2018
Hoe barmhartig de Heer is geweest
Oktober 2018


Hoe barmhartig de Heer is geweest

De nieuwe vierdelige reeks over de geschiedenis van de kerk inspireert ons om onze verbonden na te leven door ons in herinnering te brengen wat de Heiland voor ons heeft gedaan.

Afbeelding
holding Saints book

Voor het eerst in bijna honderd jaar wordt er een nieuwe meerdelige geschiedenis van de kerk gepubliceerd onder leiding van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen. De titel van deze geschiedenis luidt Heiligen: de geschiedenis van de Kerk van Jezus Christus in de laatste dagen. Ze is geschreven in verhaalvorm en vertelt over de ware gebeurtenissen in het leven van gewone mensen die heiligen werden dankzij de verzoening van Jezus Christus (zie Mosiah 3:19). Het eerste deel, Het waarheidsvaandel, 1815–1846, is intussen klaar. Het is in 14 talen vertaald om wereldwijd veel mensen te bereiken.

Heiligen verhaalt hoe God uit liefde voor zijn kinderen zijn eeuwigdurend verbond heeft hersteld. Er wordt in uitgelegd hoe de Heer zijn evangelie herstelde om hoop en gemoedsrust te brengen in tijden van verwarring, beproeving en lijden. In het verhaal zien we ook hoe herstelde verbonden tot verhoging door Jezus Christus leiden.

U denkt wellicht dat het verhaal bij Joseph Smith zal beginnen, maar Heiligen vangt aan in Indonesië in 1815, met een vulkaanuitbarsting die op grote schaal dood, ziekte en hinder veroorzaakte. Dat beginpunt is gekozen in het kader van wat de Heer heeft geopenbaard over de manier waarop Hij de verbonden herstelde die ons met de Heiland verbinden, en het ons mogelijk maken om de problemen van het leven te overwinnen:

‘Omdat Ik, de Heer, de rampspoed kende die de bewoners van de aarde zou overkomen, heb Ik Mij gericht tot mijn dienstknecht Joseph Smith jr. en heb tot hem gesproken vanuit de hemel en hem geboden gegeven; […]

‘opdat mijn eeuwigdurend verbond kon worden gevestigd’ (LV 1:17, 22).

Van de eerste bladzijde tot de wereldwijde publicatie is Heiligen voor al Gods kinderen een verhaal dat gaat over hun verbond met God, die hun tegenslagen kent. De verbonden die God door middel van zijn profeet hernieuwde, maken geen einde aan het kwaad, verdriet, lijden en de kloof van de dood. Ze beloven daarentegen genezing door de verzoening van de Heiland, ze heiligen ons leven en geven het eeuwige betekenis, en verzekeren ons dat de banden die we hier op aarde koesteren, in eeuwigheid kunnen blijven bestaan, ‘gepaard […] met eeuwige heerlijkheid’ (zie LV 130:2).

De eerste acht hoofdstukken van Het waarheidsvaandel zijn het afgelopen jaar in dit tijdschrift gepubliceerd. In de uitgave van deze maand staat het laatste hoofdstuk van Heiligen dat in de Liahona zal worden gepubliceerd. Het verhaal gaat verder op heiligen.lds.org, en in de app Evangeliebibliotheek. U kunt ook het boek bestellen op store.lds.org. Ik nodig u uit om op een van deze manieren verder te lezen.

Een goddelijk patroon en plan

Heiligen volgt een goddelijk patroon waarin profeten in hun bediening van het verleden gebruikmaken om ons te leren wie we zijn en wat Gods doel voor ons leven is. In de Schriften beginnen veel profeten hun onderricht met verhalen over de barmhartigheid die de Heer hun voorouders heeft betoond.1 Moroni spoorde de lezers van het Boek van Mormon aan om te ‘bedenken hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest’ in de loop van de geschiedenis, ‘en het in uw hart [te] overwegen’ (Moroni 10:3). Door na te denken over Gods goedheid bereiden we ons voor op het ontvangen van een getuigenis van de Geest, die ons onderwijst over ‘de dingen zoals ze werkelijk zijn en van de dingen zoals ze werkelijk zullen zijn’ (Jakob 4:13; zie ook Moroni 10:4–5).

Afbeelding
dad holding children

Het besef dat onze hemelse Ouders ons ultieme geluk en onze verhoging hebben gepland, biedt ons perspectief, geeft ons een identiteit als geliefde kinderen van goddelijke ouders, en vergroot ons vertrouwen in de Heer, zelfs in tijden van tegenspoed. Als we de goedheid van de Heer indachtig zijn, worden we ook beschermd tegen hoogmoed en de valkuilen van welvaart. Mormon schreef over een periode waarin de Nephieten ‘buitengewoon rijk [begonnen] te worden’. Maar in tegenstelling tot andere periodes in het Boek van Mormon, waar hoogmoed en rijkdom tot de ondergang van het volk leidden, volgden de mensen deze keer een andere weg: ‘Maar niettegenstaande hun rijkdommen, of hun sterkte, of hun voorspoed, waren zij toch niet verheven in de hoogmoed van hun ogen; noch waren zij traag om aan de Heer, hun God, te denken; want zij verootmoedigden zich buitengewoon voor zijn aangezicht.’ Ze bleven hun verbonden trouw en bleven rechtschapen, omdat ‘zij indachtig [waren] welke grote dingen de Heer voor hen had gedaan’ (zie Alma 62:48–50).

