2017
Förstå din patriarkaliska välsignelse
April 2017


Förstå din patriarkaliska välsignelse

Författarna bor i Illinois respektive i New York, USA.

När du lär dig förstå de olika delarna av din välsignelse kan du få vägledning i ditt liv.

Bild
man with a map in a maze

Man in maze © Digital Vision Vections/Getty Images

Livet är fullt av okända farvatten: Var ska jag studera? Vad ska jag studera? Ska jag gå ut som missionär? Vem ska jag gifta mig med? Om du hade fått en personlig karta som navigerade dig i dina beslut i livet, skulle du då följa den?

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus har gett oss en sådan karta – en patriarkalisk välsignelse – för att vägleda oss i livet. Vi har fått handlingsfrihetens gåva för att fatta beslut av egen fri vilja, men en patriarkalisk välsignelse kan belysa vilka vägar som ger störst glädje.

Men att bara ha en karta räcker inte. Vi måste studera, förstå och tillämpa kartans innebörd. När du på liknande sätt lär dig förstå språket som används i din patriarkaliska välsignelse – din personliga guide till livet – kan du se vem du är i Guds ögon och vad du kan bli.

Upptäck din släktlinje

Först och främst tillkännager din patriarkaliska välsignelse din släktlinje, eller vilken av Jakobs tolv stammar du tillhör. (Jakob kom senare att kallas Israel.) Även om vi inte bokstavligt talat är Jakobs efterkommande står det i skrifterna att kyrkans medlemmar adopteras in i Israels hus: ”Ty alla som tar emot detta evangelium skall uppkallas efter ditt namn och skall räknas som dina avkomlingar och skall ställa sig upp och prisa dig som sin fader” (Abr. 2:10).

Shelisa Schroeppel från Utah säger: Vetskapen om att jag tillhör Jakobs hus hjälper mig förstå meningen med mitt liv och varför jag har kallats till vissa ämbeten i kyrkan.”

Din patriarkaliska välsignelse kan också beskriva olika välsignelser som kommer med just din stam. Som exempel tillhör många medlemmar i kyrkan Efraims stam, en stam som har det unika ansvaret att sprida budskapet om det återställda evangeliet till världen (se 5 Mos. 33:13–17; L&F 133:26–34).

Personliga råd

Om en karta används på rätt sätt så hindrar den en resenär från att gå vilse. På liknande sätt kan din patriarkaliska välsignelse ge råd och vägledning under din jordiska resa. Din patriarkaliska välsignelse talar inte nödvändigtvis om för dig vad du ska göra, men den kan ge personliga insikter om vilka sätt – om du vandrar i tro – som kan hjälpa dig veta när du lever enligt din himmelske Faders vilja. När du studerar din patriarkaliska välsignelse och strävar efter att leva på ett sätt som inbjuder Herrens ande, kan du få trygghet, glädje och vägledning.

Gabriel Paredes från Lima, Peru, säger: ”Några av råden som gavs till mig i min välsignelse har jag bara till fullo kunnat tillämpa tillsammans med min familj efter att jag beseglades till min fru.

Vi har under en tid undrat vad vi kan göra för att stärka och bygga vår lilla familj. Vår fråga besvarades genom min patriarkaliska välsignelse. I den får jag rådet att prioritera respekt, tolerans och kärlek i min familj, för det är några av de viktiga grunderna i Jesu Kristi evangelium.

När min fru och jag har fokuserat på detta har vi kunnat övervinna en del problem. Vi får fortfarande utmaningar som familj ibland, men vi är lyckliga. Jag kände att Herren påminde mig om hur jag kan få den familj som han lovade mig. Jag vet att Herren talar genom patriarkaliska välsignelser och att vi ska använda råden i dem.”

Följ uppmaningar

En karta visar inte nödvändigtvis varje svårighet som kommer längs vägen, men lyckligtvis innehåller patriarkaliska välsignelser ofta varningar för att skydda oss längs vägen. Några av de här uppmaningarna skyddar oss från Satans inflytande, andra kan hjälpa oss förstå hur vi kan övervinna den naturliga människan inom oss.

För Caitlin Carr från Utah var en del av uppmaningarna i hennes patriarkaliska välsignelse inte omedelbart uppenbara, men allteftersom hon studerade sin välsignelse fick hon nya insikter.

