2011
Mormonin kirja – uskontomme lakikivi
Lokakuu 2011


Mormonin kirja – uskontomme lakikivi

Ezra Taft Bensonista tuli kirkon 13. presidentti 10. marraskuuta 1985. Hänet muistetaan hänen lujasta todistuksestaan Mormonin kirjan voimasta sekä siitä, että hän tähdensi sen tärkeyttä päivittäisessä pyhien kirjoitusten tutkimisessa, lähetystyössä ja evankeliumin opettamisessa. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 25 vuotta tästä lokakuun 1986 yleiskonferenssissa pidetystä puheesta.

Kuva
President Ezra Taft Benson

Rakkaat veljeni ja sisareni. Tänään haluan puhua lahjasta, joka on yksi tärkeimmistä, mitä maailmalle nykyaikana on annettu. Lahja, joka on mielessäni, on tärkeämpi kuin mikään niistä keksinnöistä, joita teollinen ja teknologinen vallankumous on tuottanut. Tämä lahja on ihmiskunnalle jopa arvokkaampi kuin ne monet ihmeelliset saavutukset, joita nykyajan lääketieteessä on nähty. Se on ihmiskunnalle arvokkaampi lahja kuin avaruuslentojen kehittyminen. Puhun Mormonin kirjasta, joka annettiin lahjana ihmisille 156 vuotta sitten.

Tätä lahjaa valmisti Herran käsi yli tuhannen vuoden ajan, ja sitten Herra kätki sen, niin että se säilyisi puhtaana meidän sukupolvellemme. Tuskin mikään todistaa selvemmin tämän nykyajan pyhän kirjan tärkeydestä kuin se, mitä Herra itse on sanonut siitä.

Hän on omin sanoin todistanut, että 1) se on tosi (OL 17:6), 2) se sisältää totuuden ja Hänen sanansa (OL 19:26), 3) se käännettiin korkeudesta annetulla voimalla (OL 20:8), 4) se sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden (OL 20:9; 42:12), 5) se annettiin Hengen vaikutuksesta ja on enkelien palveluksen kautta vahvistettu (OL 20:10), 6) se todistaa, että pyhät kirjoitukset ovat totta (OL 20:11), ja 7) ne, jotka ottavat vastaan sen uskossa, saavat iankaikkisen elämän (OL 20:14).

Toinen voimallinen todistus Mormonin kirjan tärkeydestä on se, missä palautuksen vaiheessa Herra saattoi sen esiin. Sitä edelsi vain ensimmäinen näky. Tuossa suuressa ilmestyksessä profeetta Joseph Smith oppi tuntemaan Jumalan todellisen luonteen ja sai tietää, että Jumalalla oli hänelle työ tehtävänä. Seuraava tapahtuma oli Mormonin kirjan esilletulo.

Ajatelkaa, mitä se merkitsee. Mormonin kirja tuli esiin ennen pappeuden palautusta. Se julkaistiin vain muutamia päiviä ennen kirkon perustamista. Pyhät saivat Mormonin kirjan luettavakseen ennen kuin heille annettiin sellaisia suuria oppeja käsittelevät ilmoitukset kuin kolme kirkkauden astetta, selestinen avioliitto tai työ kuolleitten puolesta. Mormonin kirja tuli ennen pappeuskoorumeita ja kirkon järjestystä. Eikö tämä kerro jotakin siitä, miten Herra suhtautuu tähän pyhään kirjaan?

Kun ymmärrämme, mitä mieltä Herra on tästä kirjasta, meidän ei pitäisi ihmetellä, että Hän on myös antanut meille vakavia varoituksia siitä, kuinka me otamme sen vastaan. Sanottuaan, että ne, jotka ottavat Mormonin kirjan ”vastaan uskossa ja tekevät vanhurskauden tekoja, saavat iankaikkisen elämän kruunun” (OL 20:14), Herra varoittaa: ”Mutta niille, jotka paaduttavat sydämensä epäuskossa ja hylkäävät sen, se kääntyy heidän omaksi tuomiokseen” (OL 20:15).

Vuonna 1829 Herra varoitti pyhiä suhtautumasta kevytmielisesti pyhiin asioihin (ks. OL 6:12). Varmasti Mormonin kirja on pyhä, mutta silti monet suhtautuvat siihen kevyesti, toisin sanoen väheksyvät sitä, käsitellen sitä ikään kuin se ei olisi kovinkaan tärkeä.

