2013
Hjälpa ungdomar bli starka elever och lärare
Januari 2013


Hjälpa ungdomar bli starka elever och lärare

Det nya studiekursmaterialet Kom och följ mig: Utbildningsresurser för ungdomar innehåller fyra sätt för föräldrar, lärare och ledare att på ett effektivt sätt hjälpa ungdomar att bli omvända till evangeliet.

I en redogörelse i skrifterna om Jesu Kristi barndom, får vi veta att den tolvårige Frälsaren var ”i templet, där han satt mitt ibland lärarna och lyssnade på dem och frågade dem.

Och alla som hörde honom häpnade över hans förståndiga svar” (Luk. 2:46).

Frälsaren började tidigt att aktivt lära och undervisa om evangeliet. I templet undervisade Frälsaren om evangeliets principer för dem som ansågs vara långt mer lärda och erfarna än han. Ändå insåg han att inlärning av och undervisning om evangeliet var en del av ”det som tillhör min Fader” (Luk. 2:49) och det centrala i hans gudomliga mission på jorden.

Jesus Kristus var utan tvekan en utmärkt elev och lärare också i unga år, men hans förmåga att förstå och undervisa om läran växte med tiden. I skrifterna får vi veta att han ”fortsatte från nåd till nåd tills han mottog en fullhet” (L&F 93:13). När dagens ungdomar konsekvent anpassar sitt liv till det de vet är sant, kan också de bli fullständigt omvända till Frälsaren och hans evangelium och öka sin visdom ”rad på rad, bud på bud” (2 Nephi 28:30).

I en handledning till det nya studiekursmaterialet för ungdomar säger första presidentskapet: ”Ni har kallats av Herren att hjälpa ungdomarna att bli omvända till evangeliet.”1 När vi studerar och försöker eftersträva Frälsarens verksamhet kan vi på ett effektivt sätt stödja våra ungdomar i deras resa för att lära, följa och undervisa om Jesu Kristi evangelium. Liksom Frälsaren kan vi förbereda oss andligt, bemöta ungdomarnas behov, uppmuntra dem att upptäcka evangeliesanningar och uppmana dem att bli omvända allteftersom de handlar i tro.

Förbered dig andligen

Innan Frälsaren påbörjade sin jordiska verksamhet förberedde han sig andligen genom ihärdiga studier, böner och fasta. Han ”leddes av Anden ut i öknen för att vara med Gud” och ”fastade i fyrtio dagar och fyrtio nätter” (se Joseph Smith Translation, Matthew 4:1–2 [i Matthew 4:1, fotnot b]). I slutet av sin fasta utsattes Frälsaren för en rad frestelser av motståndaren. De tidigare skriftstudierna var till hjälp när Jesus motstod varje frestelse med en vers från skrifterna (se Matt. 4:3–10). Den andliga förberedelsen gjorde att han inte bara lyckades övervinna frestelser hela livet, han undervisade också kraftfullt om evangeliet under hela sin verksamhet.

Det krävs mer för att undervisa ungdomar än att snabbt gå igenom en lektionsbok en stund innan vi börjar undervisa. Herren har befallt: ”Sök inte efter att förkunna mitt ord utan sök först att få mitt ord” (L&F 11:21). Vi förbereder oss andligt genom att under bön studera skrifterna och de levande profeternas ord för att förstå den sanna läran. När vi förbereder oss på det sättet bekräftar den Helige Anden sanningen om läran och manar oss att komma ihåg upplevelser av att följa läran som vi kan berätta om.

När Estefani Melero från Surco stav i Lima, Peru undervisade unga kvinnor om vikten av personlig uppenbarelse blev hon manad att berätta om när hon arbetade på att få ett vittnesbörd när hon var 14. Hon vittnade för de unga kvinnorna om att när hon ivrigt bad om att få veta om evangeliet var sant så verkade det som om en röst viskade något till hennes hjärta som hon aldrig har glömt: ”Du vet att det är sant, Estefani. Du har alltid vetat det.”

När vi studerar och lever efter de lärdomar vi undervisar om blir vi något mer än bara lärare — vi blir vittnen om sanningen.

