2017
Hur man får verklig frid
April 2017


Svar från kyrkans ledare

Hur man får verklig frid

Från ett tal under generalkonferensen i april 2013.

Bild
Jesus Christ in a crowd

En himmelsk strävan hos goda människor överallt verkar och har alltid verkat för fred i världen. Vi får aldrig ge upp om att nå det målet. Men, som president Joseph F. Smith (1838–1918) lärde: ”Den andan av frid och kärlek … kan aldrig komma till världen, förrän människosläktet tar emot Guds sanning och budskap samt erkänner hans makt som är gudomlig.”

Vi hoppas på och ber innerligt om fred på jorden, men det är som enskilda och familjer vi uppnår det slags frid som är lovad som lön för rättfärdighet. Den friden är en utlovad gåva tack vare Frälsarens mission och försoningsoffer.

Frid innebär inte bara trygghet eller frånvaro av krig, våld, konflikter eller stridigheter. Frid kommer genom att veta att Frälsaren vet vilka vi är och att han vet att vi tror på honom, älskar honom och håller hans bud, även om och särskilt mitt uppe i livets förödande prövningar och tragedier (se L&F 121:7–8).

”Var skall jag finna frid, vem skall mig trösta? Vem skall mig leda tryggt i jordlivets strid?” (”Var skall jag finna frid” Psalmer, nr 75). Svaret är Frälsaren, som är källan och upphovet till frid. Han är Fridsfursten (se Jes. 9:6).

Genom att ödmjuka oss inför Gud, alltid be, omvända oss från våra synder, gå ner i dopets vatten med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande och bli Jesu Kristi sanna lärjungar är viktiga exempel på den rättfärdighet som belönas med varaktig frid.

Kyrkan är en fristad där Kristi efterföljare får frid. En del av världens ungdomar säger att de är andliga men inte religiösa. Att känna sig andlig är ett bra första steg. Men det är i kyrkan som vi tas om hand, undervisas och får näring genom Guds goda ord. Än viktigare: Det är prästadömsmyndigheten i kyrkan som gör heliga förrättningar och förbund möjliga och som binder samman familjer och gör var och en av oss berättigad att återvända till Gud Fadern och Jesus Kristus i det celestiala riket. Dessa förrättningar ger frid eftersom de är förbund med Herren.

Det är i templen som många av dessa heliga förrättningar utförs och de är också fridfulla tillflykter undan världen. De som besöker tempelområdet eller deltar i ett öppet hus i templet känner också denna frid.

Frälsaren är källan till sann frid. Även under livets prövningar skänker Frälsarens försoning och hans nåd personlig frid till dem som lever rättfärdigt (se Joh. 14:26–27; 16:33).