2021
Profeter och uppenbarelse
Januari 2021


Till föräldrar

Profeter och uppenbarelse

Bild
illustration of Joseph Smith and Sidney Ridgon

Kära föräldrar!

Läran och förbunden är en samling uppenbarelser från Herren. Genom att studera dem får vi den unika möjligheten att lära känna Frälsarens röst när han talar, inte bara till sina profeter utan genom dem till vanliga medlemmar i kyrkan som vi.

Den här månaden ger tidskriften dig olika möjligheter att prata med dina barn, bland annat om uppenbarelse, hur den fungerar och att Gud är villig att tala till dem.

Samtal om evangeliet

Frid i hans löften (Läran och förbunden 6)

Visa bilden på sidan 2 och läs Frälsarens ord i kapitel 6. Det här löftet gavs till Joseph Smith och Oliver Cowdery i april 1829. Vid den tiden var Joseph bara 23 år men hade redan blivit förkastad och förföljd. Hur kan de här orden ha hjälpt Joseph och Oliver? Hur kan de här orden tillämpas på utmaningarna i ditt liv? Vad kan vi göra för att få de här utlovade välsignelserna?

Profeter och personlig uppenbarelse (Läran och förbunden 1)

Herren talar till oss enskilt och genom profeter (se kap. 1). Använd ”Evangeliets grunder” på sidan 10 för att hjälpa dina barn lära sig mer om uppenbarelse. Ni kan läsa citatet av president Russell M. Nelson på sidan 6 tillsammans. Vad känner ni att Gud säger till er genom sin profet? Att följa hans råd kan leda till att ni sätter mål i programmet Barn och ungdomar. (För mer information om det här ämnet kan ni också titta på eller läsa president Nelsons tal ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 93–96.)

Stöd för Kom och följ mig

Missa inte förslagen på sidan 26 som är till stöd när ni studerar Kom och följ mig varje vecka.

Roliga familjestudier

Finna Kristus

President Ezra Taft Benson (1899–1994) sa: ”Praktiskt taget varje sida i Läran och förbunden … undervisar om Mästaren.”1

  1. Sätt ett tidtagarur på två minuter.

  2. Familjemedlemmarna läser snabbt igenom början av Läran och förbunden och räknar det antal gånger som Kristus nämns. Börja med inledningen och sluta med kapitel 9.

  3. När tiden är ute får varje person ytterligare tid att välja en av verserna som betyder något särskilt för honom eller henne. Låt var och en läsa upp sin vers.

Diskussion: Hur kan vi inrikta oss på Kristus när vi studerar Läran och förbunden i år? Vad kan vi göra för att ”höra” Herrens röst?

1, 2, 3 – Han talar till mig

Läran och förbunden undervisar tillsammans med Bibeln och Mormons bok om Kristus och hans uppenbarelser till oss. I inledningen till Läran och förbunden står det att vi kan höra ”Jesu Kristi milda men bestämda röst” i uppenbarelserna som finns i den här boken.

  1. Ge i hemlighet varje familjemedlem ett nummer: 1) Bibeln, 2) Mormons bok eller 3) Läran och förbunden.

  2. Varje person ska leta efter en betydelsefull vers i den boken där Herrens ”milda men bestämda röst” hörs undervisa eller förklara en princip för oss.

  3. Turas om att läsa verserna högt för varandra utan att avslöja skriftställehänvisningen. Andra håller upp antingen 1, 2 eller 3 fingrar för att gissa vilken bok varje vers kommer från.

Diskussion: Hur verkar skrifterna från forna tider tillsammans med de nutida uppenbarelserna i Läran och förbunden för att vi ska lära oss mer om Kristus och höra hans röst? Hur kan vi bli bättre på att höra Herrens röst när vi studerar Läran och förbunden i år?

Slutnot

  1. Ezra Taft Benson, ”Gåvan av nutida uppenbarelse”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 68.