2017
Klarere og klarere indtil den fuldkomne dag
May 2017


Klarere og klarere indtil den fuldkomne dag

Selv i de sværeste og mørkeste tider er der lys og godhed omkring os.

Paulus gav dette vidunderlige budskab til korinterne:

»I alt er vi trængt, men ikke stængt inde. Vi er tvivlrådige, men ikke fortvivlede.

Vi forfølges, men lades ikke i stikken. Vi slås til jorden, men går ikke til grunde.«1

Hvad var kilden til Paulus’ håb? Lyt til hans forklaring: »Thi Gud, der sagde: ›Af mørke skal lys skinne frem,‹ han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt.«2

Selv i de sværeste og mørkeste tider er der lys og godhed omkring os. Sidste år i oktober mindede præsident Dieter F. Uchtdorf os om: »Vi er omgivet af sådan en forbløffende rigdom af lys og sandhed, at jeg ikke er sikker på, at vi virkelig påskønner, hvad vi har.«3

Modstanderen vil dog hellere have, at vi fokuserer på »tågerne af mørke … som forblinder menneskenes børns øjne … forhærder deres hjerte og forleder dem«.4

Ikke desto mindre har Frelseren med fuld forståelse for udfordringerne i vore dage lovet os: »Det, der er af Gud, er lys; og den, der modtager lys og forbliver i Gud, modtager mere lys; og det lys vokser sig klarere og klarere indtil den fuldkomne dag.«5

Vi er Guds børn. At modtage lys, forblive i Gud og modtage mere lys er det, vi er skabt til at gøre. Helt fra begyndelsen fulgte vi lyset, vi fulgte vor himmelske Fader og hans plan. At søge lyset ligger i vores åndelige DNA.

Denne evige sandhed blev der undervist i på smuk vis på et uventet sted. Mens jeg arbejdede for en stor bank, blev jeg inviteret med til et ledelseskursus ved University of Michigan. I løbet af kurset underviste professor Kim Cameron i positiv ledelsesstil og dens heliotropiske virkning. Han forklarede: »Dette henviser til tendensen for alle levende systemer mod positiv energi [lys] og væk fra negativ energi [mørke]. Fra encellede organismer til komplekse menneskelige systemer har alt levende en iboende tilbøjelighed mod det positive og væk fra det negative.«6

Støttet af mange studier fokuserede han også på tre kritiske dele i en succesfuld virksomhedskultur: Barmhjertighed, tilgivelse og taknemlighed.7 Det giver god mening, at når folk vender sig mod det positive (lys), er de egenskaber, der på fuldkommen vis bliver eksemplificeret ved verdens lys, Jesus Kristus, til stede!

Brødre og søstre, find trøst ved, at der er lys tilgængeligt for os. Må jeg foreslå tre områder, hvor vi altid kan finde lys:

1. Kirkens lys

Kirken er et fyrtårn i en verden, der formørkes. Det er en vidunderlig tid at være medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Kirken er stærkere, end den nogensinde har været8 og vokser bogstaveligt talt stærkere hver dag, når nye medlemmer slutter sig til os, nye menigheder dannes, nye missionærer kaldes, og nye områder åbnes for evangeliet. Vi ser dem, der for en tid er gledet bort fra aktivitet i Kirken, vende tilbage, når den redning, som præsident Thomas S. Monson så for sig, dagligt tilvejebringer mirakler.

Jeg besøgte for nylig de unge i Paraguay, Uruguay, Chile og Argentina under deres FSY-konferencer. Tusinder og atter tusinder af unge mænd og piger tilbragte en uge med at styrke deres kærlighed til Frelseren, og vendte derpå hjem til deres familie og venner med en udstråling af Kristi lys og kærlighed.

Hør her, Kirken vil altid have sine kritikere. Det har været sådan siden begyndelsen og vil fortsætte til enden. Men vi kan ikke lade den form for kritik sløve vores følsomhed over for lyset, der er tilgængelig for os. Ved at erkende lyset og stræbe efter det bliver vi kvalificeret til endnu mere lys.

I en verden, der formørkes, vil Kirkens lys skinne klarere og klarere indtil den fuldkomne dag.

2. Evangeliets lys

Evangeliets lys er den sti, der »bliver lysere, til dagen er på sit højeste«,9 og det skinner klarest i vores familie og i templer over hele verden.

