2013
Tro, hopp och relationer
Januari 2013


Tro, hopp och relationer

Bild
Äldste Michael T. Ringwood

En önskan, övertygelse och hopp bör mana oss att utveckla relationer som kan leda till äktenskap.

Gjorde du verkligen en för-och-emot-lista?” Frågan som min tonårsson förundrat ställde gällde en lista som han hade hittat i en av mina dagböcker. Det var inte vilken för-och-emot-lista som helst. Det var den jag hade gjort för 30 år sedan, innan jag friade till hans mor. Jag vet inte hur många män som gör en sådan lista som jag gjorde, men när jag funderade över äktenskap som 24-årig college-student verkade det vara rätt att göra det.

Jag minns inte några andra frågor den dagen från min son om vår uppvaktning. Han var alltför fixerad på listan. Jag kan fortfarande se honom framför mig när han ropade till sina syskon: ”Pappa gjorde en lista om mamma! Kom och titta!” Men när jag ser tillbaka kan jag tänka mig många frågor som han kunde ha ställt.

Älskade du henne inte? Det borde ha varit hans första fråga. Mitt svar skulle ha varit jo. Det var därför jag gjorde listan. Jag älskade henne verkligen. Och jag önskade mer än något annat att hon skulle vara lycklig. Listan handlade mer om ifall jag skulle kunna göra henne lycklig än om huruvida jag älskade henne eller inte.

Hade ni inte roligt tillsammans? Återigen skulle mitt svar ha varit jo. Det var därför jag gjorde listan. Det var ett sätt att se om mitt hopp om att hon alltid skulle ha roligt med mig kunde bli verklighet.

Trodde du inte att hon var den rätta? Det här är kanske den intressantaste frågan av alla. Jag skulle ha svarat jo. Jag var verkligen övertygad om att hon var ”den rätta”, men jag ville försäkra mig om att den övertygelsen skulle inspirera mig till att få saker och ting att fungera.

Jag tror inte att jag helt och fullt insåg just då vilket inflytande min missionspresidents undervisning om tro och dess komponenter: önskan, övertygelse och hopp hade på min uppvaktning. Allteftersom tiden har gått och bilden har klarnat är jag mycket tacksam mot president F. Ray Hawkins för hans inflytande på mig. Jag har fortfarande kvar anteckningarna jag gjorde som 20-årig missionär när min unge missionspresident slog upp skrifterna och förklarade trons beståndsdelar som senare skulle hjälpa mig att fatta det viktigaste beslutet i mitt liv.

Almas undervisning om tro

Bland det som president Hawkins sade om tro finns i Almas undervisning till de fattiga bland zoramiterna. Alma talade om behovet att ha en smula tro, vilket beskrivs som en önskan (se Alma 32:27). En önskan om att något ska hända ger oss kraften att ta de nödvändiga stegen för att stärka vår tro.

En annan smula av tro är vad Alma sade kommer från vår önskan: övertygelse. Han uppmanade zoramiterna att låta deras önskan verka inom dem tills de trodde så mycket så att det kunde ge plats åt hans ord sina hjärtan (se vers 27). Denna kombination av önskan och övertygelse börjar svälla inom oss och vi inser att det är gott. Det börjar utvidga vår själ och upplysa vårt förstånd. Det börjar bli välbehagligt. (Se vers 28.)

Hopp är en annan viktig del av tron. Alma sade till de ödmjuka zoramiterna att tro inte var fullkomlig kunskap om något. Det var ett ”hopp om ting som inte syns men som är verkliga” (Alma 32:21; kursivering tillagd). Mormon undervisade likaså om att hopp är en nödvändig del av tro när han sade till Moroni: ”Hur skulle ni kunna uppnå tro om ni inte har hopp?” (Moroni 7:40). Hopp kan beskrivas som förmågan att se något bättre i framtiden.1 Min lista var mitt sätt att se in i framtiden med trons öga och, liksom Abraham, bestämma att det fanns större lycka och frid (se Abraham 1:2) för mig om jag var gift med min hustru.

Efter att ha fått en önskan att tro behövde jag en övertygelse och hopp för att min tro skulle bli fullkomlig, och jag behövde handla genom att be Rosalie gifta sig med mig. Listan — en manifestation av min önskan, min övertygelse och mitt hopp — var viktig eftersom den gav mig mod att göra det som var nödvändigt för att fullkomna min tro. Jakob lärde att tro utan gärningar är död (se Jak. 2:17). Inget mått av önskan, övertygelse eller hopp kunde ha hjälpt mig få den stora lycka och frid jag har funnit i äktenskapet om dess beståndsdelar inte hade lett mig till att fria. (Tråkigt nog sade Rosalie nej första gången jag friade, men den berättelsen kan jag ta en annan gång. I sådana situationer — när saker och ting inte går enligt vår plan eller tid — spelar tron ändå en stor roll i vårt liv.) Det krävdes en del ihärdighet och tålamod för oss båda, och vi gifte oss en snöig dag i december 1982.

