2018
Når du står overfor vanskelige spørsmål: Tre prinsipper som kan hjelpe
Juli 2018


Når du står overfor vanskelige spørsmål: 3 prinsipper som kan hjelpe

Hvordan søke svar på en måte som styrker din tro.

Bilde
young man contemplating scriptures

Har du noen gang hatt et spørsmål om evangeliet eller Kirken? Har du noen gang bekymret deg for om spørsmålet ditt betyr at du ikke har nok tro, eller at vitnesbyrdet ditt ikke er sterkt nok?

Spørsmål er en normal og nødvendig del av din reise gjennom jordelivet. De kan lede deg til større innsikt og tro. Men din holdning, motivasjon og fremgangsmåte for å finne svar påvirker utfallet.

I Seminar vil du lære disse tre Kjenn læren-prinsippene som kan bidra til å lede deg til evige sannheter.

  1. Handle i tro

    Når du har spørsmål, kan du handle i tro ved å velge å stole på Gud og søke svar fra ham først. Gud gir svar “linje på linje og bud på bud” (2 Nephi 28:30). Det er viktig å stole på vitnesbyrdet du allerede har i stunder hvor du opplever tvil.

    “Tvil på deres tvil før dere tviler på deres tro.”1 – eldste Dieter F. Uchtdorf

    “Hold fast på det dere allerede vet, og stå sterkt til ytterligere kunnskap kommer.”2 – eldste Jeffrey R. Holland

  2. Gransk prinsipper og spørsmål med et evangelieperspektiv

    Hvis du ser spørsmålene i sammenheng med frelsesplanen og Frelserens læresetninger, kan du begynne å se ting slik Gud ser dem. Dette vil hjelpe deg å revurdere dine spørsmål ved å bruke Guds norm for sannhet istedenfor verdens.

    “Å være forankret til evig sannhet… vil gi oss den fred som kommer av troen på Jesus Kristus og vissheten om at vi er på veien til evig liv.”3 – president Dallin H. Oaks

    “Hvis du finner noe som synes å blokkere lyset og gleden av evangeliet i ditt liv, oppfordrer jeg deg til å sette det i et evangelieperspektiv. Se gjennom evangeliets linse, og vær på vakt så ikke meningsløse og ubetydelige ting i livet får fordunkle ditt evige perspektiv på lykkens store plan.”4 – eldste Gary E. Stevenson

  3. Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

    Gud har gitt deg mange kilder å bruke når du søker sannhet. Disse omfatter Den hellige ånd, Skriftene, din familie, Kirkens ledere og til og med kilder utenfor Kirken som styrker din tro på Jesus Kristus. Når du leter etter svar, må du skille mellom upålitelige og pålitelige kilder, som vil styrke din tro og innby Den hellige ånd i ditt liv.

    “[Man får et rikt] utbytte… av sine anstrengelser for å forøke og utvide sin forståelse av sannheten. Bruk Skriftene og profetenes ord til å utvide din kunnskap.”5 – eldste Richard G. Scott (1928-2015)

    “Vi søker stadig sannhet fra alle gode bøker og andre gode kilder. ‘Vi trakter etter alt som er dydig, skjønt, prisverdig og godt’ [13. trosartikkel].”6 – eldste Dieter F. Uchtdorf

Prøv det selv!

Følgende eksempler viser hvordan det kan gjøres. Husk at dette ikke er fullstendige svar, bare eksempler på hvordan en ung mann eller ung kvinne kan prøve å besvare disse spørsmålene for seg selv. Det vil være hensiktsmessig å fortsette å studere og be angående emnene du har spørsmål om, for å finne svar og styrke ditt vitnesbyrd.

Hvorfor lar en kjærlig himmelsk Fader vonde ting skje?

Handle i tro: Jeg har følt Guds kjærlighet til meg og vet at han finnes, selv om jeg ikke forstår hvorfor Gud lar vonde ting skje.

Gransk prinsipper og spørsmål i et evangelieperspektiv: Handlefrihet er en viktig del av frelsesplanen. Gud sendte oss til ned til jorden for å oppleve prøvelser, ta avgjørelser og motta et fysisk legeme. Men å la mennesker ta avgjørelser innebærer at noen iblant vil treffe feil valg og påvirke andres liv. Prøvelser som ikke er et resultat av dårlige valg – for eksempel naturkatastrofer, uførhet og død – kan også gi oss muligheter til å styrke vårt vitnesbyrd og vår tillit til Gud.

Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder: Hva sier Skriftene og profeter i nyere tid om hvorfor vi opplever vanskelige ting? “Din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk, og så, hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye” (L&p 121:7-8). Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa at “Gud aldri overlater oss til oss selv, aldri lar oss være uten hjelp i de utfordringer vi møter”.7 Jeg vet ikke alle grunnene til mine prøvelser, men jeg tror at Jesus Kristus utførte forsoningen for meg og for alle. Jeg kan vende meg til ham og vår himmelske Fader for å finne fred og styrke og støtte i mine prøvelser (se Alma 7:11-12).

Hvordan kan jeg vite når Den hellige ånd taler til meg?

Bilde
young woman reading scriptures

Handle i tro: Selv om det noen ganger er vanskelig for meg å vite når jeg mottar inspirasjon, vet jeg av å høre andres vitnesbyrd og lese i Skriftene at Ånden vil hjelpe meg å forstå hvis jeg fortsetter å prøve å høre hans råd.

Gransk prinsipper og spørsmål i et evangelieperspektiv: Gud gir oss Den hellige ånds gave slik at vi kan motta inspirasjon til å gjøre det rette. Hvis jeg får en tilskyndelse til å gjøre noe godt, kan jeg vite at den kommer fra Ånden, selv om det høres ut som mine egne tanker.

Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder: Skriftene lærer oss: “Vær du ydmyk; og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner” (L&p 112:10). Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har forklart at “et oppriktig ønske og verdighet inviterer åpenbaringens ånd i vårt liv”.8 Hvis jeg prøver å være ydmyk og gjør mitt beste for å være verdig til Ånden, vil Herren hjelpe meg å finne svarene. Han vil lære meg hvordan Ånden taler spesielt til meg.

Konklusjon

Spørsmål er ikke et tegn på manglende tro. De er ofte en indikasjon på et voksende vitnesbyrd. Når du handler i tro, gransker prinsipper og spørsmål i et evangelieperspektiv og søker ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder, kan du finne nyttige svar på dine spørsmål og større tro på Jesus Kristus.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Kom og bli med oss”, generalkonferansen i oktober 2013.

  2. Jeffrey R. Holland, “Herre, jeg tror”, generalkonferansen i april 2013.

  3. Dallin H. Oaks, “Som han tenker i sin sjel” (Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 8. feb. 2013), lds.org/prophets-and-apostles.

  4. Gary E. Stevenson, “Åndelig formørkelse”, generalkonferansen i oktober 2017.

  5. Richard G. Scott, “Skaff deg åndelig kunnskap”, generalkonferansen i oktober 1993.

  6. Dieter F. Uchtdorf, “Hva er sannhet?” (Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 13. jan. 2013), broadcasts.lds.org.

  7. Jeffrey R. Holland, “Englers betjening”, generalkonferansen i oktober 2008.

  8. David A. Bednar, “Åpenbaringens ånd”, generalkonferansen i april 2011.