2017
Gør generalkonferencen til en del af vores tilværelse
May 2017


De talte til os

Gør generalkonferencen til en del af vores tilværelse

Overvej at bruge nogle af disse aktiviteter og spørgsmål som udgangspunkt for et familiestudium eller et personligt studium.

For børn

  • Side 86: Præsident Thomas S. Monson opfordrer os til at læse Mormons Bog hver dag og lover, at »Helligånden [vil] tilkendegive sandheden deraf for jer.« I kan udover jeres eget studium gøre det til en vane at studere Mormons Bog hver dag sammen med jeres familie. I kan også lave et rollespil over nogle situationer eller spille spil som en hjælp til at huske vigtige vers og historier. Se friend.lds.org og led i tidsskriftet Liahona for 2016 efter historier, studieoversigter og andet fra Mormons Bog.

  • Side 117: Ældste Gary E. Stevenson fortæller, hvordan hans far lyttede til Helligånden, og han blev reddet fra en slange. Spørg jeres forældre, om I kan have en samtale i familien om spørgsmålet: Hvordan hjælper Helligånden jer? Fortæl om tidspunkter, hvor Helligånden har advaret, trøstet eller vidnet for jer. I kan også skrive dem ned og lave en bog.

  • Side 87: Søster Joy D. Jones forklarer, at I kan forberede jer til at indgå pagter senere ved at lære at holde løfter nu. Sæt et mål og lov at stræbe efter det. Bed en god ven om at tjekke op på jer og sikre sig, at I holder jeres løfte.

  • Side 90: Ældste Yoon Hwan Choi kommer med et godt råd fra sin far: »Se dig ikke omkring, se op!« Nogle gange forstyrres vi og glemmer at fokusere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Så mind jer selv om at se op! I kan hænge et billede af Jesus op i jeres værelse. Gå udenfor og se på himlen. Hav hver dag en stille stund, hvor I tænker på vor himmelske Fader og Jesus og føler Ånden.

For de unge

  • Side 93 og 117: Har I spurgt jer selv: Hvordan kan jeg altid have Helligånden hos mig? Hvordan kan jeg genkende Helligånden? Hvordan hjælper Helligånden mig? Ældste Ronald A. Rasband og Gary E. Stevenson besvarer disse og mange andre spørgsmål. »Vi har det hellige ansvar at lære at anerkende hans indflydelse i vores liv og reagere på den,« sagde ældste Rasband. Hvordan kan I efterkomme det råd?

  • Side 33: Ældste Ulisses Soares citerer noget af skriftstedet for GUFs tema: »Men han skal bede i tro, uden at tvivle; for den, der tvivler, er som en bølge på havet, der rejses og brydes af vinden« (Jak 1:6). Hvordan kan I undgå at tvivle? Begynd med at styrke jeres tro på Jesus Kristus. Læs mere om ham. Husk de gange, hvor I har følt hans kærlighed og fred.

  • Side 86 og 9: Præsident Thomas S. Monson opfordrer os således: »Hvis I ikke læser i Mormons Bog hver dag, beder jeg jer gøre det.« Og søster Carol F. McConkie spørger: »Lægger vi telefonen, den uendelige huskeliste og verdens bekymringer til side? Bøn, studium og at give agt på Herrens ord indbyder hans rensende og helbredende kærlighed ind i vores sjæl.« Planlæg et tidspunkt hver dag, hvor I læser Mormons Bog, og læg en påmindelse i jeres kalender eller skriv den ind i jeres telefon.

For unge voksne

  • Side 62: Hvilke mål har I for jeres liv? Mål om jeres karriere, familie, ja selv sportsaktiviteter og fritidsinteresser er gode, men »vores største og mest overordnede mål bør passe ind i vor himmelske Faders evige plan,« forklarer ældste M. Russell Ballard. Hvordan stemmer jeres planer overens med vor himmelske Faders plan for jer? Hvordan kan I fokusere mere på målet om at bo for evigt sammen med vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Side 39: Tidligere på året opfordrede præsident Russell M. Nelson de unge voksne til at »afsætte en vis del af [d]eres tid hver uge til at studere alt, Jesus sagde og gjorde i [standardværkerne]« (»Profeter, lederskab og guddommelig lov«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017, broadcasts.lds.org). Han gentog denne opfordring ved generalkonferencen som et af de fire hovedelementer, hvor vi kan trække Frelserens kraft ind i vores liv. Studér præsident Nelsons tale for at lære, hvordan I kan få adgang til »kraft nok til at klare vore dages byrder, forhindringer og fristelser.«

  • Side 100 og 26: Kunne I tænke jer et kort over jeres liv? Ældste Dallin H. Oaks siger: »Fordi vi har sandheden om Guddommen og vores forhold til dem, om formålet med livet og beskaffenheden af vores evige skæbne, har vi det ultimative kort over og forsikring til vores rejse gennem jordelivet.« Både han og ældste Weatherford T. Clayton forklarer, at kundskab om frelsesplanen kan hjælpe os med vores udfordringer i dag. Studér deres budskaber, og spørg vor himmelske Fader, hvordan evige sandheder kan tilvejebringe et kort for jeres liv.

  • Side 104: Frygt kan motivere, men præsident Dieter F. Uchtdorf beretter, at frygt »aldrig [vil] forandre os til nogen, der elsker det, der er rigtigt, og som ønsker at adlyde deres himmelske Fader.« Hvordan kan Kristi rene kærlighed være »den guddommeligt udpegede modgift« mod jeres frygt?

For voksne

  • Side 86: Når vi bønsomt studerer og tænker over Mormons Bog hver dag, siger præsident Thomas S. Monson, »vil vi være i stand til at høre Åndens røst, til at modstå fristelse, til at overvinde tvivl og frygt og til at modtage himlens hjælp i livet.« Sæt personligt og som familie et mål om at læse Mormons Bog hver dag.

  • Side 39: Vær med i præsident Russell M. Nelsons udfordring til de unge voksne (se ovenfor under »For unge voksne«). Hvordan kan I tilpasse denne udfordring til jer selv og jeres familie? Tal om de velsignelser, der kommer ved at lære mere om Frelseren.

  • Side 93 og 117: Når I læser ældste Ronald A. Rasbands og ældste Gary E. Stevensons taler, kan I lægge mærke til, hvordan I altid kan have Ånden hos jer, og hvordan Ånden hjælper jer. Find frem til, hvordan han kan få større indflydelse hos jer.

  • Side 39 og 62: Præsident Russell M. Nelson og ældste M. Russell Ballard opmuntrer medlemmerne til at studere »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (se indersiden af forsiden). Ældste Ballard siger: »Placer en kopi, hvor I kan se den, og brug tid på at gennemgå hver af de udtalelser, der findes i dette inspirerede vidnesbyrd om Kristus.« Læs »Den levende Kristus« sammen som familie, og tal om, hvad I har lært.

  • Side 127 og 97: Ældste Quentin L. Cook forklarer, at vores grundlag for tro bygges »langsomt op – lag på lag, én erfaring, én udfordring, ét tilbageslag og én succes ad gangen.« Ældste L. Whitney Clayton siger: »Den allerbedste måde at styrke os selv mod livets problemer, hvad de end måtte være, er ved at få de små daglige troshandlinger på plads.« Hvad kan I gøre hver dag for at styrke jeres grundlag for tro?