Tro är viktigt i allt vi gör, även när det gäller dejting och uppvaktning. Önskan, övertygelse och hopp om att det verkligen finns större lycka och frid som väntar på oss bör sporra oss till handling för att utveckla relationer som leder till äktenskap. Har du en önskan att följa lycksalighetsplanen? Har du en övertygelse om att du kommer att få uppleva större lycka och frid genom att följa planen? (Tro mig när jag säger att du får uppleva större lycka och frid om du följer den planen och gifter dig i templet.) Hoppas du på ett lyckligt äktenskap? Gör ditt hopp att du ser dig själv i en bättre situation i framtiden? Om svaren på de här frågorna är ja måste du fullborda din tro genom att handla. Be någon att gå ut på dejt med dig! Tacka ja när någon ber dig att gå ut på dejt! Sätt dig själv i situationer som kan leda till att du träffar andra likasinnade unga vuxna. Kort sagt, följ en kurs som leder till större lycka och frid.

Joseph Smiths exempel på tro

Låt oss titta på Joseph Smith som ett exempel på tro och på att demonstrera önskan, övertygelse och hopp.

Joseph ville hitta Jesu Kristi sanna kyrka. Hans önskan var så stark att den ledde honom till skrifterna, där han läste: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud” (Jak. 1:5). Han tänkte på det skriftstället. Han hade en önskan om att få visdom, och han hade en övertygelse om att han skulle få det om han bad till Gud. Han gjorde det enda logiska: Han bad och frågade Gud. Ta en minut och fundera över det. Joseph hade en önskan att få veta sanningen. Han var övertygad om att Jakobs ord var sanna. Han hoppades på ett svar. Men om han inte hade gått vidare skulle vi inte vara här idag. För att utöva tro behövde han gå till lunden och be. Jag tror att när Joseph Smith gick ut i skogen för att be så förväntade han sig att gå därifrån med ett svar. Han kanske inte förväntade sig att se vår himmelske Fader och Jesus Kristus, men han förväntade sig ett svar. Vilket stort exempel på tro! Han hade en önskan, en övertygelse, han hoppades och han handlade.

En fjortonårig pojkes tro förändrade världen. Tack vare Josephs bön i den heliga lunden öppnades himlarna och Gud talade åter till sina barn genom en profet.

En av våra möjligheter att visa tro

Herren fortsätter att tala genom sin profet idag. För bara ett år sedan sade president Thomas S. Monson:

”Det finns en punkt när det är dags att på allvar överväga äktenskap och söka efter en livskamrat som ni vill tillbringa evigheten med. Om ni väljer klokt och om ni beslutar er för att ha framgång i ert äktenskap, så finns det ingenting i det här livet som kan bereda större lycka …

När ni gifter er vill ni gifta er i Herrens hus. För er som bär prästadömet bör det inte finnas något annat alternativ. Var försiktiga så att ni inte förstör er rätt att gifta er där. Ni kan hålla er uppvaktning inom lämpliga gränser och ändå ha det mycket trevligt tillsammans.”2

Din önskan, din övertygelse och ditt hopp kanske inte manifesteras i form av en lista, som fallet var med mig, men hur du än visar de här egenskaperna, hjälper de dig fullborda din tro när du följer Herrens profet och söker efter en livskamrat som du kan finna större lycka med. Din önskan, din övertygelse och ditt hopp hjälper dig också att välja klokt.

Välsignelserna som kommer av att sträva efter och vårda ett evigt äktenskap gör att vi får uppleva evangeliets frukt, vilken Alma beskrev som ”högst dyrbar, … sötare än allt som är sött och … renare än allt som är rent”. Han fortsatte: ”Ni skall njuta av denna frukt ända till dess ni är mättade, så att ni inte hungrar, och inte heller skall ni törsta” (Alma 32:42). Var inte rädd för framtiden. Utöva i stället tron som gör att du kan göra anspråk på Herrens löften.

Slutnoter

  1. Se Dennis F. Rasmussen, ”What Faith Is”, i Larry E. Dahl och Charles D. Tate Jr., red., The Lectures on Faith in Historical Perspective (1990), s. 164.

  2. Thomas S. Monson, ”Prästadömets kraft”, Liahona, maj 2011, s. 67.

Fotoillustration Ann Higgins

Fotoillustrationer Craig Dimond och Justin John Soderquist