2021
Kraften i personlig uppenbarelse
Januari 2021


Kraften i personlig uppenbarelse

Hur du tar emot livsuppehållande uppenbarelse som är skräddarsydd för dig.

Bild
illustration of man in suit standing by window

Illustration Allen Garns

”Be i Jesu Kristi namn om dina bekymmer, din fruktan, dina svagheter – ja, om ditt hjärtas innersta längtan. Och lyssna sedan! Skriv ner de tankar som kommer till ditt sinne. Skriv ner vad du känner och följ upp med de handlingar du manas att utföra. När du upprepar den här processen dag efter dag, månad efter månad, år efter år, kommer du att ’tillväxa i uppenbarelsens princip’.

Vill Gud verkligen tala med dig? Ja!”

Russell M. Nelson, president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95.

”Du [kan] ta emot inspiration och uppenbarelse som överensstämmer med hans bud, och som är skräddarsydd för dig. Du har unika uppdrag och funktioner att utföra i livet och du kommer att få unik vägledning för att kunna uppfylla dem.

Nephi, Jareds broder och även Mose hade alla ett hav att ta sig över – och alla gjorde de det på olika sätt. Nephi ’bearbetade virket med utsökt konstfärdighet’. Jareds broder byggde farkoster som var ’lika täta som en skål’. Och Mose ’gick rakt genom havet på torr mark’.

Var och en av dem fick personlig vägledning som skräddarsytts för dem, och var och en av dem visade tillit och agerade.”

Michelle Craig, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, ”Andlig kapacitet”, Liahona, nov. 2019, s. 21.

”Att mätta sig är mer än att avnjuta en utsökt måltid. Det är en upplevelse av glädje, näring, firande, att dela och uttrycka kärlek till familj och nära och kära, uttrycka vår tacksamhet till Gud och stärka relationer medan man njuter av mycket och otroligt god mat. Jag tror att när vi mättar oss med Kristi ord bör vi se det som en liknande upplevelse. …

Att mätta sig med Kristi ord leder till livsuppehållande uppenbarelse, en bekräftelse på nytt om vår sanna identitet och vårt värde inför Gud som hans barn, och de leder våra vänner till Kristus och evigt liv.”

Äldste Takashi Wada i de sjuttios kvorum, ”Mätta dig med Kristi ord”, Liahona, maj 2019, s. 38–39, 40.

”Sakramentet är också en tid för vår himmelske Fader att undervisa oss om sin älskade Sons försoning, vår Frälsare Jesus Kristus, och för oss att ta emot uppenbarelse om det. Det är en tid för att ’bulta och dörren ska öppnas för er’, att be om och att motta denna kunskap. Det är en tid för oss att vördnadsfullt be Gud om att få den kunskapen. Och om vi gör det tvivlar jag inte på att vi kommer att få den kunskapen, som då storligen välsignar våra liv.”

Äldste Claudio R. M. Costa i de sjuttios kvorum, ”Att alltid minnas honom”, Liahona, nov. 2015, s. 103.

”Var lydig, kom ihåg de gånger du har känt Anden tidigare, och be i tro. Ditt svar kommer och du får känna Frälsarens kärlek och frid. Det kanske inte kommer så snabbt eller på det sätt som du önskar, men svaret kommer. Ge inte upp! Ge aldrig upp!”

Se äldste James B. Martino i de sjuttios kvorum, ”Vänd dig till honom så får du svar”, Liahona, nov. 2015, s. 59.

”Herren har upprepade gånger sagt åt oss att ’sök[a] lärdom, ja, genom studier och även genom tro’. Vi kan få ljus och kunskap inte bara genom logiska resonemang utan också genom den Helige Andens vägledning och inspiration. …

När de här två perspektiven sedan förenas i våra själar visar helhetsbilden verkligheten som den faktiskt är.”

Äldste Mathias Held i de sjuttios kvorum, ”Söka kunskap genom Anden”, Liahona, maj 2019, s. 31, 33.