2016
Mormons boks omvendelseskraft
Januar 2016


Mormons boks omvendelseskraft

Alle sannheter i evangeliet faller på plass når vi vet at sluttstenen i vårt vitnesbyrd – Mormons bok – er sann.

Bilde
Worn open copy of the Book of Mormon in French lying next to a pencil and a depiction of Jesus Christ.

Som ung gutt elsket jeg å sette opp dominobrikker i lange rekker med intrikat design, for så å velte den første dominobrikken. Den resulterende kjedereaksjonen førte til at hver av de påfølgende dominobrikkene veltet, den ene etter den andre til slutten av rekken. Jeg brukte mange timer på omhyggelig å sette dominobrikkene på plass for å få gleden av å se dem falle.

Et vitnesbyrd om Mormons bok er et av de første trinnene til å få et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Omtrent som den første dominobrikken får de andre dominobrikkene til å falle på rad og rekke, hvis vi først får visshet om at Mormons bok sann, kan vi også vite at Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser, at Joseph Smith var hans profet som gjenopprettelsen fant sted gjennom, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Jesu Kristi sanne kirke som er gjenopprettet med kraft og myndighet på jorden i dag.

Mormons bok står sentralt i vårt budskap

Joseph Smith sa følgende om Mormons bok: “Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at en mann ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.”1

Joseph sa også at den står sentralt i vår tro, våre oppfatninger og vårt vitnesbyrd. “Tar du bort Mormons bok og åpenbaringene, hvor er så vår religion?” spurte han. Vi har ingen.”2

Det fine med evangeliets budskap er at hver enkelt av oss selv kan få vite at Mormons bok er sann.

Som misjonspresident i Frankrike, Belgia og Nederland for noen år siden, hadde jeg privilegiet og velsignelsen ved å intervjue personer med hensyn til verdighet til å bli døpt. Jeg glemmer aldri intervjuet jeg hadde med én søster.

Under intervjuet spurte jeg henne hvordan hun ble sikker på at Kirken var sann. Hun fant frem en slitt og godt lest pocketbokutgave av Mormons bok fra vesken sin. Hun åpnet boken på 3 Nephi 27 og forklarte at dette var det første kapitlet misjonærene hadde oppfordret henne til å lese. Hun sa at da hun begynte å lese, ble hun dypt rørt av det hun leste, og av Ånden hun følte. Hun ble så overveldet av ånden i Mormons bok at hun tok en rød blyant og begynte å streke under ordene som gjorde størst inntrykk på henne.

Så viste hun meg sitt eksemplar av Mormons bok, som var åpnet på 3 Nephi 27. Nesten hvert eneste ord i dette kapitlet var understreket med rødt.

“Det er grunnen til at jeg tror,” sa hun. “Denne boken taler til meg på en måte som jeg ikke kan fornekte. Jeg vet at den er sann, og jeg vet at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er sann.”

Hun ble døpt, og ble et trofast medlem av Kirken.

Innledningen til Mormons bok

Innledningen til Mormons bok gir oss et mønster for selv å få vite at evangeliets budskap er sant. Innledningen “ble første gang utgitt i 1981-utgaven av Mormons bok. Den presenterer Mormons bok for vår tids leser ved å gi bakgrunnsinformasjon og en beskrivelse av boken.”3

Innledningen begynner med å fortelle oss nøyaktig hva Mormons bok er: “En bok med hellig skrift som kan sammenlignes med Bibelen. Den er en opptegnelse om hvordan Gud behandlet de folk som bodde på det amerikanske kontinent i fordums tid, og inneholder fylden av det evige evangelium.” Vi lærer at den “ble skrevet [på gullplater] ved profetiens og åpenbaringens ånd av mange profeter i fordums tid”, og ble forkortet “av en profet og historieskriver ved navn Mormon”.

Bilde
Painting of Jesus Christ in America, greeting Nephites.

Maleri av Joseph Smith: Richard Burde, gjengitt med tillatelse fra Kirkehistorisk museum; t.h.: Illustrasjon: Ben Sowards

Vi lærer også at “den største begivenhet Mormons bok forteller om, er at Herren, Jesus Kristus, personlig virket blant nephittene kort tid etter sin oppstandelse. Boken forklarer evangeliets lære, frelsesplanen beskrives, og vi får vite hva vi må gjøre for å oppnå fred i dette liv og evig frelse i det neste.”

