palautetussa kirkossa tekee meistä erilaisia. Pappeuden palvelutyö tarkoittaa kaikkien – ei ainoastaan meidän kirkkoomme kuuluvien – palvelemista. Palvelutyö siunaa sekä sitä, jota palvellaan, että sitä, joka palvelee.

Lopulta niiden, jotka etsivät Herran tosi kirkkoa, tulee odottaa löytävänsä pappeuden valtuuden ja toimitukset, jotka voivat sitoa perheitä iankaikkisuudeksi.

”Mitä teidän kohdallanne tarkoittaa se, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu maan päälle?” presidentti Nelson kysyi huhtikuun 2020 yleiskonferenssissa. ”Se tarkoittaa, että teidät ja perheenne voidaan sinetöidä yhteen ikuisesti! Se tarkoittaa, että koska henkilö, jolla on Jeesukselta Kristukselta saatu valtuus, on kastanut teidät ja teidät on konfirmoitu Hänen kirkkonsa jäseneksi, te voitte nauttia Pyhän Hengen jatkuvasta kumppanuudesta. – – Se tarkoittaa, että pappeuden voima voi siunata teitä, kun vastaanotatte välttämättömiä toimituksia sekä teette liittoja Jumalan kanssa ja pidätte ne.”8

Millainen siunaus onkaan olla jäseniä kirkossa, joka nousee ja jota johtavat elävät profeetat ja apostolit! Älkäämme koskaan pitäkö itsestäänselvyytenä Herran jumalallista johdatusta, Hänen palautettua kirkkoaan, pappeuden voimaa ja toimituksia, jotka siunaavat meitä nyt ja iankaikkisuudessa.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Kirkon oikea nimi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 89.

  2. Ks. Russell M. Nelson, ”Avatkaamme taivaat avuksi”, Liahona, toukokuu 2020, s. 73.

  3. ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden palautus – kaksisataavuotisjulistus maailmalle”, ks. Liahona, toukokuu 2020, s. 91.

  4. Jeffrey R. Holland, ”Täydellinen toivon kirkkaus”, Liahona, toukokuu 2020, s. 83.

  5. ”Kaksisataavuotisjulistus maailmalle”, s. 91.

  6. Ks. Ezra Taft Benson, ”Mormonin Kirja ja Opin ja Liittojen Kirja”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 77.

  7. Ks. ”Kaksisataavuotisjulistus maailmalle”, s. 91.

  8. Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 88–89.