2013
Undervisa med Guds makt och myndighet
November 2013


Undervisa med Guds makt och myndighet

Bild

Herren har berett vägen för varje värdig sista dagars helig att undervisa på Frälsarens sätt.

Vi är oerhört tacksamma för lärarna runtom i kyrkan. Vi älskar er och har stort förtroende för er. Ni är ett av det återställda evangeliets största underverk.

Det finns faktiskt en hemlighet med att bli en framgångsrik lärare i evangeliet och kunna undervisa med Guds makt och myndighet. Jag använder ordet hemlighet därför att principerna som en lärares framgång grundar sig på, endast kan förstås av dem som har ett vittnesbörd om vad som hände på morgonen en härlig klar dag tidigt på våren 1820.

Som svar på en fjortonårig pojkes ödmjuka bön öppnades himlarna. Gud den evige Fadern och hans Son Jesus Kristus uppenbarade sig och talade till profeten Joseph Smith. Den sedan länge väntade tiden då allt ska återupprättas hade inletts, och uppenbarelsens princip fastställdes för evigt i vår tidshushållning. Josephs budskap, och vårt budskap till världen, kan sammanfattas med två ord: ”Gud talar.” Han talade i forna dagar, han talade till Joseph och han talar till er. Det är just detta som skiljer er från alla andra lärare i världen. Det är skälet till att ni inte kan misslyckas.

Ni har kallats genom profetians och uppenbarelsens ande och har avskilts genom prästadömets myndighet. Vad innebär det?

För det första innebär det att ni går Herrens ärenden. Ni verkar för Herren och har myndigheten och fullmakten att representera honom och företräda honom. Som hans representant är ni berättigade till hans hjälp. Ni måste fråga er själva: ”Vad skulle Frälsaren säga om han undervisade min klass idag och hur skulle han säga det?” Sedan måste ni göra just så.

Det ansvaret kan göra att somliga känner sig otillräckliga eller till och med lite ängsliga. Vägen är inte svår. Herren har berett vägen för varje värdig sista dagars helig att undervisa på Frälsarens sätt.

För det andra är ni kallade att predika Jesu Kristi evangelium. Ni får inte lära ut era egna idéer eller er egen filosofi, inte ens blandade med skriftställen. Evangeliet är ”Guds kraft som frälser”1, och det är bara genom evangeliet som vi kan bli frälsta.

För det tredje är ni befallda att undervisa om evangeliets principer som de återfinns i kyrkans standardverk, att undervisa om nutida apostlars och profeters ord och det som den Helige Anden lär er.

Så var börjar vi?

Vårt första och främsta ansvar är att leva så att vi kan ha den Helige Andens vägledning och sällskap. När Hyrum Smith ville engagera sig i det här sista dagarnas verk, sade Herren: ”Se, detta är din uppgift, att hålla mina bud, ja, av all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka.”2 Det är utgångspunkten. Rådet som Herren gav Hyrum är samma råd som han har gett till de heliga i varje tidsålder.

Första presidentskapet sade följande till dagens lärare: ”Den viktigaste delen av ert tjänande kommer att vara era egna dagliga andliga förberedelser: bön, skriftstudier och lydnad mot buden. Vi uppmuntrar er att hänge er åt att leva efter evangeliet ännu flitigare än tidigare.”3

Det är betydelsefullt att första presidentskapet inte sade att den viktigaste delen av ert tjänande är att förbereda lektionen väl eller att bemästra olika undervisningsmetoder. Naturligtvis måste ni flitigt förbereda varje lektion och sträva efter att lära er hur ni kan undervisa så att ni kan hjälpa era elever utöva sin handlingsfrihet och låta evangeliet tränga in i hjärtat, men den första och viktigaste delen av ert tjänande är personlig och andlig förberedelse. När ni följer det här rådet har första presidentskapet lovat er: ”Den Helige Anden [hjälper] er att veta vad ni ska göra. Ert eget vittnesbörd kommer att växa, er omvändelse kommer att fördjupas och ni kommer att få styrka att möta livets utmaningar.”4

Vilka större välsignelser kan en lärare önska sig?

Härnäst har Herren befallt att innan vi söker efter att förkunna hans ord, måste vi först söka efter att få hans ord.5 Ni måste bli män och kvinnor med sunt förstånd genom att flitigt forska i skrifterna och ständigt samla dem i era hjärtan. När ni sedan ber om Herrens hjälp välsignar han er med sin Ande och sitt ord. Då har ni Guds kraft att övertyga människorna.