I Forkynd mit evangelium står der: »På grund af evangeliets lys kan familier klare misforståelser, strid og udfordringer. Familier, som er splittet af uoverensstemmelser, kan blive helbredt ved omvendelse, tilgivelse og tro på kraften i Jesu Kristi forsoning.«10 Mere end nogensinde må vores familie nu være en kilde af lys til alle omkring os. Familier får mere lys, når de øger deres kærlighed og venlighed. Når vi opbygger familier ved »tro … omvendelse, tilgivelse, respekt, kærlighed [og] barmhjertighed«,11 vil vi føle en større kærlighed til Frelseren og til andre. Familien vil blive stærkere, og lyset i os alle vil blive klarere.

I Bible Dictionary (i den engelske SDH-udgave af Bibelen) står der, at »kun hjemmet kan sammenlignes med templet, hvad angår hellighed.«12 Vi har nu 155 fungerende templer og flere, der snart er på vej. Flere og flere familier bliver beseglet for tid og al evighed. Medlemmer indsender flere og flere navne på forfædre til templet for at udføre frelsende ordinancer for dem. Vi oplever virkelig stor glæde og fejring på begge sider af sløret

I en verden, der formørkes, vil evangeliets lys skinne klarere og klarere indtil den fuldkomne dag.

3. Kristi lys

Man kan ikke tale om lys i verden uden at tale om verdens lys, Jesus Kristus. En tilkendegivelse af en kærlig himmelsk fader er, at alle, der kommer til dette liv, er velsignet med Kristi lys for at hjælpe dem til at komme tilbage. Præsident Boyd K. Packer har sagt: »Kristi Ånd er der altid … Kristi lys er så universelt som selve sollyset. Overalt hvor der er mennesker, findes Kristi lys.«13 Kristi lys »opfordrer og tilskynder til bestandig at gøre godt«14 og forbereder alle, der søger det gode og sandhed, på at modtage Helligånden.

Frelseren lærer os, at han er lyset, der »oplyser jeres øjne«, »levendegør jeres forstand« og »giver liv til alting«.15 Kristi lys vil hjælpe os til at se andre gennem Frelserens øjne. Vi vil blive mere kærlige og forstående for andres kampe. Det vil hjælpe os til at være mere tålmodige over for dem, der måske ikke tilbeder, som vi gør, eller tjener, som vi måske gør. Det vil hjælpe os til at forstå den store plan for lykke mere fuldt ud og se, hvordan vi alle passer ind i den store, kærlige plan. Det giver liv, mening og formål til alt, hvad vi gør. Trods al den glæde vi modtager, når vi mere fuldt ud forstår Kristi lys, kan den ikke måle sig med den glæde, vi vil føle, når vi ser Kristi lys virke i andre: Familie, venner og selv fuldstændig fremmede.

Billede
Bekæmpelse af brand i en kirke

Jeg følte denne glæde, da jeg hørte om indsatsen fra en modig gruppe brandmænd, der kæmpede for at redde et brændende stavscenter i det sydlige Californien i 2015. Mens branden raserede, ringede en holdleder til en ven, der er medlem, og spurgte, hvor de hellige relikvier og nadverbægrene blev opbevaret, så de kunne reddes. Hans ven forsikrede ham om, at der ikke var nogen hellige relikvier, og at nadverbægrene faktisk var meget lette at erstatte. Men holdlederen følte, at han skulle gøre mere, så han sendte nogle brandmænd tilbage ind i den brændende bygning for at tage alle billeder af Kristus ned fra væggene, så de kunne blive reddet. De satte endda et i brandbilen i håbet om, at brandmændene ville blive våget over. Jeg blev virkelig rørt over holdlederens venlighed, godhed og åbenhed over for lyset i en farlig og svær situation.

Billede
Redder malerier af Frelseren fra en brand
Billede
Brandmand med maleri af Frelseren

I en verden, der formørkes, vil Kristi lys skinne klarere og klarere indtil den fuldkomne dag.

Jeg gentager Paulus’ ord: » Lad os … tage lysets rustning på.«16 Jeg bærer vidnesbyrd om Kristus. Han er verdens lys. Må vi blive styrket af det lys, der er tilgængeligt for os gennem større deltagelse i kirken og større anvendelse af evangeliets principper i vores familie. Må vi vedvarende se Kristi lys i andre og hjælpe dem til at se det i dem selv. Når vi modtager lyset, vil vi blive velsignet med mere lys, selv indtil den fuldkomne dag, hvor vi igen ser »lysenes Fader«,17 vor himmelske Fader. Jeg bærer vidnesbyrd om dette i verdens lys’ hellige navn, ja, Jesus Kristus. Amen.