2018
Hur institutet hjälper dig att lära dig om evangeliet
January 2018


Hur institutet hjälper dig att lära dig om evangeliet

Prova de här tre sätten att få ut mer av dina institutkurser.

”Vi möter … större utmaningar i världen i dag än vi gjorde tidigare”, har äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum sagt. ”Våra unga män och kvinnor har fler sidospår som kan avleda dem i förberedelserna för både en mission och ett framtida lyckligt liv.” Nu mer än någonsin behöver vi lära oss ”hur man lyssnar till och följer den Helige Andens viskningar”.1

För att hjälpa dig vara mer på rätt andlig våglängd har kyrkan tillhandahållit religionsinstitutet. Institutet kan ge dig praktiska ”meningsfulla upplevelser med Guds ord”.2

På institutet kan man välja bland ett flertal kurser. Lärare som förstår unga vuxnas behov och frågeställningar hjälper dig lära dig av skrifterna och nutida profeters ord.

Nyligen har förändringar i institutet gett dig möjligheten att använda (1) studiedagböcker, (2) kursfrågor och (3) studieprojekt för att höja nivån på din kunskap och stärka din tro på Jesus Kristus. De här tre studiealternativen hjälper dig göra dina evangeliestudier mer personliga, så att du får insikt i hur Anden arbetar med just dig.

Studiedagbok

Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Skriv på något säkert ställe ner de viktiga saker ni lär er av Anden. Ni kommer att upptäcka att när ni skriver ner dessa dyrbara förnimmelser, kommer det ofta fler.”3

Eleverna använder en dagbok (antingen på papper eller i appen Evangeliebiblioteket) under klassen och hemma för att skriva ner intryck de har fått när de studerar skrifterna. Jayme Dhennz, en institutelev från Filippinerna, har sett fördelarna med att föra en studiedagbok: ”Jag kan ju inte strunta i att skriva upp avsnitt och budskap från skrifterna eller profeternas tal, eftersom de vidgar min evangelieinlärning.”

Broder Seiichi Takahashis institutelever i Nagoya i Japan tycker om att föra en studiedagbok eftersom det låter ”inlärningsprocessen flyta på” och hjälper eleverna komma till lektionen mer förberedda att lära sig och delta.

Taisia Bartolomeo från södra Italien säger: ”Jag kan lättare komma ihåg idéer när jag behöver det om jag har skrivit ner det jag har lärt mig.” Hennes klasskamrat Mariaterasa Santoro tillägger: ”Jag kan vända mig till min studiedagbok för att komma ihåg en särskild andlig idé eller en personlig uppenbarelse”.

Kursfrågor

Frågor som ställs i början av kursen ger eleverna ämnen att fundera över och studera under kursens gång. I slutet av kursen lämnar eleverna in sina personliga svar, som de blivit ledda till av Anden, till sin lärare.

Ilaria Bellomo, en elev i södra Italien, förklarar: ”Frågorna fick mig att reflektera över mitt liv och över det faktum att det jag studerar i institutet hjälper mig att lära känna Jesus Kristus bättre.”

Jeong Jinseop, en institutelev i Korea, säger: ”Frågorna hjälpte mig att tänka djupt på och repetera det jag lärde mig. Det var ett viktigt tillfälle att repetera, fundera över och tillämpa det jag lärde mig.”

Eleverna andliga tillväxt syns tydligt i deras svar. Syster Kang Seonsim, en institutlärare i Korea, säger: ”Det var ett väldigt bra tillfälle för mig att läsa och lära känna elevernas vittnesbörd och tankar.”

Bild
learning project

Personligt studieprojekt

Många institutelever väljer under bön att utföra ett meningsfullt projekt. Beroende på deras intresse har elever världen över skapat evangeliecentrerad konst, musik, videor och inlägg på sociala media. De här projekten uppmuntrar eleverna att agera på det de har lärt sig under lektionerna. En elev valde till exempel att måla ett porträtt av Frälsaren i samband med kursen ”Jesus Kristus och det eviga evangeliet”.

En elev som gick kursen ”Den eviga familjen” skapade ett tempel- och släktforskningsprojekt som ”kulminerade i en tempelresa med min mormor och närmaste familjemedlemmar där vi gjorde över 40 tempelbeseglingar som hade förberetts under terminen. Det har fört vår familj närmare varandra.”

Som Cenia Avila Organis, en institutelev i Bicol i Filippinerna, påpekar ”ger [ett personligt studieprojekt] flexibilitet”, vilket ger eleverna frihet att lära sig Guds ord och känna Anden genom att använda sina egna talanger.

Förhöjda resultat

Genom att använda de här inlärningsteknikerna kan du förbättra dina evangeliestudier och fördjupa ditt vittnesbörd. När du gör en djupdykning i evangeliestudier genom institutkurser kan du bättre förstå hur du tillämpar Guds ord i ditt eget liv och hur du kan välsigna andras liv.

Slutnoter

  1. Se M. Russell Ballard, ”Den bästa generationen unga vuxna”, Liahona, maj 2015, s. 67.

  2. ”Teaching with Power”, lds.org/si/objective/elevate-learning/teaching-with-power.

  3. Richard G. Scott, ”Att förvärva kunskap och förmågan att använda den förståndigt”, Liahona, aug. 2002, s. 12–14.