2014
Mormons Bog, Israels indsamling og det andet komme
Juli 2014


Mormons Bog, Israels indsamling og det andet komme

Fra en tale holdt ved et seminar for nye missionspræsidenter i Provo i Utah den 26. juni 2013.

Billede
Ældste Russell M. Nelson

Fremkomsten af Mormons Bog er et håndgribeligt tegn for verden på, at Herren har begyndt indsamlingen af Israel og opfylder de pagter, han indgik med Abraham, Isak og Jakob.

Billede
Large group of sister missionaries standing on stairs holding up signs showing what language they speak.

Kapitel 5 i Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering er helt helliget Mormons Bog. Dette kapitel lærer os, at Mormons Bog –

  • er vores religions slutsten.

  • er et vidnesbyrd om Jesus Kristus.

  • understøtter Bibelen.

  • besvarer grundlæggende spørgsmål.

  • drager mennesker nærmere til Gud.

Alle disse udsagn er helt og aldeles sande, men tager udgangspunkt i en menneskelig synsvinkel. Hvad er vor Fader i himlens og hans elskede Søn, Jesu Kristi, synsvinkel på Mormons Bog?

Deres synsvinkel vil med sikkerhed være påvirket af to varige løfter, som de har givet hele menneskeheden. Disse to løfter er gensidigt forbundne, veldokumenterede og står stadig ved magt og til opfyldelse. Det første er deres løfte om at samle det spredte Israel. Det andet er deres længe gældende løfte om Herrens andet komme.

Den abrahamske pagt og Israels hus

I Abrahams uddeling indgik Gud en pagt med Abraham om, at alle folkeslag skulle velsignes gennem hans slægtslinje. Dette løfte indeholder andre vigtige ting. De løfter, der først blev givet til Abraham og siden hen til Isak og Jakob, omfatter:

  • Talrige efterkommere.1

  • Arvelande.2

  • Abrahams efterkommere ville bære præstedømmet ud til alle folkeslag, så alle kan velsignes gennem Abrahams slægtslinje.3

  • De, der ikke nedstammer fra Abraham, og som tager imod evangeliet, bliver regnet for Abrahams efterkommere.4

  • Verdens Frelser ville komme ud fra Abrahams slægtslinje.5

Mange af Abrahams efterkommere – Israels gamle stammer – afviste med tiden Herrens lære og dræbte profeterne. Ti stammer blev ført til Assyrien i fangenskab. Derfra forsvandt de ud af syne for menneskeheden, men Herren havde ikke mistet dem af syne. To af stammerne blev tilbage for en kort stund, men på grund af deres oprør blev de også ført til Babylon i fangenskab. Da de vendte tilbage, blev de begunstiget af Herren, men endnu engang afviste de ham!

Israels spredning og indsamling

En kærlig, men sørgende Fader spredte Israel hid og did, men han lovede dem, at det spredte Israel en dag ville blive samlet tilbage i folden. Dette løfte var ligeså empatisk som løftet om det spredte Israel.6 Esajas forudså fx, at Herren i de sidste dage ville sende »hurtige sendebud« til dette folk, der var spredt »vidt omkring« (Es 18:2, 7).

Som profeteret skulle alt genoprettes i denne uddeling. Derfor må den længe ventede indsamling af det spredte Israel ske som en del af den genoprettelse.7 Israels indsamling er forbundet med det andet løfte, fordi indsamlingen er en nødvendig optakt til Herrens andet komme.8 Igen er den himmelske synsvinkel tydelig.

Læren om indsamlingen er vigtig i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Herren har erklæret: »Jeg giver jer et tegn … at jeg skal indsamle mit folk, o Israels hus, fra deres lange adsplittelse og igen skal oprette mit Zion blandt dem« (3 Ne 21:1).

Fremkomsten af Mormons Bog er et håndgribeligt tegn for verden på, at Herren har begyndt indsamlingen af Israel og opfylder de pagter, han indgik med Abraham, Isak og Jakob.9 Vi underviser ikke blot om dette begreb, vi tager også del i det! Det gør vi, når vi hjælper med at indsamle Herrens udvalgte på begge sider af sløret.

