2012
Hur vi ger gåvor till Kristus
December 2012


Hur vi ger gåvor till Kristus

Från första presidentskapets julandakt 2010: ”Den gåva som Frälsaren är.”

Bild
President Henry B. Eyring

Julens anda skapar en önskan att ge glädje åt andra i vårt hjärta. Julfirandet hjälper oss att hålla vårt löfte att alltid minnas Herren och hans gåvor till oss. Och det minnet väcker en önskan inom oss att ge gåvor till honom.

Han har sagt vad vi kan ge till honom, som ger honom glädje. För det första kan vi genom vår tro på honom ge ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande. Vi kan omvända oss och ingå heliga förbund med honom.

För det andra kan ni ge honom gåvan att göra mot andra så som han skulle göra mot dem. Det finns en lång lista av möjligheter i Matteus evangelium. Här kan vi läsa ord från vår Återlösare som vi alla hoppas få höra och säga när vi ser honom efter det här livet:

”Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka?

Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig?

Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?

Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig” (Matt. 25:37–40).

Med dessa ord förklarar Herren vilka gåvor vi kan ge honom av tacksamhet. Varje god gärning mot någon blir en god gärning mot honom eftersom han älskar alla vår himmelske Faders barn. Och eftersom det ger honom glädje så ger det också glädje till hans Fader, som vi är oändligt tack skyldiga.

Bild
father and son in kitchen

Fotoillustration Christina Smith

Många av er kommer under julen att hitta sätt att ge mat åt människor som är hungriga. När ni gör det bereder ni Herren glädje. Men han har lärt oss att det finns ett sätt att ge en ännu mer ovärderlig och varaktig gåva. Han sade: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta” (Joh. 6:35). Av allt det goda vi kan ge honom så är det största vi kan ge att leda dem vi älskar och tjänar till honom, den enda källan till evigt liv.