Frågor att begrunda: Vilka andra skriftställen visar hur Frälsaren förberedde sig för att undervisa? Vilken inverkan har din strävan att förbereda dig för att undervisa haft på hur väl ditt budskap tas emot?

Fokusera på behov

När Frälsaren talade med en rik ung man visade han att han förstod vilka behov personerna som han undervisade hade. Mannen ställde följande fråga: ”Vad skall jag göra för att få evigt liv?” När Frälsaren hade undervisat om vikten av att följa buden, svarade mannen: ”Allt detta har jag hållit sedan jag var ung.” Eftersom Jesus visste att det ”fattades” mannen något uppmanade han honom att sälja allt han hade, ge det till de fattiga och följa honom. (Se Luk. 18:18–23.) När vi ber om uppenbarelse och blir medvetna om ungdomarnas intressen, förhoppningar och önskningar, vet vi — liksom Frälsaren gjorde — hur vi ska undervisa och vilka utmaningar vi ska ge för att de ska följa evangeliet på ett meningsfullt sätt.

President Boyd K. Packer, president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt att ”dagens ungdom växer upp på fiendens mark”.2 Som föräldrar och lärare måste vi ha insikt om de svårigheter som ungdomar ställs inför. Kevin Toutai, lärare i en söndagsskoleklass för ungdomar i Columbine stav i Colorado, sade: ”De utmaningar som ungdomarna ställs inför kan man inte undervisa om ur en lektionsbok. Det är personlig uppenbarelse vi får som lärare att gå ut och undervisa våra ungdomar om hur man strider mot Satan varje dag. Jag har sett att man inte bara kan komma på söndagen med en lektionsbok och hålla en lektion.”

För att hjälpa ungdomarna lära sig om och följa evangeliet krävs det att föräldrar, ledare, rådgivande och lärare samarbetar. När vi söker inspiration från den Helige Anden kan vi undervisa om läran på ett sätt som förbereder ungdomarna för de frestelser och utmaningar som de möter.

Frågor att begrunda: Hur är världen idag annorlunda jämfört med när du var ung? Vilka utmaningar ser du som ungdomar ställs inför? Vilka evangelielärdomar, när de förstås, hjälper dem att möta utmaningarna på ett bra sätt?

Inbjud ungdomarna att upptäcka evangeliesanningar

Frälsaren undervisade sina lärjungar på sätt som uppmuntrade dem att upptäcka sanning och få ett personligt vittnesbörd. Han sade när han undervisade nephiterna:

”Jag märker att ni är svaga, att ni inte kan förstå alla de ord som Fadern har befallt mig att säga till er nu.

Gå därför till era hem och begrunda det som jag har sagt, och be till Fadern i mitt namn, så att ni kan förstå, och bered era sinnen för morgondagen” (3 Nephi 17:2–3).

Kristuslik undervisning är mer än att bara delge information. Den innebär att man vägleder ungdomarna till att förstå läran själva. Det kan vara frestande att ge en föreläsning om evangeliet, men det fungerar bättre att hjälpa dem hitta svaren själva, hjälpa dem få ett eget vittnesbörd och att lära dem hur de hittar svar när de har andra frågor. Som det betonas i det nya studiekursmaterialet, Kom och följ mig: Utbildningsresurser för ungdomar, kan vi också inbjuda dem att berätta om hur de har följt evangeliet och att vittna för sina kamrater om det som de vet är sant.

Äldste Kim B. Clark, områdessjuttio och president för BYU–Idaho, återgav nyligen en berättelse om ett diakonkvorum vars rådgivande talade med dem om bön. Plötsligt sträckte presidenten för diakonernas kvorum upp sin hand och sade: ”Jag vill ställa en fråga till kvorumet. Hur många av er är villiga att be morgon och kväll varje dag den här veckan?” Alla i kvorumet räckte upp handen utom en ung man. Han var inte säker på att han skulle klara utmaningen. Den rådgivande satte sig ner och iakttog kvorummedlemmarna när de undervisade och vittnade för varandra om bön. Detta hjälpte honom att få tillit till att kunna följa uppmaningen.