”När jag fick min patriarkaliska välsignelse varnades jag för att vissa personer skulle försöka få mig att vackla i min tro på sanningen med inställsamma ord. Jag tänkte inte så mycket på det. Jag hade en fast tro på lärosatserna som jag hade fått undervisning om.

Men året därpå konfronterades jag med tankar och filosofier som på ytan verkade vara rotade i rättvisa och kärlek men som inte var det. De här budskapen verkade komma överallt ifrån: media, skolan, till och med nära vänner. Fastän jag visste att de här filosofierna inte stämde överens med Guds plan, ville jag stödja både de här nya världsliga tankarna och kyrkan. Jag insåg snart att ’ingen kan tjäna två herrar’ (Matt. 6:24) och att jag inte skulle lita till människors visdom. Min himmelske Fader skingrade mina tvivel genom skrifterna och talade frid till mitt sinne och hjärta. Som följd därav har mitt vittnesbörd stärkts och jag har blivit mer beslutsam i att försvara det som jag vet är sant.”

Utveckla gåvor och talanger

Din patriarkaliska välsignelse kan också nämna andliga gåvor och talanger som Herren har gett dig för att hjälpa till att bygga hans rike. Om din välsignelse nämner en talang som är obekant för dig kan det vara för att du ännu inte har fått chansen att upptäcka eller utveckla den. Om du ihärdigt söker och ber Herren om hjälp kan du utveckla den talangen och många fler.

När du utvecklar dina talanger inser du det unika du kan bidra med i Herrens verk. Johanna Blackwell från Kalifornien, USA begrundar gåvorna och talangerna i sin välsignelse när hon känner sig frestad att jämföra sig med andra: ”När jag läser min patriarkaliska välsignelse påminns jag om att jag har välsignats med de gåvor som jag behöver för att övervinna prövningar och påskynda Herrens verk.

Min välsignelse nämner min förmåga att älska, förlåta och ha modet att ta kontakt med andra runtomkring mig. När jag har övat på de här gåvorna har Herren välsignat mig med en större önskan att träffa och få kontakt med nya människor och kulturer. Följaktligen har jag fått ett starkare vittnesbörd om att vi alla är barn till en kärleksfull himmelsk Fader, och jag har kunnat tjäna andra medan vi var och en strävar efter att bli mer som Kristus.”

Bild
points on the map

Sök utlovade välsignelser

Slutligen uppenbarar våra patriarkaliska välsignelser vår himmelske Faders utlovade välsignelser till oss om vi förblir trofasta mot honom. Det finns ingen garanti för när de här löftena uppfylls, men vi vet att så länge vi lydigt följer evangeliet så kommer de att uppfyllas, antingen i det här livet eller i nästa.

Sergio Gutierrez från Nevada, USA tänker på ett löfte i sin patriarkaliska välsignelse när han är orolig för sina framtida yrkesplaner: ”Ibland oroar jag mig för hur osäker min framtid ser ut, men det finns ett löfte i min patriarkaliska välsignelse som alltid gör mig lugn. Det löftet hjälper mig inse att så länge jag arbetar hårt och är trofast så kommer jag att ha de resurser jag behöver för att ta hand om min familj och bygga upp kyrkan. Jag vet inte exakt vilken yrkesbana jag vill satsa på än, men tack vare det här löftet har jag tro och tillförsikt.”

Om du någon gång har undrat vilken din himmelske Faders vilja är för dig så är du inte ensam. Herren förstod att du skulle ställas inför många olika vägar att gå i livet, så han har gett dig en personlig karta för att hjälpa dig att leva ditt liv i enlighet med evangeliet. En patriarkalisk välsignelse kan inte fatta besluten åt oss, men den kan leda oss till vår egen personliga uppenbarelse. I vår patriarkaliska välsignelse får vi se hur vi passar in i Herrens plan att insamla Israel när vi får veta vilken stam vi tillhör. Vi får personliga råd, uppmaningar och löften och vi undervisas om de unika gåvor och talanger som vår himmelske Fader har gett oss för att hjälpa oss tjäna honom. Så länge du strävar efter att leva enligt alla de här olika delarna av din patriarkaliska välsignelse kan du vara förvissad om att dina beslut fattas i enlighet med Herrens vilja för ditt liv.