2018
Feiltrinn er en del av planen
Juli 2018


Bare digitalt

Feiltrinn er en del av planen

Fire lærdommer vi kan få av noen kjente “feiltrinn” i Skriftene.

Bilde
young adult woman

En god del av Internett synes å være viet til “episke tabber” – fra Pinterest-tabber til videoer av mislykkede saltomortaler. Kanskje higer vi bare etter å vite at vi ikke er alene når våre beste anstrengelser ikke synes å være gode nok. Men det finnes en annen måte å vite det på.

Hvis du føler at du stadig gjør feil, kan du finne trøst i Skriftene. De er fulle av noen ganske fantastiske menneskers mindre enn fullkomne innsats. Her er noen av deres lærdommer som kan hjelpe deg å innse at du sannsynligvis gjør det bedre enn du tror.

1. Tro hindrer ikke feiltrinn. Den gjør dem meningsfylte.

Nephi var full av tro da han og hans brødre dro tilbake for å hente messingplatene, men dette hindret dem ikke i å mislykkes fullstendig – to ganger (se 1 Nephi 3). Men hans tro i møte med nederlag, hjalp ham å vende sitt feiltrinn til forberedelse for å lykkes. Var tidligere mislykkede møter med Laban til hjelp for Nephi i å gjenkjenne ham, imitere ham, finne huset hans og komme seg unna med de hellige opptegnelsene? Det vet vi ikke sikkert. Vi vet imidlertid at vår fremtidige fremgang ofte bygger på tidligere feiltrinn.

2. Gud forutså våre feiltrinn og planla på forhånd.

Da Joseph Smith fikk vite at de 116 manuskriptsidene til Mormons bok manglet, ropte han: “Alt er tapt!”1 Han visste at han hadde mislyktes. Han visste at han ville bli irettesatt og muligens til og med forkastet. Men likevel var ikke alt tapt. Gud hadde forutsett Josephs feiltrinn nesten 2 000 år tidligere og var forberedt på det.

På lignende vis forutså Gud våre feiltrinn lenge før verden ble skapt.2 Han er i stand til å gjøre våre feiltrinn til velsignelser (se Romerne 8:28). Han sørget for en Frelser slik at når våre feiltrinn omfatter synd, kan vi omvende oss, slik at vi kan “lære av [vår] erfaring uten å bli fordømt.”3

3. Ikke gi opp. Vi ser ikke alltid vår fremgang.

Abinadi ble kalt til å forkynne omvendelse til folket. Hvis Abinadi hadde målt sin fremgang ut fra antall personer som omvendte seg, kunne han ha gått bort i den tro at han var fullstendig mislykket. Første gang han advarte kong Noahs folk og sa de måtte omvende seg, ble han avvist og unnslapp så vidt med livet i behold. (Se Mosiah 11:20-29.) Istedenfor å gi opp prøvde han igjen, fullt klar over at han kunne bli drept – og det ble han.

Men fordi han ikke ga opp, omvendte folket seg til slutt (se Mosiah 21:33). I tillegg ble Alma omvendt, og han underviste og døpte mange og organiserte Kirken blant nephittene. Almas etterkommere ledet Kirken og noen ganger nasjonen, helt til Jesu Kristi komme, og mange tusen ble omvendt, heriblant de fleste av lamanittene (se Helaman 5:50). En person som ikke gir opp når han eller hun mislykkes, kan gjøre en fantastisk forskjell.

4. Noen ganger er det mindre viktig å løse problemet enn å lære av det.

Oliver Granger var vant til å ha myndighet til å få ting gjort. Før han sluttet seg til Kirken på 1830-tallet, hadde han vært sheriff, oberst i militsen og autorisert predikant i sin kirke. Etter at han ble medlem, utførte han to misjoner og var medlem av høyrådet i Kirtland. Men så ga Joseph Smith Oliver den nesten umulige oppgaven med å gjøre opp forretningsanliggender for ledere i Kirken som hadde blitt drevet ut av Kirtland.4

Oliver følte seg mislykket, og gikk til Joseph og hørte Herren si: “Jeg husker min tjener Oliver Granger… og når han faller, skal han reise seg igjen, for hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang” (L&p 117:12-13). Av Oliver lærer vi at resultatet Gud ønsker, ikke alltid er at vi skal finne den rette løsningen på våre utfordringer, men at vi skal vokse av å oppleve dem.

Fremgang kan være kaotisk

Vi er her for å lære og vokse, men vekst kommer ikke uten motstand. Vi begår alle feil, sa president Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap, men “vår fremtid avgjøres ikke av antall ganger vi snubler, men hvor mange ganger vi reiser oss, børster av oss støvet og fortsetter videre”.5

Noter

  1. Se “Lucy Mack Smith, History, 1844-1845”, bok 7, side 5-6. For flere lærdommer av denne opplevelsen, se Keith W. Perkins, “Thou Art Still Chosen”, Ensign, jan. 1993, 14-19.

  2. Joseph sa senere: “Den store Jehova forutså alt som skulle skje med hensyn til frelsesplanen før jorden ble til… Han kjenner situasjonen både til de levende og de døde, og har i rikelig grad sørget for deres forløsning” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 400-1).

  3. Bruce C. Hafen, “Forsoningen – alt for alt”, Liahona, mai 2004, 97.

  4. Se Boyd K. Packer, “Den minste av disse”, Liahona, nov. 2004, 86-88; se også The Joseph Smith Papers, History, 1838-1856, bind B-1 [1. september 1834-2. november 1838], 837.

  5. Dieter F. Uchtdorf, “Du kan klare det nå!” Liahona, nov. 2013, 55.