2018
2018-mutual-theme-peace-in-christ
January 2018


Tema för veckoträffarna 2018

Frid i Kristus

Oavsett era omständigheter kan ni alltid känna frid i Jesus Kristus.

I en värld fylld av tumult, konkurrerande ideal, frestelser och förvirrande filosofier är det inte alltid lätt att finna frid. Men Frälsarens löfte i Läran och förbunden 19:23 (temat för veckoträffarna 2018) visar oss en säker väg till frid: ”Lär av mig och lyssna till mina ord. Vandra i min Andes ödmjukhet, och du skall ha frid i mig.”

Som Unga kvinnors och Unga mäns generalpresidentskap vittnar vi om att det är sant. Vi har sett det i våra egna liv, och om ni följer det här mönstret uppfyller Gud sitt löfte om frid också i era liv.

Många av er kanske känner er oroliga och bekymrade över vad framtiden har i beredskap. Många av er undrar över ert utseende, era förmågor och er potential. Men oavsett vad ni står inför kan ni finna frid. Det betyder inte att alla de här funderingarna och bekymren genast försvinner, men ni kan känna en stilla försäkran om att allt kommer att ordna sig. Framför allt kan ni känna Jesu Kristi kärlek till er personligen, och det ger stor frid.

Låt oss titta på var och en av delarna i den här versen.

Lär av mig

Att lära känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus är en ytterst viktig del av livets resa. Herren sa: ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Joh. 17:3). När ni lär känna Kristus bättre kan ni förstå hur god, vis, vänlig och kärleksfull han är. Er tro på honom ökar och ni får en större önskan att följa honom och er himmelske Fader.

Lyssna till mina ord

Jesus Kristus talar till oss genom skrifterna, levande profeter och den Helige Anden. Vi behöver mätta oss med, begrunda och tillämpa de här orden i våra liv. Fokusera på Mormons bok när ni studerar Frälsarens ord, eftersom den är ”den mest felfria av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion”, som Joseph Smith lärde, och ”genom att lyda dess bud kan [en människa] komma närmare Gud än genom någon annan bok.”1 President Thomas S. Monsons kraftfulla inbjudan till oss i aprilkonferensen 2017 att läsa Mormons bok varje dag hjälper oss lyssna till och förstå Kristi ord.2

Vandra i min Andes ödmjukhet

Frälsarens ord börjar förändra våra liv först när vi är villiga att lyda dem. Det kräver ödmjukhet från vår sida. Det kräver att vi ger upp vår egen väg och vandrar på hans väg. Ibland tycker vi att vår egen väg är bättre. Men när vi är ödmjuka och följer honom oavsett vart han leder oss är vi alltid på den bästa vägen.

Du skall ha frid i mig

Det här är det stora löftet: Om ni gör de här tre sakerna – lär, lyssnar och vandrar med Frälsaren – får ni frid i livet. Ni får vissheten om att Gud står vid er sida och att han vakar över er trots all er rädsla, osäkerhet eller svaghet. Ni kan känna tillit – inte bara till er själva utan också till Jesus Kristus och hans kärlek och kraft.

Vi vill inbjuda alla kyrkans ungdomar att lära sig den här versen utantill. Använd den som vägledning i livet. När mörkrets dimmor virvlar omkring er och verkar överväldigande kan ni komma ihåg den här versen, följa dess mönster och förankra er i Jesu Kristi säkra och trygga grund.

Slutnoter

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 63.

  2. Se Thomas S. Monson, “Kraften i Mormons bok”, Liahona, maj 2017, s. 86–87.