2018
Onze motivatie om het evangelie na te leven
Oktober 2018


Jongvolwassenen

Onze motivatie om het evangelie na te leven

Er zullen altijd ‘harde woorden’ zijn. Maar er is ook altijd de mogelijkheid om geloof boven twijfel of onzekerheid te verkiezen.

Afbeelding
man hiking in the mountains

Het pad van het discipelschap kent talrijke zegeningen – ‘zichtbare en onzichtbare’.1 Maar ondanks de zegeningen is dat pad niet altijd makkelijk. Een discipel van Jezus Christus worden, vergt inzet en offers. Soms is de motivatie om de geboden te gehoorzamen en die offers te brengen moeilijk op te brengen.

Je probeert als jongvolwassene waarschijnlijk ook tijd voor allerlei nieuwe verantwoordelijkheden in te ruimen, levensbepalende beslissingen te nemen en na te gaan hoe jouw eigen pad van discipelschap er je verdere leven uit moet zien. Bovendien begrijp je het beleid of de geschiedenis van de kerk, of bepaalde evangelieleer, misschien niet helemaal. Misschien kamp je met verleidingen, wacht je op bepaalde zegeningen en heb je vragen over Gods plan voor jou.

Sommigen vragen zich misschien wel eens af of de beloofde zegeningen het naleven van het evangelie wel waard zijn. We vinden misschien dat we een buitenbeentje zijn, dat het te veel werk is of dat er meer vragen dan antwoorden zijn. Maar het komt eigenlijk neer op motivatie. Waarom doe je wat je doet en leef je zoals je leeft? Waarom blijf je de geboden onderhouden, ook als er niemand om je heen is die op je let?

Wie je ook bent, in welke fase van je leven je ook bent, de keuze om je motivatie te putten uit je geloof in de Heiland en zijn evangelie is aan jou.

Naar wie zullen wij heen gaan?

De motivatie vinden en behouden om het evangelie na te leven, is iets van alle tijden. Zelfs toen de Heiland op aarde was, vonden mensen de beginselen waarin Hij onderwees moeilijk te begrijpen en dus moeilijk te gehoorzamen. Diverse discipelen hoorden Hem iets uitleggen waar ze aanstoot aan leken te nemen, namelijk zijn rol als het ‘Brood des levens’ (zie Johannes 6:35–58). Zij reageerden sceptisch: ‘Dit woord is hard; wie kan het aanhoren?’ (Johannes 6:60.)

Christus merkte dat ze moeite met deze leer hadden. Hij vroeg: ‘Neemt u hier aanstoot aan?’ (Johannes 6:61.) Veel discipelen lieten hun geloof varen, trokken zich vertwijfeld terug ‘en gingen niet meer met Hem mee’ (Johannes 6:66).

Maar toen Christus de overige discipelen vroeg of ze ook niet wilden ‘weggaan’, gaf Petrus het enige logische antwoord: ‘Naar wie zullen wij heengaan? U hebt woorden van eeuwig leven’ (Johannes 6:67–68).

De bron van onze motivatie

Petrus kende de bron van zijn motivatie. Het kwam neer op de kern van waarom we doen wat we doen in het evangelie: ons getuigenis van en geloof in Jezus Christus. ‘Wij hebben geloofd en erkend,’ verklaarde Petrus, ‘dat U de Christus bent, de Zoon van de levende God’ (Johannes 6:69; cursivering toegevoegd). Ook wij kunnen met diezelfde sterke overtuiging van Jezus Christus, zijn goddelijkheid en zijn werk de motivatie vinden om het evangelie na te blijven leven – zelfs als dat moeilijk lijkt, zelfs wanneer niemand op ons let en zelfs wanneer we er vraagtekens bij zetten.

Er zullen altijd ‘harde woorden’ zijn. Maar er is ook altijd de mogelijkheid om geloof boven twijfel of onzekerheid te verkiezen. Ouderling L. Whitney Clayton van het Presidium der Zeventig heeft gezegd: ‘De beslissing om te geloven is de belangrijkste beslissing die we ooit zullen nemen.’2

Wat doen we dan als we met een van die ‘harde woorden’ te maken krijgen?

1. Volg het voorbeeld van Petrus en de andere discipelen die trouw bleven, ook toen ze makkelijk hadden kunnen ‘weggaan’. Luister naar de raad van profeten, apostelen en andere leiders:

‘In tijden van angst of twijfel of moeilijkheden, houd vast aan wat je al hebt. […] ‘Houd […] vast aan wat je al weet en wees sterk totdat er meer kennis komt.’3

Je kunt ‘in geloof één stapje vooruitzetten, en dan nog één. […] [Je kunt je] concentreren op de waarheden waarin [je] wel gelooft en die waarheden [je] verstand en hart laten vullen. […]

‘Begin bij fundamentele evangeliewaarheden.’4

2. Lees de Schriften en pas de leringen erin toe:

‘Bestudeer en overdenk het Boek van Mormon dagelijks onder gebed.’5

‘Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek’ (Johannes 7:17).

