2011
Mitä Mormonin kirja opettaa Jumalan rakkaudesta?
Lokakuu 2011


Mitä Mormonin kirja opettaa Jumalan rakkaudesta?

Mormonin kirjaan on tallennettu joitakin ylevimpiä esimerkkejä Herran rakkaudesta.

Kuva
Elder Russell M. Nelson

Raamatussa kuvaillut Jeesuksen Kristuksen ominaisuudet ovat tuttuja useimmille kristityille. He ihailevat rakkautta, jota Hän osoitti köyhiä, sairaita ja sorrettuja kohtaan. Ne, jotka pitävät itseään Hänen opetuslapsinaan, pyrkivät myös elämään Hänen esimerkkinsä mukaisesti ja noudattamaan Hänen rakkaan apostolinsa kehotusta: ”Rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. – – Sillä Jumala on rakkaus.” (1. Joh. 4:7–8.)

Tätä ajatusta selkiytetään Mormonin kirjassa. Siinä kuvataan, kuinka ihminen syntyy Jumalasta ja kuinka hän saa voiman rakastaa Herran tavalla. Siinä käy ilmi kolme keskeistä periaatetta, jotka tuovat Jumalan rakkauden voiman elämäämme.

Ensiksi Mormonin kirja opettaa, että hengellisen uudestisyntymisen avain on uskoa Kristukseen ja solmia Hänen kanssaan liitto pitää Hänen käskynsä. Kuningas Benjamin sanoi Mormonin kirjan ihmisille, jotka olivat solmineet tällaisen liiton: ”Ja nyt, sen liiton tähden, jonka olette tehneet, teitä kutsutaan Kristuksen lapsiksi, hänen pojikseen ja hänen tyttärikseen; sillä katso, tänä päivänä hän on hengellisesti synnyttänyt teidät; sillä te sanotte, että teidän sydämenne on muuttunut uskon kautta hänen nimeensä; sen tähden te olette syntyneet hänestä ja olette tulleet hänen pojiksensa ja hänen tyttäriksensä” (Moosia 5:7).

Toiseksi Vapahtaja itse opettaa, että voima tulla enemmän Hänen kaltaisekseen on seurausta siitä, että ottaa vastaan evankeliumin toimitukset: ”Nyt tämä on käsky: Tehkää parannus, kaikki te maan ääret, ja tulkaa minun luokseni ja ottakaa kaste minun nimeeni, jotta te pyhittyisitte ottamalla vastaan Pyhän Hengen, jotta voitte seisoa tahrattomina minun edessäni viimeisenä päivänä” (3. Nefi 27:20).

Kolmanneksi Hän kehottaa meitä noudattamaan Hänen esimerkkiään. ”Millaisia [ihmisiä] teidän siis tulee olla?” Hän kysyy retorisesti. Hän vastaa: ”Totisesti minä sanon teille: Sellaisia kuin minä olen.” (3. Nefi 27:27.) Hän todella haluaa meidän tulevan kaltaisikseen.

Mormonin kirjaan on tallennettu joitakin ylevimpiä esimerkkejä Hänen rakkaudestaan. Voimme soveltaa näitä esimerkkejä omaan elämäämme pyrkiessämme tulemaan enemmän Herran kaltaisiksi.

Hänen rakkautensa Lehiä ja Lehin perhettä kohtaan – ja heidän rakkautensa Häntä kohtaan – toi heidät Amerikan mantereelle, heidän luvattuun maahansa, jossa he menestyivät.1

Rakkaus meitä kohtaan sai Jumalan vuosisatoja sitten antamaan nefiläisprofeetoille käskyn pitää pyhää aikakirjaa kansastaan. Tuon aikakirjan opetukset liittyvät meidän pelastukseemme ja korotukseemme. Nuo opetukset ovat nyt tarjolla Mormonin kirjassa. Tämä pyhä teksti on käsin kosketeltava todiste Jumalan rakkaudesta kaikkia lapsiaan kohtaan kautta maailman.2

Kristuksen rakkaus ”muita lampaitaan” kohtaan toi Hänet Uuteen maailmaan.3 Mormonin kirjasta opimme, että Uudessa maailmassa koettiin suuria luonnonmullistuksia ja kolmen päivän pimeys Herran kuoltua Vanhassa maailmassa. Sitten kirkastettu ja ylösnoussut Herra laskeutui taivaasta ja palveli Uuden maailman ihmisten keskuudessa.