Heldigvis kan invitationen om at »komme til Kristus« (Jakob 1:7)10 også nå ud til dem, der døde uden kundskab om evangeliet.11 En del af den forberedelse, som sker på vegne af dem, der bor på den anden side af sløret, kræver jordiske anstrengelser af dem, der bor på denne side af sløret. Vi udarbejder anetavler, udfylder familiegruppeskemaer og udfører stedfortrædende tempeltjeneste for at indsamle enkeltpersoner til Herren og til deres familie.12

Gud forudså, at denne tidernes fyldes uddeling skulle blive en tid til indsamling både i himlen og på jorden. Apostlen Peter vidste, at genoprettelsen ville komme efter en tid med frafald. Han sagde:

»Derfor skal I omvende jer og vende om, for at jeres synder kan blive slettet ud; så skal de tider komme fra Herren, da vi kan ånde frit …

han skal bo i himlen, indtil de tider kommer, da alt det genoprettes, som Gud fra fordums tid har forkyndt gennem sine hellige profeters mund« (ApG 3:19, 21).

I vores tid blev apostlene Peter, Jakob og Johannes sendt ud af Herren med »nøglerne til [hans] rige og en uddeling af evangeliet for de sidste tider og for tidernes fylde«, hvor han vil »samle alt i ét, både det, som er i himlen, og det, som er på jorden« (L&P 27:13).13

Mange aspekter ved den abrahamske pagt er allerede blevet opfyldt. Verdens Frelser kom virkelig gennem Abrahams slægtslinje, gennem Jakobs søn Juda. For længe siden blev der tildelt arvelande. På et kort i den engelske SDH-udgave af Bibelen kan man se, hvordan landet blev delt af stammerne blandt efterkommere af Ruben, Simeon, Juda, Issakar, Zebulon, Dan, Naftali, Gad, Asher, Benjamin og Josef (delt mellem hans to sønner, Efraim og Manasse).14 Udover, at Josef arvede det hellige land, lærer vi også af Mormons Bog, at det land, der var reserveret til en rest af Josefs hus, var det amerikanske kontinent.15

Det store løfte om, at alle folkeslag skulle velsignes ved Abrahams, Isaks og Jakobs efterkommere venter stadig på at blive opfyldt. Men løftet om indsamlingen, som går igennem hele skriften, vil blive opfyldt, lige så sikkert som der blev profeteret om Israels spredning.16

Billede
Church members and missionaries of the Abuakwa Branch in Africa.

Indsamlingen som optakt til det andet komme

Hvorfor er det løfte så afgørende? Fordi Israels indsamling er nødvendig for at kunne forberede verden på det andet komme! Og Mormons Bog er Guds redskab, som skal bruges til at opnå begge disse guddommelige mål.17

Mormons Bog er en gave til hele verden fra Gud. Det er den eneste bog, som Herren har vidnet om er sand.18 Det er en gave fra Nefi, Jakob, Mormon, Moroni og dens inspirerede og martrede oversætter, profeten Joseph Smith. Mormons Bog er bevidst adresseret til en rest af Israels hus.19

Med hensyn til det andet komme ved vi, at det er »nær[t] for hånden og sker på et senere tidspunkt« (L&P 63:53). Og når Frelseren igen kommer, vil det ikke blive i det skjulte.20 I mellemtiden er der meget, der skal gøres for at indsamle Israel og forberede verden på det herlige andet komme.

Indsamlingen af Israel i denne uddeling

Takket være Mormons Bog ved vi, hvornår den lovede indsamling vil finde sted: »Vor far har derfor ikke alene talt om vore efterkommere, men også om hele Israels hus, idet han henviste til den pagt, der skal opfyldes i de sidste dage, hvilken pagt Herren sluttede med vor fader Abraham, da han sagde: I dine efterkommere skal alle jordens slægter blive velsignet« (1 Ne 15:18; fremhævelse tilføjet).

Seks hundrede år inden Jesus blev født i Betlehem, vidste profeterne, at Abrahams pagt først ville blive helt opfyldt »i de sidste dage«.

