2014
Mijn hemelse Vader zei nee en ja
Augustus 2014


Mijn hemelse Vader zei nee en ja

De auteur woont nu in Californië (VS).

Ik dacht dat mijn hemelse Vader nee zei, maar Hij zei eigenlijk ja op een groter plan voor mijn leven.

Afbeelding
Portrait of a young family (parents and two young boys).

In Zweden besloot ik in het eindexamenjaar van de middelbare school om me in te schrijven voor de Brigham Young University in Utah (VS). Er was echter één probleem: hoe vurig ik God ook bad om mijn beslissing te bevestigen, het bleef maar niet goed voelen. Ik dacht: ‘Het antwoord kan toch niet nee zijn?’ In zoveel opzichten lijkt de BYU de juiste beslissing, vooral omdat ik een tempelhuwelijk wil en mijn vooruitzichten aan de BYU veel beter zijn dan in Zweden.’ Maar het was niet goed. Niet voor mij. Niet op dat moment.

Teleurgesteld zette ik mijn plannen om naar de BYU te gaan opzij en schreef ik me in bij een universiteit in Zweden. Rond de tijd dat ik anders voor mijn BYU-avontuur vertrokken zou zijn, werd ik verliefd op Jonas — een pas teruggekeerde zendeling. We moeten samen verscheidene jeugdactiviteiten bezocht hebben voordat Jonas op zending ging, maar ik had hem nooit opgemerkt. Hoe zijn uitstraling en aanstekelijke lach aan mijn aandacht ontsnapt waren, blijft een raadsel!

Al vroeg in onze relatie vertelde Jonas me dat hij zich had ingeschreven voor de BYU en dat hij hoopte er het volgende semester naartoe te gaan. Na zijn eerste semester in Provo trouwden we in de tempel en gingen we samen naar de BYU. We studeerden op dezelfde dag af.

Nu ik terugkijk, zie ik in waarom mijn hemelse Vader aanvankelijk nee zei — of eigenlijk ‘nog niet’ — op mijn vurige gebed over naar de BYU gaan. Hoewel Hij nee zei tegen mijn verlangen toen, zei Hij eigenlijk ja op een veel belangrijker verlangen. Als jong meisje had ik vaak gebeden dat mijn toekomstige man en ik elkaar zouden vinden als de tijd daar rijp voor was. We hadden elkaar op de BYU kunnen tegenkomen, maar ik ben ervan overtuigd dat Jonas en ik elkaar als deel van een groter plan in Zweden moesten ontmoeten. Misschien is het vaak zo dat als onze hemelse Vader ‘nee’ zegt op onze gebeden, dit een integraal onderdeel is van de grotere plannen voor ons leven waar Hij ‘ja’ op zegt.

Uw wil geschiede

In Getsemane bad Jezus Christus vurig: ‘Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan.’ Daar voegde Hij aan toe: ‘Doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt’ (Matteüs 26:39). Jezus Christus besloot de bittere drinkbeter leeg te drinken omdat Hij wist dat het deel uitmaakte van Gods grotere plan om een Heiland te verschaffen die verzoening zou brengen voor de zonden van de mensheid (zie 3 Nephi 11:11).

En wij weten dat God een plan voor ons leven heeft. We kennen weliswaar de details van Gods plan voor ons niet, maar we kunnen vertrouwen op het antwoord dat we van onze hemelse Vader op onze gebeden krijgen, en zeggen: ‘uw wil geschiede’.

Christus bracht zijn wil in overeenstemming met die van God, en het grote plan met de verzoening van de Heiland voor de hele mensheid ontvouwde zich. En als wij onze wil in overeenstemming brengen met die van God, kan onze hemelse Vader een groter plan voor ons onthullen. Als ons levensplan zich ontvouwt, kunnen wij de zegeningen ontvangen waar Christus om smeekte in zijn hogepriesterlijk gebed: ‘opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn’ (Johannes 17:21).

Wat ben ik dankbaar dat onze hemelse Vader soms liefdevol nee fluistert op onze gebeden zodat Hij een klinkend ja kan antwoorden op andere.