2017
Bönens fem löften
January 2017


Bönens fem löften

Författaren bor i Utah, USA.

Vår himmelske Fader har gett oss bönen som ett sätt att kommunicera direkt med honom för att tacka, be om välsignelser och växa andligen. Ibland behövs det bara ett nedböjt huvud, knäppta händer och några enkla och uppriktiga ord. Bra, va? Här är fem olika löften eller välsignelser vi kan få om vi ber.

1 Styrka att övervinna svårigheter

Som människor kan vi känna oss svaga på många sätt – fysiskt, känslomässigt, andligt och mentalt. Vi kan kämpa för att springa ett lopp eller klara ett prov eller stå emot frestelser, eller också för att kunna känna Anden. Men bönen kan ge oss den styrka vi behöver för att övervinna allt som livet kan bjuda.

Som Nephi sa: ”Herren [ger] inte … människobarnen några befallningar utan att bereda en utväg för dem att utföra det som han befaller dem” (1 Ne. 3:7). Herren kan ge oss styrka att utföra allt gott vi försöker göra om det är hans vilja.

Be om styrka att motstå en frestelse. Be om hjälp att fokusera och studera effektivt inför ett prov. Be om styrka att springa och inte bli trött. Be om styrka, så gör han dig stark.

Bild
Pray for strength

Illustrationer Clayton Thompson

2 Förlåtelse

Även om det är trevligt att tänka motsatsen så är vi inte fullkomliga. Vi gör misstag och det är bara en del av livet. Men Herren erbjuder ett sätt att ordna det: kraften i Jesu Kristi försoning. Och ett sätt att få del av hans kraft är bönen.

När vi ber om förlåtelse genom bön kan vi få förlåtelse för våra synder genom Frälsarens försoning. Även om större synder kan kräva hjälp av en biskop eller grenspresident, är personlig och uppriktig bön alltid ett av de första stegen mot förlåtelse – oavsett om vi ber vår himmelske Fader att förlåta oss eller att hjälpa oss förlåta någon annan. Han lär oss också förstå hur vi ska förlåta oss själva.

Bild
Pray for forgiveness

3 Kunskap och vägledning

Personlig uppenbarelse var kanske den första av bönens utlovade välsignelser som du tänkte på, särskilt med det nya temat för veckoträffarna surrande i huvudet. Joseph Smith visste inte vilken kyrka han skulle gå med i, så han gick ner på knä i den heliga lunden, ställde sin fråga och fick svar – på ett storslaget sätt.

Men uppenbarelse är inte bara något för profeter och behöver inte vara en världsomvälvande upplevelse. Om någon av oss brister i visdom om något, både kan och bör vi fråga Gud. Han svarar, fastän kanske inte alltid på det sätt vi väntar oss. Herren besvarar våra frågor och vägleder vårt liv, men vi måste fråga först!

Bild
Pray for knowledge

4 En önskan att göra Herrens vilja

Det kan vara svårare att se det här som en välsignelse – för ärligt talat vill vi ibland saker själva som Herren inte vill för vår del. Men när vi ber om att verkligen kunna omvända oss och ha en önskan att göra Herrens vilja, märker vi något förvånande: Det vi vill börjar likna det han vill.

Men denna hjärtats förändring sker inte omedelbart. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Oftast är omvändelsen en fortlöpande process och inte en enstaka händelse som resultat av en mäktig eller dramatisk upplevelse. Rad på rad och bud på bud, gradvis och nästan omärkligt inrättar sig våra motiv, våra tankar, våra ord och våra handlingar efter Guds vilja” (”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 107–108).

Bild
Pray for desire

5 Frid

En av de välsignelser vi lovas om vi ber är frid och tröst genom den Helige Anden. Ja, han kallas ju Hjälparen. Du kan vara säker på att det kommer frid även i svåra tider. Kom ihåg Herrens löfte i Johannes 14:27: ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.” Friden kommer till sist om vid ber om den.

Bönen är en direkt kommunikation med vår kärleksfulle Fader. Använd den och låt honom välsigna dig för den. Men efter att ha fått dessa välsignelser genom uppriktig bön, glöm inte att uttrycka din djupa tacksamhet i – just det – en bön.

Bild
Pray for peace