2013
Jongeren helpen om beter te leren en te onderwijzen
januari 2013


Jongeren helpen om beter te leren en te onderwijzen

In het nieuwe leerplan voor jongeren, Kom hier, volg Mij: leermiddelen voor jongeren, staan vier manieren waarop ouders, leerkrachten en leidinggevenden doeltreffend jongeren bij hun bekering tot het evangelie kunnen helpen.

In een verhaal uit de Schriften over de jeugd van Jezus Christus staat dat zijn ouders de twaalfjarige Heiland vonden ‘in de tempel, zittende te midden der geleerden, en zij hoorden naar Hem en stelden Hem vragen.

‘Allen nu, die Hem hoorden, waren verbaasd over zijn verstand en zijn antwoorden’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Lucas 2:46–47).

Van jongs af leerde en onderwees de Heiland actief in het evangelie. In de tempel onderwees de Heiland evangeliebeginselen aan wie als meer onderlegd en ervaren dan Hij werden beschouwd. Toch begreep Hij dat het evangelie leren en onderwijzen bij ‘de dingen [zijns] Vaders’ hoorden (Lucas 2:49), en dat die centraal in zijn goddelijke zending op aarde stonden.

Jezus Christus was ongetwijfeld een uitzonderlijke evangelieleerling en -leraar, zelfs al op jonge leeftijd. Toch moest ook Hij groeien in zijn begrip en prediking van de leer. In de Schriften staat dat Hij ‘van genade tot genade voort [ging], totdat Hij een volheid had ontvangen’ (LV 93:13). Jongeren die hun leven in harmonie brengen met de waarheden die ze kennen, kunnen ook waarlijk tot de Heiland en zijn evangelie bekeerd raken en ‘regel op regel […], voorschrift op voorschrift’ (2 Nephi 28:30) in wijsheid toenemen.

In de leidraad voor de nieuwe leermiddelen voor jongeren verklaart het Eerste Presidium: ‘U bent door de Heer geroepen om jongeren bij hun bekering tot het evangelie te helpen.’1 Bestuderen wij de bediening van de Heiland en volgen wij zijn voorbeeld, dan kunnen wij onze jongeren steunen als zij het evangelie van Jezus Christus leren, naleven en onderwijzen. Net als de Heiland kunnen we ons geestelijk voorbereiden, inspelen op de behoefte van onze jongeren, ze aanzetten tot het ontdekken van evangeliewaarheden en tot bekering doordat zij in geloof handelen.

Geestelijke voorbereiding

Voordat de Heiland met zijn sterfelijke bediening begon, bereidde Hij zich geestelijk voor door ijverige studie, gebed en vasten. Hij werd ‘door de Geest naar de woestijn geleid om bij God te zijn’ en had ‘veertig dagen en veertig nachten gevast’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Matteüs 4:1–2). Aan het eind van zijn vastenperiode werd de Heiland enkele keren door de tegenstander bezocht. Omdat Jezus de Schriften had bestudeerd, kon Hij elke bezoeking met een vers uit de Schriften weerstaan (zie Matteüs 4:3–10). Door Zich geestelijk voor te bereiden was Hij niet alleen in staat om zijn hele leven verleiding te weerstaan, maar ook om tijdens zijn bediening krachtig in het evangelie te onderwijzen.

Om jongeren iets te leren, moeten we meer aan voorbereiding doen dan even snel in het lesboek te kijken voordat de les begint. De Heer heeft geboden: ‘Tracht niet mijn woord te verkondigen, maar tracht eerst mijn woord te verkrijgen’ (LV 11:21). We bereiden ons geestelijk voor en komen de ware leer te weten als we onder gebed de Schriften en de woorden van de hedendaagse profeten bestuderen. Als we ons dusdanig voorbereiden, bevestigt de Heilige Geest de waarheid van de leer, en geeft Hij ons in wat we over onze gehoorzaamheid aan de leer kunnen vertellen.

Toen ik aan de jongevrouwen vertelde hoe belangrijk persoonlijke openbaring was, kreeg Estefani Melero van de ring Surco (Lima, Peru) de ingeving om te vertellen hoe zij op haar veertiende aan een getuigenis was gekomen. Ze gaf haar getuigenis aan de jongevrouwen dat ze vurig had gebeden om te weten of het evangelie waar was. Ze zei dat ze toen een stem iets in haar hart hoorde fluisteren wat ze nooit vergeten is: ‘Je weet dat het waar is, Estefani. Je hebt het altijd al geweten.’

Door de leer waarin we onderwijzen te bestuderen en na te leven, worden we meer dan leerkrachten — we worden getuigen van de waarheid.

