2019
Henkilökohtainen suhde taivaalliseen Isäämme rukouksen avulla
Helmikuu 2019


Opetuksia Uudesta testamentista

Henkilökohtainen suhde taivaalliseen Isäämme rukouksen avulla

Brigham Youngin yliopiston Idahon kampuksen hartaustilaisuudessa 28. marraskuuta 2017 pidetystä puheesta ”A Personal Relationship with Our Heavenly Father as Taught by the Lord Jesus Christ” [Henkilökohtainen suhde taivaalliseen Isäämme Herran Jeesuksen Kristuksen opetusten mukaan].

Milloin viimeksi tunsit jotakin, kun rukoilit?

Kuva
man kneeling

Tausta Getty Images

Kun käytän matkapuhelintani soittaakseni äidilleni ja isälleni New Jerseyn osavaltioon, voin kuulla heidän äänensä selvästi. En tiedä, kuinka on mahdollista puhua heille niin kauas ilman kaapeleita tai näkyvää yhteyttä. Mutta tiedän, että se toimii!

Älkää vain kysykö minulta, kuinka on mahdollista, että miljoonat ihmiset voivat rukoilla yhtaikaa ja eri kielillä, ja samaan aikaan meidän taivaallinen Isämme on valmiina kuuntelemaan heitä ja vastaamaan heille. En voi ymmärtää, kuinka se tapahtuu. Mutta tiedän, että se toimii!

Aivan kuin matkapuhelimen tapauksessa, rukous toimii, vaikka emme ehkä ymmärräkään tarkkaan, kuinka se tapahtuu. Mutta rukoukseen liittyy joitakin asioita, jotka me voimme ymmärtää.

Rukoile sydämestäsi

Voimme lukea pyhistä kirjoituksista: ”Paljon kansaa oli kastettu. Kun myös Jeesus oli kastettu, niin taivas aukeni hänen rukoillessaan” (Luuk. 3:21). Jeesus opettaa meille, että sydämestämme rukoileminen voi avata taivaan. Hän sanoi: ”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Matt. 7:7.)

Nykyään käytämme tavallisesti sanaa pyytää, kun puhumme halusta saada jotakin. Mutta kohdan alkuperäinen kreikkalainen sana on aiteo, mikä tarkoittaa pelkän pyytämisen lisäksi myös anomista, kovasti haluamista tai hartaasti anelemista. Taivaat eivät avaudu, jos me vain lausumme rukouksia. Ne avautuvat, jos me anomme, jos me haluamme kovasti, jos me anelemme hartaasti, jos me rukoilemme sydämestämme.

Kun rukoilet, tuntuuko sinusta kuin taivaat aukenisivat? Milloin viimeksi tunsit jotakin, kun rukoilit?

Valmistaudu rukoukseen

Meidän tulee valmistautua rukoukseen, jottei rukouksistamme tule rutiininomaista tyhjän hokemista (ks. Matt. 6:7; 3. Nefi 13:7). Minä ehdotan jonkin pyhien kirjoitusten kohdan lukemista tai sitä, että pohdimme lyhyesti siunauksiamme. Jokainen meistä voi löytää tapoja valmistautua henkilökohtaiseen rukoukseen.

Rukoile silloinkin kun se on vaikeaa

Silloin tällöin pidämme rukouksemme kiireesti tai rukoilemme rutiininomaisesti. Joskus rukouksemme ei sisällä uskoa Jeesukseen Kristukseen, ja joskus emme rukoile lainkaan. Mutta juuri tuollaisina hetkinä, kun meiltä puuttuu uskoa tai emme tunne halua rukoilla, tarvitsemme rukousta eniten.

Presidentti Brigham Young (1801–1877) on sanonut: ”Kun on pimeää kuin keskiyöllä, kun sydämessäni ei ole pienintäkään halua rukoilla, sanonko silloin, etten aio rukoilla? Ei, vaan [minä sanon] – – taipukaa lattiaan, polvet, ja avaudu, suu, ja puhu, kieli – niin saamme nähdä, mitä sieltä tulee, ja te ylistätte Herraa, Israelin Jumalaa, silloinkin, kun teistä tuntuu, ettette voi lausua sanaakaan Hänen hyväkseen. Se on se voitto, jonka voimme saada. – – Se on hengen ja ruumiin välinen asia; ne ovat erottamattomasti yhdistetyt.” (Julkaisussa Journal of Discourses, osa 3, s. 207.)

Saatana ei halua sinun rukoilevan, koska hän tietää, että heti kun alat rukoilla sydämestäsi, saat hengellistä voimaa, ja hän menettää otettaan sinusta. Voimallinen rukous antaa sinulle kyvyn kohdata sellaisia haasteita kuten ahdistus, masennus ja epäilykset omaa uskoasi kohtaan.

Ellet edes muista, milloin viimeksi tunsit jotakin, kun rukoilit, tee jotakin asian hyväksi. Rukouksen avulla voit luoda henkilökohtaisen suhteen taivaalliseen Isääsi ja ylläpitää sitä.

Vietä hetki taivaassa

Kuva
woman praying

Kun tarvitset epätoivoisesti taivaallista apua, rukous voi antaa sinulle voimaa tehdä oikeita päätöksiä. Sydämestä tuleva rukous on todellakin hetki taivaassa, ja vaikka vastaukset eivät aina tulisikaan heti, hetki taivaassa voi auttaa sinua viitoittamaan reittiäsi kuolevaisessa elämässä.

Maailmassa, jossa ihmiset ”sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi [ja kääntävät pimeyden] valoksi ja valon pimeydeksi, karvaan makeaksi ja makean karvaaksi” (Jes. 5:20), sinun on tarpeen tietää, että taivaat ovat avoinna sinua varten.

