2013
Herren vil vende tilbage til jorden i herlighed
December 2013


Det tror vi på

Herren vil vende tilbage til jorden i herlighed

Alt det, vi foretager os i Kirken – missionering, slægtsforskning og tempeltjeneste, undervisning i evangeliet, at leve et kristuslignende liv – forbereder os og andre på det evige liv og på Herrens andet komme.1

Hans første komme – hans jordiske liv – blev bevidnet af relativt få mennesker. Når han vender tilbage »med magt og stor herlighed«, vil hele menneskeheden være vidne til det (L&P 29:11). Det andet komme vil indlede tusindårsriget, hvor Frelseren vil »bo hos menneskene i retfærdighed på jorden et tusind år« (L&P 29:11).

Skrifterne beskriver mange begivenheder, der vil finde sted før det andet komme. Det vil bl.a. være:

Selv om vi kan se tegn på, at hans andet komme er nært forestående, er der ingen, der helt præcist ved, hvornår Herren vender tilbage: »… den time og dag kender intet menneske, ej heller englene i himlen, ej heller skal de vide den, førend han kommer« (L&P 49:7).

Nogle vil ikke være forberedte på Frelserens tilbagevenden. Det vil være en frygtelig og sorgfuld tid for de gudløse, men en dag med fred og sejr for de retskafne. Derfor har sidste dages profeter lært os, at vi skal leve, så vi kan være beredt til at møde vor Frelser, når som helst han kommer igen. Herren har sagt:

»På den dag, da jeg kommer i min herlighed, skal den lignelse, som jeg fortalte om de ti brudepiger, blive opfyldt.

For de, der er kloge og har modtaget sandheden og gjort den hellige Ånd til deres vejleder og ikke har ladet sig bedrage – sandelig siger jeg jer: De skal ikke blive hugget om og kastet i ilden, men skal udholde den dag« (L&P 45:56-57; se også Matt 25:1-13).

  • Forud for det andet komme vil der være jordskælv, storme og torden og lyn, og bølgerne på havet skal »skylle over sine bredder« (se L&P 88:89-90).

  • »Solen forvandles til mørke og månen til blod, før Herrens store og frygtelige dag kommer« (Joel 3:4).

  • Frelseren vil vende tilbage i herlighed: »Og så stor skal udstrålingen af hans nærhed være, at solen skal skjule sit ansigt i skam« (L&P 133:49).

  • Frelseren vil stå på Oliebjerget, og jøderne vil spørge: »Hvad er det for sår i dine hænder og dine fødder?« Han vil svare: »Disse sår er de sår, hvormed jeg blev såret i mine venners hus … Jeg er Jesus, som blev korsfæstet« (se L&P 45:48-52.)

  • De retfærdige vil opstå og tages op for at møde Frelseren i himlens søjler (se L&P 88:95-97).

Note

  1. Se fx David A. Bednar, »Børnenes hjerte skal vende sig«, Liahona, nov. 2011, s. 24; og Neil L. Andersen, »Forbered verden på det andet komme«, Liahona, maj 2011, s. 49.