Ter overdenking: In welke teksten staat hoe de Heiland Zich op zijn onderwijs voorbereidde? Hoe heeft uw lesvoorbereiding de effectiviteit van uw boodschap beïnvloed?

Concentreer u op behoeften

Uit zijn gesprek met een rijke jongeling, blijkt dat de Heiland begreep wat zijn leerlingen nodig hadden. De jongeling vroeg aan Hem: ‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’ Nadat de Heiland had uitgelegd dat het belangrijk is om de geboden te onderhouden, antwoordde de jongeling: ‘[Al die geboden] heb ik van jongs af in acht genomen.’ Jezus wist dat de jongeling nog in ‘één ding’ tekortschoot, dus verzocht Hij hem om al zijn bezittingen te verkopen, ze aan de armen te geven en Hem te volgen. (Zie Lucas 18:18–23.) Als we om openbaring bidden en ons bewust worden van de interesses, hoop en verlangens van de jongeren, weten we — net zoals de Heiland — hoe we hen het beste kunnen lesgeven en ertoe kunnen bewegen om het evangelie op een persoonlijke, zinvolle manier na te leven.

President Boyd K. Packer, president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft gezegd dat onze ‘jonge mensen […] in vijandig gebied [opgroeien].’2 Wij, ouders en leerkrachten, moeten begrip hebben van de problemen waar onze jongeren mee te maken krijgen. Kevin Toutai, zondagsschoolleerkracht voor jongeren in de ring Columbine (Colorado, VS) gaf aan: ‘Je kunt de problemen waar jongeren mee te kampen hebben niet uit een lesboek halen. Als leerkrachten ontvangen we persoonlijke openbaring, zodat wij voort kunnen gaan en onze jongeren elke dag op de strijd tegen Satan kunnen voorbereiden. Ik heb gemerkt dat je op zondag niet gewoon een lesje uit het lesboek kunt afdraaien.’

Om jongeren het evangelie te leren begrijpen en naleven, moeten ouders, leidinggevenden, raadgevers en leerkrachten de handen ineenslaan. Zoeken wij de inspiratie van de Heilige Geest, dan kunnen we op effectieve wijze in die leer onderwijzen die de jongeren voorbereidt op de verleidingen en problemen waarmee zij te maken krijgen.

Ter overdenking: In wat voor opzicht is de wereld van nu anders dan toen u jong was? Met welke problemen krijgen jongeren te maken? Welke evangelieleerstellingen dienen ze te begrijpen om die problemen aan te kunnen?

Laat jongeren evangeliewaarheden ontdekken

De Heiland onderwees zijn discipelen zó dat ze waarheid ontdekten en een persoonlijk getuigenis kregen. Tegen de Nephieten zei Hij:

‘Ik bemerk, dat gij zwak zijt, dat gij niet al mijn woorden kunt begrijpen, die mijn Vader Mij heeft geboden heden tot u te spreken.

‘Gaat daarom naar huis en overweegt de dingen die Ik heb gezegd, en vraagt de Vader in mijn naam om te kunnen begrijpen, en bereidt uw gemoed voor op morgen’ (3 Nephi 17:2–3).

Bij christelijk onderwijs komt meer kijken dan alleen informatie doorgeven. We moeten jongeren bijvoorbeeld helpen om de leer zelf te begrijpen. We zijn wellicht geneigd om hun een preek over het evangelie te geven, maar het is beter om hen zelf de antwoorden te laten vinden, hun eigen getuigenis te laten ontwikkelen en hen te leren hoe ze zelf antwoord op de vragen die ze hebben, kunnen vinden. We kunnen ze ook vragen om te vertellen hoe zij het evangelie naleven en om tot hun leeftijdgenoten te getuigen van de dingen waarvan zij weten dat die waar zijn, net zoals er in het nieuwe leerjaar voor jongeren, Kom hier, volg Mij: leermiddelen voor jongeren, staat.

Ouderling Kim B. Clark, gebiedszeventiger en president van BYU–Idaho (VS), vertelde onlangs het verhaal van een adviseur die met zijn diakenenquorum over het gebed praatte. De quorumpresident diakenen stak onverwachts zijn hand op en zei: ‘Ik wil het quorum graag een vraag stellen. Wie zegt er toe deze week elke dag ’s ochtends en ’s avonds te zullen bidden?’ Alle quorumleden staken hun hand op, behalve één jongeman, die niet zeker wist of hij die toezegging wel kon nakomen. Doordat de quorumleden hem onderwezen en tot hem van het gebed getuigden, kreeg hij er meer vertrouwen in dat hij die toezegging kon waarmaken. De adviseur leunde intussen achterover en keek toe.