Paulus skrev att evangeliet kommer till människor på två sätt, i ord och i kraft.6 Evangeliets ord finns i skrifterna och vi kan få ordet genom att flitigt forska i dem. Evangeliets kraft kommer till dem som så lever att den Helige Anden blir deras ledsagare och som följer maningarna de får. Somliga riktar enbart uppmärksamheten på att få ordet och de blir experter på att ge ut information. Andra försummar sin förberedelse och hoppas att Herren på något sätt ska hjälpa dem igenom lektionsperioden. Du kan inte förvänta dig att Anden ska hjälpa dig komma ihåg skriftställen och principer som du inte har studerat. För att framgångsrikt kunna undervisa om evangeliet måste du ha både evangeliets ord och kraft i ditt liv.

Alma förstod de här principerna när han gladde sig över Mosiahs söner och hur de undervisade med Guds makt och myndighet. Det står:

”De var män med sunt förstånd, och de hade flitigt utforskat skrifterna för att de skulle kunna få kännedom om Guds ord.

Men detta är inte allt. De hade hängivit sig åt mycket bön och fasta, och därför hade de … uppenbarelsens ande.”7

Sedan måste ni lära er att lyssna. Äldste Jeffrey R. Holland har undervisat missionärer om den principen. Jag ska citera från äldste Hollands tal, men jag har tagit mig friheten att ersätta orden missionärer och undersökare med orden lärare och elever: ”Näst efter ansvaret [lärarna] har att lyssna till Anden kommer ansvaret de har att lyssna till [eleverna] … Om vi lyssnar med andliga öron … så talar våra [elever] om vilka lektioner de behöver höra!”

Äldste Holland fortsatte: ”Faktum är att [lärare] fortfarande inriktar sig för mycket på att hålla bekväma, enformiga lektioner istället för att fokusera på sina [elever] som personer.”8

När ni har förberett er själva och era lektioner efter allra bästa förmåga måste ni vara villiga att släppa taget. När den Helige Andens tysta maningar kommer måste ni vara modiga nog att sätta åt sidan era lektionsutkast och anteckningar och låta maningarna leda er dit han vill. När ni gör det är lektionen ni håller inte längre er lektion, utan den har blivit Frälsarens lektion.

När ni hänger er åt att leva efter evangeliet ännu flitigare än tidigare, forskar i skrifterna och samlar dem i ert hjärta, vittnar samme Helige Ande, som uppenbarade dessa ord för apostlar och profeter fordom, för er om sanningen i dem. I själva verket uppenbarar den Helige Anden dem på nytt för er. När det händer är orden ni läser inte längre bara Nephis eller Paulus eller Almas ord, utan de blir era ord. När ni sedan undervisar kan den Helige Anden påminna er om allting. Ja, ”det skall i samma stund, ja, i samma ögonblick, bli er givet vad ni skall säga”.9 När det här händer märker ni att ni säger saker som ni inte alls hade planerat att säga. Om ni sedan är uppmärksamma, lär ni er något av det ni säger när ni undervisar. President Marion G. Romney sade: ”Jag märker alltid när jag talar med inspiration från den Helige Anden, för då lär jag mig alltid något av det jag säger.”10 Kom ihåg att läraren också är elev.

Slutligen måste du stå som ett oberoende vittne om allt du undervisar om och inte bara vara ett eko av orden i en lektionsbok eller andras tankar. När du mättar dig med Kristi ord och strävar efter att leva efter evangeliet ännu flitigare än någonsin tidigare, uppenbarar den Helige Anden för dig att det du undervisar om är sant. Det här är uppenbarelsens ande och samma ande för ditt budskap till hjärtat hos dem som önskar och är villiga att ta emot det.

Låt oss sluta där vi började — i den heliga lunden. På grund av det som hände den där vackra vårmorgonen för inte så länge sedan har du rätt att undervisa med Guds makt och myndighet. Om detta bär jag högtidligt och oberoende vittne i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Rom. 1:16.

  2. L&F 11:20.

  3. Första presidentskapet, Undervisa om evangeliet på Frälsarens sätt: Handledning för Kom och följ mig: Utbildningsresurser för ungdomar, s. 2.

  4. Första presidentskapet, Undervisa om evangeliet på Frälsarens sätt, s. 2.

  5. Se L&F 11:21.

  6. Se 1 Tess. 1:5.

  7. Alma 17:2–3.

  8. Jeffrey R. Holland, ”The Divine Companionship” (tal givet under seminarium för nya missionspresidenter, 26 juni 2009), s. 7, 8; Church History Library, Salt Lake City; kursivering i originalet.

  9. L&F 100:6.

  10. Marion G. Romney, i Boyd K. Packer, Teach Ye Diligently (1975), s. 304.