Sydämestä tulevat rukoukset, voimalliset rukoukset, voivat antaa sinulle hengellistä voimaa kohdata sellaisia asioita. Kun taivaat ovat avoinna, voimme tuntea rauhaa, lohtua, iloa ja rakkautta, vaikka emme ehkä heti saisikaan täyttä ymmärrystä kaikesta.

Seuraa Vapahtajan esimerkkiä

Voimme oppia paljon sen pohjalta, kuinka Vapahtaja rukoili.

”Varhain aamulla, kun vielä oli pimeä, Jeesus nousi ja lähti ulos. Hän meni paikkaan, jossa hän sai olla yksin, ja rukoili siellä.” (Mark. 1:35.)

Jeesus rukoili aamulla heti ensimmäiseksi, ja etsi rukoilemiseen paikan, jossa Hän sai olla yksin. Rukoiletko sinä aamulla heti ensimmäiseksi? Vältätkö sinä häiriötekijöitä? Irrotatko itsesi maailmasta ja pyrit luomaan yhteyden taivaisiin?

Luukas kirjoittaa myös, että Jeesus ”vetäytyi [autiolle seudulle] rukoilemaan” (Luuk. 5:16). Onko sinulla paikka missä rukoilla, jonne menet, kun haluat anoa jotakin taivaalliselta Isältäsi?

Ole nöyrä

Kuva
man praying

Matteus kertoo meille, että Lunastaja osoitti rukoillessaan nöyryyttä. ”Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili: ’Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.’” (Matt. 26:39.)

Mitä tarkoittaa, että Hän ”heittäytyi kasvoilleen maahan”? Vastaava alkuperäinen kreikkalainen sana pipto on verbi, joka tarkoittaa ”laskeutua seisoma-asennosta maahan kasvoilleen”. Kun koittaa hetki pitää henkilökohtainen rukous, muista, että osoitat sanasi Hänelle, joka on maailmankaikkeuden älykkäin ja voimallisin olento, ”armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala” (2. Kor. 1:3). Sellaisen olennon edessä en voi olla välinpitämätön. Tunnen, että minun on pakko polvistua.

Jeesus Kristus myös asetti esimerkin sanoessaan Isälleen: ”Ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä.” Kun sinä sanot: ”Ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä”, tarkoitatko sitä todella? Mitä muutoksia sinun on tehtävä mielessäsi, sydämessäsi ja toimissasi, jotta olisit todella vilpitön?

Etsi kiihkeästi

Kun pyrit olemaan nöyrä, rehellinen ja vilpitön rukouksissasi, sinun on helpompi hyväksyä taivaallisen Isän tahto, vaikka se ei olisikaan sitä, mitä sinulla oli mielessäsi. Otamme jälleen esimerkiksi Jeesuksen Kristuksen: ”Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin” (Luuk. 22:44).

Kun sinulla on vaikeuksia, käytätkö aikaasi siihen, että kyselet itseltäsi, ”Miksi juuri minä”? Vai rukoiletko entistä kiihkeämmin? Pyhien kirjoitusten kohdan ilmaus ”yhä kiihkeämmin” tulee kreikankielisestä ilmauksesta, joka tarkoittaa ”lakkaamatta, hartaasti”. Niinpä Jeesus opettaa meille, että koettelemusten aikana meidän tulee rukoilla hartaasti, lakkaamatta. Kehotan kaikkia niitä, joilla on vaikeita aikoja, kääntymään elävän Jumalan puoleen.

Vaikeat ajat voivat tarjota taivaalliselle Isälle suurenmoisen tilaisuuden opettaa meitä. Sydämemme pehmenee ja mielemme kamppailee saadakseen vastauksia. Jos etsimme Häntä, Hän on lähellä.

Usko, että Hän kuuntelee

Kuva
woman looking up

Vapahtaja sanoi synagogan esimiehelle: ”Älä pelkää, vaan usko” (Mark. 5:36). Usko, että Isä Jumala kuuntelee sinua. Usko, että Hän puhuu ”sinulle sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi Pyhän Hengen kautta, joka tulee sinun yllesi ja joka asuu sinun sydämessäsi” (OL 8:2). Usko, että sinä – niin, sinä – voit tuntea rauhaa ja lohtua. Usko, että sinä voit saada hengellistä voimaa voittaa vaikeudet.

Voimalliset rukoukset todella yltävät taivaisiin. Psalmien kirjassa kuningas Daavid sanoo: ”Illoin, aamuin ja keskipäivällä minä huokaan ja valitan, ja hän kuulee ääneni” (Ps. 55:18). Yksi hepreankielisen sanan rukoilla merkityksistä on ”puhua”. Sitä me juuri teemme, kun me rukoilemme taivaallista Isäämme: me puhumme Hänelle.

Kun lausumme voimallisen rukouksen, meillä on kuulijana kaikkein voimallisin, armollisin ja rakastavin olento maailmankaikkeudessa. Me vietämme hetken taivaissa. Ja me kaikki tarvitsemme hetken taivaissa etenkin silloin, kun käymme läpi vaikeita aikoja.

Tiedän ilman pienintäkään epäilystä, että taivaassa on Jumala. Hän on sinun Isäsi ja minun Isäni. Hän elää. Hänen nimensä on Rakkaus. Hänen nimensä on Armo. Vaikka en ole yhtään mitään Luojani edessä, voin polvistua Hänen edessään ja voin puhua Hänelle. Ja loputtomassa armossaan Hän vastaa minulle, yhä uudestaan ja uudestaan.