”Minä olen maailman valo ja elämä”, Hän sanoi heille, ”ja minä olen juonut siitä katkerasta maljasta, jonka Isä on antanut minulle, ja olen kirkastanut isän ottamalla päälleni maailman synnit” (3. Nefi 11:11).

Sitten Hän tarjosi heille yhden henkilökohtaisimmista kokemuksista, mitä kukaan voi saada Hänen kanssaan. Hän kutsui heidät tunnustelemaan haavaa kyljessään ja naulojen jälkiä käsissään ja jaloissaan, jotta he tietäisivät varmasti, että Hän on ”Israelin Jumala ja koko maan Jumala ja surmattu maailman syntien tähden” (3. Nefi 11:14).

Sitten Jeesus antoi opetuslapsilleen valtuuden kastaa, antaa Pyhän Hengen lahjan ja toimittaa sakramentin. Hän antoi heille voiman perustaa keskuuteensa Hänen kirkkonsa, jota kaksitoista opetuslasta johtaisivat.

Hän esitti heille joitakin niistä perustavaa laatua olevista opetuksista, jotka Hän oli opettanut opetuslapsilleen Vanhassa maailmassa. Hän paransi heidän sairaansa. Hän polvistui rukoilemaan Isää sanoin, jotka olivat niin voimallisia ja pyhiä, ettei niitä kyetty tallentamaan. Niin voimallinen oli Hänen rukouksensa, että sen kuulleet valtasi ilo. Liikuttuneena ihmisiä kohtaan tuntemastaan rakkaudesta ja heidän Häntä kohtaan osoittamasta uskosta Jeesus itse itki. Hän profetoi Jumalan työstä niiden vuosisatojen aikana, jotka johtaisivat Hänen luvattuun toiseen tulemiseensa.4

Sitten Hän pyysi ihmisiä tuomaan lapsensa luokseen.

”Ja hän otti heidän pienet lapsensa yksitellen ja siunasi heidät ja rukoili Isää heidän puolestaan.

Ja kun hän oli tehnyt tämän, hän itki jälleen;

ja hän puhui väkijoukolle ja sanoi sille: Katsokaa pienokaisianne.

Ja kun he katsoivat nähdäkseen, he loivat katseensa taivaalle, ja he näkivät taivaiden aukenevan, ja he näkivät enkeleitä laskeutuvan taivaasta ikään kuin tulen keskellä; ja he tulivat alas ja ympäröivät nuo pienokaiset, – – ja enkelit palvelivat heitä.” (3. Nefi 17:21–24.)

Sellaista on Mormonin kirjassa ilmenevän Jumalan rakkauden puhtaus ja voima.

Näinä myöhempinä aikoina me – joiden etuoikeutena on, että meillä on Mormonin kirja, että olemme Herran kirkon jäseniä, että meillä on Hänen evankeliuminsa ja että voimme pitää Hänen käskynsä – tiedämme jotakin Jumalan äärettömästä rakkaudesta. Tiedämme, kuinka voimme tehdä Hänen rakkaudestaan omamme. Kun meistä tulee Hänen todellisia opetuslapsiaan, me saamme voiman rakastaa Hänen laillaan. Kun pidämme Hänen käskynsä, meistä tulee enemmän Hänen kaltaisiaan. Me laajennamme omaa rakkauden piiriämme ojentamalla auttavan kätemme kaikkiin kansakuntiin, sukuihin ja kieliin kuuluville ihmisille.

Syvästi kiitollisina Hänen esimerkillisestä elämästään me voimme käyttää mittapuunamme tätä pyhien kirjoitusten kohtaa: ”Rukoilkaa – – Isää koko sydämen voimalla, että täyttyisitte tällä rakkaudella, jonka hän on suonut kaikille Poikansa Jeesuksen Kristuksen tosi seuraajille; että teistä tulisi Jumalan lapsia; että me hänen ilmestyessään olisimme hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on” (Moroni 7:48).5

Arnold Fribergin teos Kristus ilmestyy läntisellä pallonpuoliskolla © 1995 IRI

Arnold Fribergin teos Alma kastaa Mormonin vesissä

John Scottin teos Jeesus Kristus käy Amerikan mantereella