Uit Heiligen leren we dit soort lessen, en nog veel meer. U zult de hand van de Heer in uw leven zien terwijl u zich inleeft in de geloofsbeproevingen, het verdriet en de vreugde, de openbaringen en de vastberadenheid van onvolmaakte mensen die de Heer liefhadden en zijn liefde voelden.

Terwijl u erin leest, zult u zelfs nieuwe inzichten opdoen en meer betekenis vinden in de verhalen die u al kende. Geen enkele gebeurtenis in de kerkgeschiedenis is vaker beschreven dan het eerste visioen van Joseph Smith, maar dankzij Heiligen begrijpen we beter waarom Joseph het moeilijk had om zijn gevoelens met zijn gedachten te verzoenen.

Josephs oprechte verlangen om de vergeving van de Heiland te voelen, raakte maar niet vervuld, omdat hij vond dat geen enkele bestaande kerk sprak over ‘het evangelie van Jezus Christus dat in het Nieuwe Testament wordt beschreven’.2 Joseph dacht er met zijn verstand over na welke kerk de juiste was, en of ze het misschien allemaal bij het verkeerde eind hadden. In zijn hart hoopte hij dat een van de kerken waar was, zodat hij de gemoedsrust kon vinden die hij zocht. Joseph werd heen en weer geslingerd tussen zijn hart en zijn verstand, en ontdekte toen dat Hij het aan God kon vragen. Hij ging het bos in om te bidden. Daar zag hij de Vader en de Zoon, die hem vergeving schonken en zijn dilemma oplosten op een manier die hij niet had verwacht.3

Joseph, zijn familie, en de talrijke andere mensen die het herstelde verbond van de Heer omarmden, wilden Gods liefde voor hen voelen, te weten komen hoe ze dichter tot Hem konden komen, en banden met dierbaren konden herstellen. Heiligen vertelt hun verhaal.

Vertrouwen op de Heer in tijden van beproeving

In deel 1 van Heiligen staat het hartverscheurende verhaal van Amanda Barnes Smith en haar familie. Zij gehoorzaamden de geboden van de Heer en deden zijn wil.4 De man van Amanda en een van haar zonen werden op wrede wijze omgebracht, samen met vijftien andere heiligen der laatste dagen die hun kamp hadden opgeslagen in een kleine nederzetting nabij Shoal Creek in Missouri (VS). De Heer gaf Amanda kracht na die verschrikkelijke gebeurtenis, beantwoordde haar gebeden, gaf haar moed, en hielp haar bij het verzorgen van haar zwaargewonde zoon.5

In Heiligen lezen we hoe Amanda in extreme tegenspoed op de Heer leerde vertrouwen. We vinden er ook wat Joseph Smith te weten kwam over Gods goedheid, zelfs in tijden van ellende. We ontdekken dat wij, als we de handelswijze van de Heer kennen, een eeuwig perspectief krijgen, de dingen zien zoals ze werkelijk zijn en zullen zijn, en geloof leren oefenen dat de Heer ons in moeilijke tijden zal bijstaan.

Toen de profeet Joseph hoorde wat er met het gezin van Amanda en anderen nabij Shoal Creek was gebeurd, zei hij dat hij nog liever naar de gevangenis ging of stierf dan dat hij de heiligen zou laten afslachten. De volgende dag probeerde hij tot een vreedzame oplossing te komen met de militie van Missouri, die op het punt stond de belangrijkste nederzetting van de heiligen, Far West, aan te vallen. Hij werd echter gevangengenomen en in de gevangenis geworpen.

Bijna vijf maanden later was Joseph nog steeds in hechtenis. Hij zat gevangen in een kleine, koude, ondergrondse cel in Liberty (Missouri). Hij vroeg zich af waar God was gebleven, en hoe lang hij de jammerklachten van weduwen en wezen nog kon verdragen. Hij bad: ‘O Heer, hoelang zullen zij dat onrecht en die onwettige verdrukking moeten verduren, voordat uw hart jegens hen wordt verzacht en uw binnenste met medelijden jegens hen wordt bewogen?’ (LV 121:3).

Van Heiligen leren wij dat we bij tegenslag niet moeten denken dat de Heer niet om ons geeft of ons niet meer zegent. Tegenstelling maakt deel uit van Gods plan om ons te verfijnen en ons voor te bereiden op een eeuwige, celestiale bestemming (zie 2 Nephi 2:11). Joseph kwam te weten dat het eindeloze lijden van de Heiland Hem in staat stelt ons te steunen als we verdriet hebben, en ons uiteindelijk te verhogen (zie Alma 7:11–13). Als antwoord op de smartelijke kreet van Joseph somde de Heer allerlei beproevingen op, waarna Hij besloot met deze woorden:

‘Indien zelfs de kaken der hel wijd tegen u worden opengesperd, weet dan, mijn zoon, dat al deze dingen u ondervinding zullen geven en voor uw bestwil zullen zijn.

