2012
Systrar som delar både namn och tro
April 2012


Systrar som delar både namn och tro

Maria och Diana D. är inte bara systrar, de är också bästa vänner. Diana är 10 år och Maria fyllde 12 i augusti förra året. De bor i Rumänien där det finns omkring 3000 medlemmar i kyrkan. De håller sin tro på Jesus Kristus stark genom att gå till kyrkan, läsa skrifterna och be.

”I kyrkan har jag lärt mig att ha tro på Gud”, säger Maria. En dag när hon hade ett prov, bad hon till sin himmelske Fader i Jesu Kristi namn om hjälp. När hon sedan fick bra betyg kände hon att hennes himmelske Fader hade hjälpt henne.

Diana säger att Mormons bok hjälper henne att ha tro. ”Varje dag när jag läser Mormons bok har jag en bra dag”, säger hon. Hennes favoritberättelse i skrifterna är berättelsen om Joseph Smith. ”Han bad, och Gud och Jesus Kristus hjälpte honom”, säger hon.

Choklad

Båda systrarnas favoritdessert är gjord av choklad: Maria tycker om brownies och Diana tycker om chokladkaka.

Favoritsång

Maria och Diana spelar piano båda två. Marias favoritsång är ”Älska varandra”. Den handlar om Jesus bud att älska andra. Diana kan spela den nästan perfekt men slutet är det svåraste, säger hon.

Jag längtar så till templet

Maria och Diana vill båda gifta sig i templet en dag. De bor i tempeldistriktet för templet i Kiev i Ukraina.

När Diana blir äldre ska hon besöka templet i Kiev och utföra dop för de döda. Maria är tillräckligt gammal att göra det nu. Templet ligger drygt 80 mil bort.

Familjen kommer först

Maria och Diana älskar sina föräldrar. ”Mamma gör så att vi mår bättre när vi är sjuka”, säger Maria. ”Pappa tar oss till skolan”, säger Diana.

Psalmer

Dianas favoritpsalm är ”Långt härifrån i Judeens land”, som handlar om när Jesus föddes. Medlemmarna i Rumänien använder kyrkans gröna psalmbok. ”Imnuri” betyder ”psalmer” på rumänska.

FOTOGRAFI av systrarna, Adam C. Olson; illustration av kaka och brownie, Thomas S. Child