Ter overdenking: Hoe hebben leerkrachten om u heen klasleden aangemoedigd om actief mee te doen? Hoe kunt u de jongeren waarmee u werkt, evangeliestudiegewoonten laten ontwikkelen? Wat zijn, behalve besprekingen, nog andere manieren om jongeren bij het leren van het evangelie te betrekken?

Moedig aan tot bekering

Bekering is een levenslang proces. Daarbij hoort dat iemand elke dag het evangelie leert en naleeft. Het betekent meer dan slechts weten dat het evangelie bestaat. Bekering ‘vereist dat wij doen en worden.3 De Heiland leerde zijn discipelen over het medeleven van de barmhartige Samaritaan en droeg hen daarna op: ‘Ga heen, doe gij evenzo’ (Lucas 10:37). Hij moedigde hen aan om niet slechts hoorders van het woord te zijn, maar om ook in geloof naar zijn leringen te handelen.

Wij moeten jongeren aanmoedigen om het evangelie ijverig na te leven, want bekering gebeurt doorgaans niet in één bepaald leermoment. Jongeren bekeren zich pas als ze de ware leer begrijpen en zich evangeliestudiegewoonten aanleren en een rechtschapen leven leiden. Daartoe moedigen wij hen aan in Kom hier, volg Mij.

Krista Warnick, jongevrouwenpresidente in de ring Arapahoe (Colorado, VS) zegt: ‘Jongeren krijgen tegenwoordig met een stroom aan negativiteit te maken waar ik in mijn jeugd nog nooit van gehoord had. Ik ontwikkelde mijn getuigenis grotendeels toen ik op mezelf ging wonen. Toen kon ik wat ik in de jongevrouwenklas had geleerd, verbeteren en uitvoeren Als u ervoor zorgt dat jongeren hun geloof kunnen oefenen, zal de basis van hun getuigenis al op erg jonge leeftijd gelegd worden.’

Bekering betekent niet alleen dat we het evangelie leren, maar ook dat we door het geleerde veranderen. We moeten onze jongeren duidelijk maken dat er misschien niet meteen een ‘machtige verandering’ (Alma 5:14) in hun hart zal plaatsvinden, maar dat die geleidelijk aan komt als ze consequent blijven studeren, altijd bidden en de geboden onderhouden. Doen zij dat, dan zullen ze merken dat hun verlangens, houding en daden steeds meer met de wil van hun hemelse Vader overeenkomen.

Ter overdenking: Hoe hebben uw ijver om het evangelie te leren en na te leven tot uw eigen bekering bijgedragen? Hoe bent u door ouders, kerkleiders en leerkrachten gesterkt?

Onze jongeren steunen

Kom hier, volg Mij is niet het enige waarmee men de jongeren steunt. Iedere jongere is zelf verantwoordelijk voor zijn volledige bekering. Daarnaast berust ‘de verantwoordelijkheid om kinderen te helpen onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te leren kennen […] in eerste instantie bij de ouders.’4 Omdat wij met jongeren werken, kunnen we ouders steunen en het voorbeeld van de Heiland volgen als we ons geestelijk voorbereiden, ons op de behoeften van jongeren concentreren, hen evangeliewaarheden laten ontdekken en hen mogelijkheden geven om zich te bekeren doordat zij in geloof handelen. Volgen wij het voorbeeld van Jezus Christus, dan worden we beter in leren en onderwijzen en zorgen wij ervoor dat de toekomstige leiders van onze gemeenschap en kerk zelf beter gaan leren en onderwijzen.

Noten

  1. Het evangelie onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland (handleiding voor Kom hier, volg Mij: leermiddelen voor jongeren, 2012), p. 2.

  2. Boyd K. Packer, ‘Raad aan jongeren’, Liahona, november 2011, p. 16.

  3. Dallin H. Oaks, ‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, p. 40.

  4. Handboek 2: de kerk besturen (2010), 1.4.1.

Door geestelijke voorbereiding — studie, gebed en vasten — voelen zowel de leerling als de leerkracht de invloed van de Heilige Geest.

Christus bij Emmaüs, Walter Rane © IRI

Jongeren sterken elkaar door elkaar te vertellen hoe zij het evangelie naleven.

FOTO-ILLUSTRATIE Craig Dimond

Ouders hebben de voornaamste taak om hun kinderen evangeliewaarheden te laten ontdekken. Iedere jongevrouw of jongeman is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar bekering. Leidinggevenden en leerkrachten van jongeren steunen hen daarbij.

FOTO-ILLUSTRATIE Richard Romney