2012
En verdsatt eiendel
Januar 2012


En verdsatt eiendel

Rafael Barrios, Santa Fe, Argentina

Før jobbet jeg på et kundesenter hvor det var nesten umulig for medarbeidere å omgås med hverandre. Arbeidslederen vår bestemte seg for å organisere lunsj for hele gruppen en lørdag for å gi oss en sjanse til å bli kjent. Hun ba oss alle om å ta med en eller annen gjenstand som var verdifull for oss, og forklare hvorfor den var betydningsfull.

Da jeg tenkte på anmodningen hennes, gikk det opp for meg at dette ville være en anledning til å lære mine medarbeidere om evangeliet. Ettersom religion er et følsomt emne, visste jeg at jeg måtte være nøye med hvilken gjenstand jeg valgte og hvordan jeg forklarte dens verdi for meg.

Under lunsjen satte vi alle pris på å bli bedre kjent. Etter lunsj innledet arbeidslederen aktiviteten med å presentere sin verdsatte gjenstand – et fotoalbum med familiebilder. Hun fortalte om den vanskelige perioden da hun ble separert fra sin mann, ble alenemor og startet et nytt liv.

Etter flere andre presentasjoner ble det min tur. Jeg fortalte medarbeiderne mine at min gjenstand var noe jeg hadde med meg hver dag – VDR-ringen min. Jeg sa at bokstavene sto for “Velg det rette”, og at ringen minnet meg på å alltid adlyde Guds bud. Mange stilte spørsmål om Kirken og de siste-dagers-helliges tro, noe som ga meg anledning til å fortelle dem om familiers betydning i vår himmelske Faders plan for sine barn, at familier kan være evige og at vi har en Frelser som ga sitt liv for oss. Jeg fortalte også om ting jeg opplevde på min misjon. Mens jeg snakket, følte jeg Ånden, og det samme gjorde medarbeiderne mine.

Etter den dagen var det noen som stilte andre spørsmål om evangeliet, og jeg inviterte flere av dem til kirken. Jeg byttet senere jobb, og jeg fant aldri ut om noen av dem ble interessert i å få vite mer, men det føltes godt å vite at jeg hadde fortalt dem at Jesu Kristi sanne kirke finnes på jorden og at vår himmelske Fader har en plan for sine barns lykke.

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, har vi et ansvar for å dele evangeliet med andre. Ved hjelp av små og enkle ting som en VDR-ring, kan vi formidle viktige lærdommer som kan få innvirkning på våre brødre og søstres frelse.