‘De Zoon des Mensen is onder dat alles neergedaald. Bent u groter dan Hij?’ (LV 122:7–8).

Als wij zelf deze dingen meemaken, worden we begiftigd met christelijk medeleven voor de lijdenden. In de gevangenis besefte Joseph ‘dat mijn hart vanaf nu zachter zal zijn dan het ooit geweest is’. Hij wilde graag bij de heiligen zijn om hen te troosten en bemoedigen. Hij zei: ‘Ik [denk] dat ik mij nooit zo ontwikkeld had als ik niet beproefd was met zoveel onrecht.’6

Afbeelding
woman reading Saints book

Een van de redenen waarom het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen de opdracht en goedkeuring voor Heiligen hebben gegeven, is om ons de kans te geven om deze dingen door de verhalen van andere mensen te beleven. Uit het verhaal van Amanda leren we dat God van ons houdt en met ons begaan is, zelfs als Hij in zijn oneindige wijsheid beslist om het kwade en lijden niet van ons af te wenden. Hij hoort onze gebeden, en Hij is barmhartig en menslievend.

De zegeningen van de tempel hersteld

Nergens komen die barmhartigheid en menslievendheid beter tot uitdrukking dan in de tempel. De kerngedachte van Heiligen is dat de zegeningen van de tempel zijn hersteld. Deel 1 eindigt in 1846, met het verslag dat duizenden heiligen der laatste dagen heilige verordeningen ontvangen in de Nauvootempel. Deel 2 eindigt in 1893, met de inwijding van de Salt Laketempel en de bediening van de eerste verordeningen aan de heiligen daar. Aan het einde van deel 3 komen de Europese heiligen voor het eerst samen in de tempel in Zwitserland, in 1955. Deel 4 brengt ons naar het heden. Nu zijn er overal op aarde tempels te vinden, en ontvangen heiligen wereldwijd de verordeningen van de verhoging, zoals profeten lang geleden hebben voorspeld.

In het huis des Heren sluiten we verbonden en worden we begiftigd met de macht om de gevolgen van de val te overwinnen, waaronder het kwaad en lijden in deze wereld. We ontvangen bescherming en de macht om uiteindelijk in de opstanding voort te komen en voor eeuwig aan onze dierbaren verzegeld te zijn.

Heiligen helpt ons onze verbonden na te leven door ons geheugen op een heilige manier te vergroten. Het helpt ons om altijd indachtig te zijn wat de Heiland voor ons heeft gedaan. Zonder kronieken van Gods handelingen in het verleden zouden we niet kunnen ‘bedenken hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest’ (Moroni 10:3). Daarom staan we bij de Heer in het krijt, en bij de heiligen die hebben opgeschreven hoe ze zijn liefde hebben ervaren. De Heer gebood Joseph Smith om een verslag bij te houden van wat hij meemaakte (zie LV 21:1). Hij gebood een kerkhistoricus om onder leiding van Joseph ‘het verslag en de geschiedenis van de kerk zonder onderbreking bij te houden’ (LV 47:3). Hij gebood dat die geschiedenis alle dingen moest bevatten ‘die bevorderlijk zijn voor het welzijn van de kerk en voor de opkomende geslachten’ (LV 69:8).

Met deze openbaringen en de verbondsbelofte om de Heiland altijd indachtig te zijn in gedachte, begonnen het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen tien jaar geleden met de planning van Heiligen. Nu moedigen wij u aan om het te lezen, omdat we menen dat het u zal helpen Gods plan te begrijpen, te zien hoe barmhartig de Heer is geweest, trouw te volharden in goede en slechte tijden, christelijk medeleven voor anderen te ontwikkelen en de verbonden na te leven die tot uw verhoging zullen leiden.

Noten

  1. Enkele voorbeelden: Nephi (1 Nephi 17:23–43), koning Benjamin (Mosiah 1), Limhi (Mosiah 7), een engel van de Heer spreekt tot Alma (Mosiah 27), Alma (Alma 9:10), Mormon (Mormon 3:17–22) en Mozes (Exodus 13:3).

  2. Joseph Smith, in ‘History, circa Summer 1832’, 2, josephsmithpapers.org.

  3. Zie ‘History, 1838–1856, volume A-1 [23 december 1805–30 augustus 1834]’, 3, josephsmithpapers.org.

  4. Zie ‘Revelation, 12 januari 1838–C’ [1], josephsmithpapers.org.

  5. Zie Heiligen, deel 1, hoofdstuk 30, ‘Vechten als engelen’.

  6. ‘Letter to Presendia Huntington Buell, 15 maart 1839’, [1], josephsmithpapers.org.