2013
Min första bön om den första synen
Januari 2013


Min första bön om den första synen

Jing-juan Chen, Taiwan

När jag bestämde mig för att döpas, var det för att några av mina problem löstes medan jag lyssnade på missionärslektionerna. Det var inte för att jag hade bett och fått ett vittnesbörd om att Mormons bok var sann eller att Joseph Smith såg vår himmelske Fader och hans Son, Jesus Kristus. Missionärerna hade inbjudit mig att be om detta, men det gjorde jag inte. Jag trodde helt enkelt på vad missionärerna undervisade mig om.

Tre år efter mitt dop stod en syster vid talarstolen i kyrkan och bar sitt vittnesbörd om Mormons bok och Joseph Smith. Hon uppmanade alla att begrunda följande fråga: ”Har vi verkligen bett och frågat om Mormons bok är sann och om upplevelsen som Joseph Smith hade?” Den frågan fick mig verkligen att haja till och jag tänkte för mig själv: ”Jag har aldrig bett om detta, men jag borde göra det och jag ska göra det.

Jag var motiverad att handla eftersom min tro just då var svag och mitt vittnesbörd om skrifterna ytligt. Den kvällen bad jag till min Fader om Joseph Smith och frågade om Mormons bok var sann.

Jag kände inget första gången jag bad, inte heller andra gången. För att inte misströsta slog jag upp Joseph Smith — Historien 1:14–17, där det beskrivs hur Joseph gick till lunden för att be ensam.

”Jag [såg] en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen, som sänkte sig gradvis tills den föll på mig.

Så snart den syntes fann jag mig befriad … När ljuset vilade på mig såg jag två personer.”

När jag läste de här orden började jag darra, som om en elektrisk stöt hade gått igenom hela kroppen. Jag visste med en gång att Joseph Smith verkligen hade sett vår himmelske Fader och hans älskade Son, Jesus Kristus. Jag visste att vi hade Mormons bok eftersom Gud hade översatt den genom sin profet.

Jag är tacksam för att min himmelske Fader gav mig detta vittnesbörd om att den första synen är sann. Jag insåg att om evangeliet inte hade återställts så skulle jag inte ha känt min Återlösare. Jag vet att evangeliets fullhet är sann, och jag vet att jag kommer att få Guds löften om jag trofast håller ut till änden.