2017
Vi tror att kyrkan ska uppfylla jorden
January 2017


Vad vi tror på

Vi tror att kyrkan ska uppfylla jorden

Det fanns bara sex medlemmar i kyrkan när den organiserades 1830 i en liten by i staten New York. Sedan dess har kyrkan vuxit till över 15,5 miljoner medlemmar med församlingar och grenar i över 150 länder. Den här tillväxten är förverkligandet av profetian i Gamla testamentet om att kyrkan skulle rulla fram och uppfylla hela jorden (se Dan. 2:31–45). Kyrkan – Guds rike på jorden – beskrivs som ”en sten [som revs] loss från berget, men inte genom människohänder” (Dan. 2:45), vilket innebär att den är gudomlig, inte gjord av människor.

Också när kyrkans inflytande finns över hela jorden blir dess medlemmar relativt få. Nephi förutsåg detta och skrev om vår tid: ”Jag såg Guds Lamms kyrka, och dess medlemmar var få” på grund av den omgivande ogudaktigheten (1 Ne. 14:12). När tiden för Kristi andra ankomst närmar sig blir världen mer och mer ogudaktig och det blir ”mindre och mindre populärt att vara sista dagars helig”1.

Men Nephi förutsåg också att ”Lammets kyrka, som var Guds heliga, fanns över hela jordens yta” (1 Ne. 14:12). Församlingar och grenar finns över hela världen, generalkonferensen tolkas till över 90 språk och nära 75 000 heltidsmissionärer sprider evangeliet i 418 missioner. Evangeliet sprids också över världen genom sociala medier och webbplatser som Mormon.org and LDS.org.

Det här arbetet är betydande och omfattande, men sker ofta i tysthet. ”Detta Herrens verk är i sanning stort och förunderligt. Samtidigt går det framåt i stort sett obemärkt av många bland jordens politiska, kulturella och akademiska ledare. Det kommer till ett hjärta och en familj i taget, stilla och oansenligt. Dess heliga budskap välsignar människor överallt.”2

Den sten som profeterades om för så länge sedan rullar framåt, och när vi gör vår del fortsätter evangeliet att spridas och fylla hela jorden (se Dan. 2:31–45).

Vad kan vi göra för att hjälpa evangeliet att breda ut sig?

  • Genom att hålla buden och stärka våra vittnesbörd får vi en grund varigenom vi kan hjälpa till att sprida evangeliet.

  • När vi undervisar våra familjer om evangeliet får de styrka till att leva trofast i en värld som lär dem motsatsen.

  • När vi fullgör våra kallelser hjälper vi till att stärka kyrkan i våra egna områden.

  • Vi kan hjälpa till att sprida evangeliet genom att helt enkelt prata med människor om det.

  • I templet kan vi utföra förrättningar för personer som har dött utan ha hört evangeliet medan de levde.

Bild
Ways to help move the gospel forward

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Stå som den sanna millenniegenerationen”, Liahona, okt. 2016, s. 50.

  2. L. Whitney Clayton, ”Tiden kommer”, Liahona, nov. 2011,s. 13.