‘En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders’ (Jakobus 1:22).

3. Blijf de geboden onderhouden.

‘Wij ontvangen antwoorden op onze oprechte vragen als we ijverig zoeken en de geboden onderhouden. […] Ons geloof kan de grenzen van de huidige logica overtreffen.’6

‘Als u gehoorzaam blijft, […] zult u de kennis en het begrip waarnaar u verlangt, ontvangen.’7

Uiteindelijk komt onze motivatie gewoon neer op wat Petrus zei. Geloven wij dat Jezus de Christus is, dat Hij zijn kerk bestuurt en woorden van eeuwig leven heeft? Heeft ons geloof in Hem meer gewicht dan de ‘harde woorden’ die we op dit moment misschien niet begrijpen?

De beloningen van naleving van het evangelie

Afbeelding
looking at the view from the top of a mountain

De beloningen zijn onmetelijk als we besluiten om God en Jezus Christus lief te hebben en te volgen, en de geboden te onderhouden, ook wanneer we die niet volledig begrijpen. De natuurlijke mens vraagt: ‘Wat levert het mij op?’ De leringen van het evangelie geven aan: ‘Vrede in deze wereld, en het eeuwige leven in de toekomende wereld’; een plaats bereid in de woningen van God; alles wat onze hemelse Vader heeft; ‘nimmer eindigend geluk’ (zie LV 59:23; Ether 12:34; LV 84:38; Mosiah 2:41); en volgens ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Hier [in de kerk] zult u datgene vinden wat kostbaarder is dan goud. […] Hier zult u de woorden van het eeuwige leven vinden, de belofte van gezegende verlossing, en het pad naar gemoedsrust en geluk.’8 Om er een paar te noemen.

Al die beloften en meer gelden voor ons als we Christus toegewijd volgen en zijn geboden gehoorzamen. Dat betekent niet dat het pad altijd makkelijk of begrijpelijk zal zijn. Maar als we sterk blijven, zullen de beloofde zegeningen zich gedurende en zelfs na ons leven blijven ontvouwen.

Maar hoe ongelooflijk die zegeningen ook zijn, ze moeten niet onze sterkste motivatie vormen om het evangelie na te leven. Wat voor vragen je ook hebt, welke leer je ook niet begrijpt, je geloof in Jezus Christus en zijn verzoening vormt de sleutel van je motivatie om zijn evangelie na te leven. Dat was ook voor Petrus en anderen zo.

‘Motieven en gedachten beïnvloeden onze daden’, heeft ouderling Uchtdorf gezegd. ‘Het getuigenis van de waarheid van het herstelde evangelie van Jezus Christus is de krachtigste motivatie die er bestaat. Jezus beklemtoonde herhaaldelijk hoe krachtig goede gedachten en gepaste motieven zijn: “Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet” (LV 6:36).

‘Het getuigenis van Jezus Christus en het herstelde evangelie zullen ertoe bijdragen dat wij leren wat Gods plan voor ons is en dat wij overeenkomstig handelen. Het geeft ons de zekerheid dat God écht bestaat en dat Hij goed is, de zekerheid van de leringen en de verzoening van Jezus Christus, en van de goddelijke roeping van hedendaagse profeten.’9

Ik wil er zelf voor blijven gaan, ook als ik het moeilijk vind. Ik wil blijven bidden en de Schriften bestuderen. Ik wil mijn getuigenis van de Heiland elke dag versterken. En ik wil blijven proberen te leven zoals Hij dat voor ogen heeft. Ik wil daarbij op zijn woorden en zijn hedendaagse profeten en apostelen bouwen. Ik wil, tot slot, uit de motivatie putten die niet alleen uit mijn geloof in en liefde voor Hem voortkomt, maar ook uit zijn eeuwige offer en liefde voor mij.

Noten

  1. Dieter F. Uchtdorf, ‘Het pad van het discipelschap’, Liahona, mei 2009, 76.

  2. L. Whitney Clayton, ‘Kies ervoor om te geloven’, Liahona, mei 2015, 38.

  3. Jeffrey R. Holland, ‘Ik geloof, Heere’, Liahona, mei 2013, 94; cursivering in het origineel.

  4. Zie Rosemary M. Wixom, ‘Terug naar het geloof’, Liahona, mei 2015, 94.

  5. Zie Thomas S. Monson, ‘De kracht van het Boek van Mormon’, Liahona, mei 2017, 87.

  6. Zie Rosemary M. Wixom, ‘Terug naar het geloof’, 95.

  7. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95–96.

  8. Zie Dieter F. Uchtdorf, ‘Kom, voeg u bij ons’, Liahona, november 2013, 24.

  9. Dieter F. Uchtdorf, ‘De kracht van een eigen getuigenis’, Liahona, november 2006, 37.