Frågor att begrunda: Hur har du lagt märke till att lärare uppmuntrar klassdeltagarna att aktivt lära sig det de får undervisning om? Hur kan du hjälpa ungdomarna du arbetar med att utveckla en vana att studera evangeliet? Hur kan man, förutom genom samtal, engagera ungdomarna i att lära sig om evangeliet?

Uppmuntra till omvändelse

Omvändelse är en livslång process som innebär att man lär sig om och följer evangeliet varje dag. Omvändelse är mer än att bara ha kunskap om evangeliet. Den ”fordrar att vi gör och blir”.3 Efter att ha undervisat sina lärjungar om den barmhärtige samaritens medlidande, uppmanade Frälsaren dem: ”Gå … och gör som han” (Luk. 10:37). Han uppmuntrade dem att vara mer än bara ordets hörare och att följa hans lärdomar i tro.

Vi måste uppmuntra ungdomarna att flitigt följa evangeliet, för omvändelse är vanligtvis inget som händer under ett enda undervisningstillfälle. Omvändelse sker bäst när ungdomarna förstår den sanna läran och skapar vanor för evangeliestudier och för att leva rättfärdigt, vilket vi uppmuntrar dem att göra i Kom och följ mig.

Krista Warnick, en president för Unga kvinnor i Arapahoe stav i Colorado, sade: ”Ungdomarna utsätts idag för ett våldsamt angrepp av svårigheter som jag inte ens hörde talas om förrän jag var mycket äldre. Jag utvecklade mitt vittnesbörd först när jag hade flyttat hemifrån och kunde arbeta på och tillämpa det som jag hade lärt mig i klasserna i Unga kvinnor. När vi ger ungdomarna utmaningar och möjligheter att utöva sin tro så hjälper det dem att utveckla grunderna i sitt vittnesbörd mycket tidigare i livet.”

Utmaningen med omvändelse är inte bara att vi ska lära oss om evangeliet utan också att vi ska förändra oss på grund av det vi lär oss. Vi behöver hjälpa våra ungdomar förstå att deras ”mäktiga förändring” (Alma 5:14) i hjärtat kanske inte sker omedelbart, utan kommer gradvis allteftersom de skapar regelbundna studievanor, ständigt ber och följer buden. När de gör detta märker de att deras önskningar, inställning och handlingar förändras så att de speglar vår himmelske Faders vilja.

Frågor att begrunda: Vilken roll spelade dina ansträngningar för att lära dig om och följa evangeliet i din egen omvändelse? Hur har du stärkts av föräldrar och av lärare och ledare i kyrkan?

Stöd våra ungdomar

Kom och följ mig representerar bara en del av arbetet med att stödja ungdomarna. Förutom det enskilda ansvar som varje ungdom har att bli fullständigt omvänd, har föräldrarna ”det huvudsakliga ansvaret att hjälpa sina barn att känna vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus”.4 Vi som arbetar med ungdomar kan stödja föräldrarna och följa Frälsarens exempel när vi förbereder oss andligt, fokuserar på ungdomarnas behov, inbjuder dem att upptäcka evangeliets sanningar och ger dem möjligheter att handla i tro och bli omvända. När vi strävar efter att efterlikna Jesus Kristus blir vi bättre elever och lärare och vi hjälper framtida ledare för våra samhällen och vår kyrka att själva bli kraftfulla elever och lärare.

Slutnoter

  1. Undervisa om evangeliet på Frälsarens sätt (en handledning till Kom och följ mig: Utbildningsresurser för ungdomar, 2012), s. 2.

  2. Boyd K. Packer, ”Råd till de unga”, Liahona, nov. 2011, s. 18.

  3. Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 41.

  4. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 1.4.1.

Andlig förberedelse — studier, bön och fasta — hjälper både läraren och eleven att känna Andens inflytande.

Kristus i Emmaus, av Walter Rane © IRI

Ungdomarna stärker varandra när de berättar om sina upplevelser med att följa evangeliet.

Föräldrarna har det huvudsakliga ansvaret att hjälpa sina barn upptäcka evangeliets sanningar, och varje ung kvinna och ung man har ett ansvar att bli mer fullkomligt omvända. Ledare och lärare för ungdomar stöder detta arbete.