2014
Vi underviser ved Helligåndens kraft
Juli 2014


Det tror vi på

Vi underviser ved Helligåndens kraft

Vi tror på, at det er af afgørende betydning for Guds frelsende værk, at undervisning af Jesu Kristi evangelium sker ved Helligåndens kraft. Effektiv undervisning hjælper mennesker til at vokse i deres tro og ønske om at efterleve evangeliet. Undervisning finder sted under mange forskellige forhold som fx at undervise og tale i Kirken, men vi underviser også, når vi drøfter et skriftsted med et familiemedlem, eller når vi forklarer en nabo, hvad præstedømmet er.

Overvej disse fire principper for effektiv undervisning:

  • Hold af dem, som I underviser. Lær dem at kende. Tænk bønsomt over deres behov, når I forbereder jer på at undervise. Anvend forskellige undervisningsmetoder: Forskellige metoder når ud til forskellige typer mennesker (se forslag til højre).

  • Undervis ved Helligånden. Nefi sagde: »Når et menneske taler ved Helligåndens kraft, overfører Helligåndens kraft det til menneskenes børns hjerte« (2 Ne 33:1). Når I underviser, indbyder I til Helligåndens påvirkning ved at bære vidnesbyrd og ved at anvende skrifterne og nutidige profeters lærdomme. Bed om Helligåndens vejledning, når I forbereder jer på at undervise. Han kan inspirere jer til at undervise på bedste vis.

  • Undervis i læresætningen. Godkendt materiale fra Kirken, som skrifterne, konferencetaler og kursushæfter, indeholder læresætninger – evige sandheder fra Gud.

  • Indbyd til flittig læring. Når I underviser, så husk, at de, der lytter, selv er ansvarlige for deres egen læring. Tilskynd dem til at stille spørgsmål og fortælle, hvad de tænker om emnet og til at overveje, hvordan de kan efterleve evangeliets principper. Deres vidnesbyrd om disse principper vil vokse i takt med, at de efterlever dem (se Joh 7:17).

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) talte om vigtigheden af god undervisning: »Evigt liv kommer kun, når mænd og kvinder bliver undervist med en sådan kraft, at de ændrer sig og udviser disciplin i deres tilværelse. De kan ikke tvinges til retfærdighed eller ind i himlen. De skal ledes, og det betyder undervises.« (citeret i Jeffrey R. Hollands tale »En lærer, der kommer fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 26).