For sidste dages hellige er det ærefulde navn Abraham vigtigt. Hvert eneste medlem af Kirken er knyttet til Abraham.21 I vor tid indgik Herren den abrahamske pagt gennem profeten Joseph Smith.22 I templet modtager vi vore største og højeste velsignelser, som det blev lovet Abrahams, Isaks og Jakobs efterkommere.23

Vi må tilegne os den himmelske synsvinkel. Vi må have kendskab til den abrahamske pagt og forstå vores ansvar i at bevirke den lovede indsamling af Israel. Vi må vide, hvorfor vi er privilegerede ved at kunne modtage patriarkalske velsignelser og lære om vores forbindelse til de gamle patriarker. Vi må vide, at Jakobs søn Josef fik førstefødselsretten, efter at Ruben havde mistet den.24 Josef og hans sønner, Efraim og Manasse, blev de efterkommere, der skulle lede indsamlingen af Israel.25 De andre stammer skulle følge efter.

Tænk på de himmelske sendebud, der bragte præstedømmets værdifulde nøgler til Herrens genoprettede kirke. Den 3. april 1836, efter Herren havde accepteret templet i Kirtland, kom Moses, som gengav »nøglerne til at kunne indsamle Israel« (L&P 110:11). Derefter »viste Elias sig og overdrog Abrahams evangeliums uddeling, idet han sagde, at i os og vore efterkommere skulle alle slægter efter os blive velsignet« (L&P 110:12). Derved blev den abrahamske pagt fornyet som led i genoprettelsen! Så kom profeten Elias, der overdrog nøglerne til beseglingsmagten, som det var blevet profeteret af Malakias.26 Disse nøgler er nødvendige for at kunne besegle familier fra det indsamlede Israel og gøre dem i stand til at nyde den største af alle velsignelser, nemlig evigt liv.

Hvad er Faderens og Sønnens synsvinkel så på Mormons Bog? De ser den som et bevis på profeten Joseph Smiths profetiske kaldelse. De ser den som et redskab, hvorved mennesker kan lære mere om Jesus Kristus, tro på hans evangelium og tilslutte sig hans kirke. De ser den som skrift, der klarlægger vores forbindelse til Israels hus, som omtalt i Bibelen. Mormons Bog indvarsler indsamlingens komme27 og er Guds redskab til at bevirke den indsamling. Uden Mormons Bog ville der ikke være nogen indsamling af Israel.28

Mormons Bog indeholder evangeliets fylde. Uden Mormons Bog ville vi vide meget lidt om Jesu Kristi forsoning.29 Eftersom Mormons Bog underviser om forsoningen, hjælper den os til at omvende os, indgå og holde hellige pagter og gøre os egnede til frelsens og ophøjelsens ordinancer. Den leder os til templet, hvor vi gør os egnede til evigt liv.

Her på jorden kan vi have den himmelske synsvinkel i alt, hvad vi foretager os. Med den synsvinkel kan vi se, at missionering er af afgørende betydning for indsamlingen af Israel. I mange lande søger vore missionærer efter dem fra det spredte Israel.

Zion er, hvorend retfærdige hellige er samlet.30 Næsten alle Kirkens medlemmer har gennem publikationer, kommunikation og menigheder adgang til evangeliets lære, nøgler, ordinancer og velsignelser, uanset hvor de måtte befinde sig. Til de helliges fordel og bekvemmelighed er der nu 143 templer tilgængelige verden over, og der er flere på vej.31

Hellige i alle lande har lige stor ret til Herrens velsignelser. Åndelig sikkerhed vil altid afhænge af, hvordan man lever, ikke hvor man lever.

Israels indsamling er ikke et ultimativt endemål. Den er kun en begyndelse. Målet, som vi stræber mod, indebærer tempelbegavelse og beseglende ordinancer. Det indebærer vores indtræden i en pagt med Gud, enten ved slægtslinje eller ved adoption, og at dvæle med ham og vores familie til evig tid. Det er Guds herlighed – evigt liv til hans børn.32

Vor kærlige Fader i himlen ønsker virkelig, at hans børn vender tilbage til ham. Ikke ved tvang, men som et personligt valg og en personlig forberedelse. Og han ønsker dem beseglet som evige familier.

Det er vor himmelske Faders synsvinkel. Det er den elskede Søns synsvinkel. Og det kan ligeledes blive vores synsvinkel.