2014
Hvad ser I?
Juli 2014


Hvad ser I?

Når vi studerer og tænker over symbolerne i evangeliets ordinancer, centrerer vore tanker sig om Jesus Kristus.

Der findes symboler overalt omkring os, derfor tænker vi ikke så ofte over dem. Men en opmærksomhed over for symbolerne i evangeliet kan være en nøgle til større forståelse.

I skriften finder vi ord som sindbillede, skygge, symbol, lignelse, erindring, vidne eller vidnesbyrd, der beskriver noget, der skal rette vore tanker hen imod noget andet (se Moses 6:63). Da Jesus fx præsenterede nadveren første gang, gav han sine disciple det brudte brød og sagde: »Dette er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig« (Luk 22:19). Nu var brødet jo ikke bogstaveligt talt hans legeme, for som han sagde, skulle det minde os om hans legeme – og om meget andet. Det er det, der gør symboler så virkningsfulde – de kommunikerer uden sprog og kan på én gang sætte en masse relaterede tanker i gang, der tilføjes dybde og mening.

Ordinancer er selvfølgelig ikke blot symbolske handlinger. De bærer en virkelig kraft til at velsigne os gennem præstedømmets myndighed. Men de indeholder også symboler, der lærer os om Frelseren og om vore pagter. Selve underkastelsen og modtagelsen af en præstedømmeordinance er endda et ydre tegn på en persons tro og ydmyghed. Herunder følger mange af de symboler, der er knyttet til ordinancerne dåb, bekræftelse og nadver, såvel som nogle af de tanker, der kan knyttes til dem.

Dåb

Vand: Vaske, rengøre, renselse fra synd.

Hvidt tøj: Renhed (»for ingen kan blive frelst, medmindre hans klæder bliver vasket hvide … [og] gøres rene … ved blodet fra [Kristus]« [Alma 5:21); lighed (uanset om man er rig eller fattig bærer alle samme slags beklædning ved dåben, for »alle er lige for Gud« [2 Ne 26:33])

Oprakt højre hånd: Strækker sig mod himlen, vidner for himlen; også tegn på en ed (se 1 Mos 14:22; Dan 12:7)

Nedsænkning: Kristi død, begravelse og opstandelse (se Rom 6:3-4); vore åndelige genfødsel i Kristus (»født af vand« [Joh 3:5])

Bekræftelse

Håndspålæggelse: Fysisk berøring af dem, der repræsenterer Gud, overførelse af velsignelser fra Gud til andre

Modtagelse af Helligåndsgaven: Også kaldt »dåben med ild« (se 2 Ne 31:13); renselse og åndelig genfødsel i Kristus

Nadver

Placering af brød og vand foran forsamlingen: Symboler på Kristi offer, som gjorde ende på slagtofre (se Alma 34:13-14); nu bringer vi Herren et offer, som består af »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd« (L&P 59:8)

At bryde brød: Kristi legemlige lidelser for vores skyld, hans fysiske død, hans opstandelse, så vi kan leve igen

At knæle ned i bøn: Ydmyghed, underkastelse af Guds vilje; et tegn på den evigtvarende pagt (se L&P 88:131)

At spise brød: Ihukommelse af Kristi legeme (se Matt 26:26-29), livets brød (»Den, der kommer til mig, skal ikke sulte« [Joh 6:35], »den, der spiser dette brød, skal leve til evig tid« [Joh 6:58])

At drikke vand (oprindeligt vin): Kristi blod (som blev udgydt i Getsemane, under og op til hans lidelse på korset), som »renser os for al synd« (1 John 1:7) »Hvilket er Faderens pagt til [vore] synders forladelse« (Moro 10:33). Blod er »sæde for livskraften« (Guide til Skrifterne, »Blod«; scriptures.lds.org/da) og det, der skaffer soning for synder gennem offer (se 3 Mos 17:11); livets vand (se Joh 4:14)