Noe av det viktigste vi kan lære av Mormons bok, er at Kirken som ble gjenopprettet av Jesus Kristus gjennom Joseph Smith, er sann.

Innledningen oppfordrer oss “til å lese Mormons bok, til å fordype [oss] i det budskap den inneholder, og til deretter å spørre Gud, Den Evige Fader, i Kristi navn, om verket er sant”. Vi blir lovet at “de som følger denne fremgangsmåten og ber i tro, vil, ved Den Hellige Ånds kraft få et vitnesbyrd om at den er sann og guddommelig. (Se Moroni 10:3–5.)”

Dette ytterligere løftet følger så: “De som mottar dette guddommelige vitnesbyrd fra Den Hellige Ånd, vil ved den samme kraft også få vite at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åpenbarer og profet i disse siste dager, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden for å forberede Messias’ annet komme.”

Tenk på det! Vi kan faktisk selv få vite at:

  • Jesus er Kristus, verdens Frelser og hele menneskehetens Forløser.

  • Joseph Smith er en sann profet. Han sa sannheten. Han så det han sa han så, og hørte ordene han sa han hørte.

  • Kirken som ble gjenopprettet av Jesus Kristus gjennom Joseph Smith, er “den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate” (L&p 1:30). Det er Jesu Kristi kirke. Den har sannhet, kraft, myndighet og ordinanser. Den blir personlig ledet av vår Herre og Frelser Jesus Kristus gjennom levende profeter.

Alt dette kan vi vite når vi vet at Mormons bok er sann. Den har omvendende og overbevisende kraft.

Mitt vitnesbyrd om Mormons bok

Som ung misjonær i Frankrike ønsket jeg selv å vite at Mormons bok var sann. Jeg trodde at den var sann. Jeg håpet at den var sann. Jeg hadde til og med reist på misjon med tro på at den var sann. Men etter hvert som jeg arbeidet dag etter dag som misjonær og fortalte folk så godt jeg kunne på min begrensede fransk at jeg hadde et vitnesbyrd om boken, visste jeg det fortsatt ikke selv.

Vår lille leilighet i Syd-Frankrike var kald og fuktig hele den første vinteren. Hver morgen og kveld, før og etter dagens arbeid, krøp jeg sammen under et ullteppe og en frakk for å lese og studere Mormons bok. Jeg visste om Moronis løfte om at hvis jeg ville lese, grunne og be, kunne jeg også få vite det. Jeg leste i dager og uker, men ingenting skjedde. Intet lys, ingen engel, ingen stemme – ingenting bortsett fra en fredelig følelse når jeg leste.

Jeg fortsatte å lese og understreke meningsfylte skriftsteder og be om å få vite at Mormons bok var sann. Miraklet kom til slutt. Som eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har beskrevet, var det mer som soloppgangen enn som å skru på en lysbryter.4 Et lys begynte å opplyse mitt sinn og mitt hjerte. Jeg begynte å se annerledes på Mormons bok. Skriftsteder jeg hadde lest før, begynte å bety noe nytt. Den beste måten jeg kan beskrive opplevelsen på, var at tankene mine begynte å bli opplyst.

I løpet av uker og måneder kan jeg si at jeg fikk vite med større sikkerhet enn noe jeg noensinne hadde visst, at Mormons bok var Guds ord. Jeg fikk vite at den ble skrevet og bevart for vår tid, og ble frembragt som et mektig vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans kirke. Tanken som kom til meg igjen og igjen ved Åndens røst, var: “Den er sann, den er sann, alt sammen er sant.”

40 år senere har jeg fortsatt det samme vitnesbyrdet. Jeg har nå lest Mormons bok mange ganger, og hver gang – hver eneste gang – hører jeg igjen ordene “Den er sann”. Dette har gitt meg forsikring om at Jesus Kristus er min Frelser og at dette er hans store frelsesverk.

Akkurat slik dominobrikkene jeg elsket å leke med som gutt, alle falt når jeg veltet den første, faller også alle evangeliets sannheter på plass når vi vet at sluttstenen i vårt vitnesbyrd – Mormons bok – er sann.

Noter

  1. Joseph Smith, i innledningen til Mormons bok; se også History of the Church 4:461.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 196.

  3. Mormons bok – Lærerhåndbok (2004), 19.

  4. Se David A. Bednar, “Åpenbaringens ånd,” Liahona, mai 2011, 87–90.