Vuonna 1832, kun muutamat varhaiset lähetyssaarnaajat palasivat lähetyskentiltään, Herra nuhteli heitä Mormonin kirjan väheksymisestä. Hän sanoi, että tuon asenteen vuoksi heidän mielensä oli pimentynyt. Eikä tämän pyhän kirjan väheksyminen aiheuttanut vain sitä, että he itse menettivät valon, vaan se saattoi tuomion alaiseksi koko kirkon, kaikki Siionin lapset. Ja sitten Herra sanoi: ”Ja he jäävät tämän tuomion alaisiksi, kunnes tekevät parannuksen ja muistavat uuden liiton, nimittäin Mormonin kirjan” (OL 84:54–57).

Onko se, että meillä on ollut Mormonin kirja yli puolitoista vuosisataa, vähentänyt sen merkitystä meidän silmissämme nykyaikana? Muistammeko me uuden liiton, nimittäin Mormonin kirjan? Raamatussa meillä on Vanha testamentti ja Uusi testamentti. Sana testamentti on käännös kreikankielisestä sanasta, joka voidaan kääntää myös sanalla liitto. Tätäkö Herra tarkoitti sanoessaan Mormonin kirjaa ’uudeksi liitoksi’? Se on todellakin uusi todistus Jeesuksesta. Se on yksi syy, miksi olemme äskettäin lisänneet Mormonin kirjan nimeen sanat ”toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta”.

Jos varhaisia pyhiä nuhdeltiin Mormonin kirjan väheksymisestä, niin olemmeko me vähemmän tuomion alaisia, jos teemme samoin? Herra itse todistaa sen iankaikkisesta merkityksestä. Voiko pieni joukko saattaa koko kirkon tuomion alaiseksi, koska suhtaudumme kevyesti pyhiin asioihin? Mitä sanomme tuomiolla, kun seisomme Hänen edessään ja kohtaamme Hänen tutkivan katseensa, jos olemme niitä, joiden sanotaan unohtaneen uuden liiton?

On kolme tärkeää syytä, miksi myöhempien aikojen pyhien tulee tutkia Mormonin kirjaa koko elämänsä ajan.

Ensimmäinen on, että Mormonin kirja on uskontomme lakikivi. Niin sanoi profeetta Joseph Smith. Hän todisti, että ”Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi”1. Lakikivi on holvikaaren keskimmäinen kivi. Se pitää kaikkia muita kiviä paikoillaan, ja jos se otetaan pois, kaari sortuu.

Mormonin kirja on kolmella tavalla uskontomme lakikivi. Se on lakikivi todistuksessamme Kristuksesta. Se on oppimme lakikivi. Se on todistuksen lakikivi.

Mormonin kirja on lakikivi todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka itse on kulmakivenä kaikessa, mitä me teemme. Se todistaa Hänen todellisuudestaan selkeästi ja voimallisesti. Toisin kuin Raamattu, joka kulki sukupolvien saatossa monien kopioitsijoiden, kääntäjien ja turmeltuneiden uskovaisten käsien kautta, jotka muuttivat sen tekstiä, Mormonin kirja tuli kirjoittajalta lukijalle vain yhden innoitetun käännösvaiheen kautta. Siksi sen todistus Mestarista on selkeä, laimentumaton ja voimakas. Mutta se tekee enemmänkin. Suuri osa kristikuntaa nykyään torjuu Vapahtajan jumalallisuuden. Se asettaa kyseenalaiseksi Hänen ihmeellisen syntymänsä, Hänen täydellisen elämänsä ja Hänen suurenmoisen ylösnousemuksensa todellisuuden. Mormonin kirja opettaa selkein ja varmoin sanoin näiden kaikkien totuutta. Se myös selittää täydellisesti opin sovituksesta. Tämä innoitettu kirja on totisesti lakikivi, joka todistaa maailmalle, että Jeesus on Kristus.2

Mormonin kirja on myös lakikivi opissa ylösnousemuksesta. Kuten sanottu, Herra itse on sanonut, että Mormonin kirja sisältää ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden” (OL 20:9). Se ei tarkoita, että se sisältää jokaisen opetuksen ja kaikki opit, mitä koskaan on ilmoitettu. Mutta se tarkoittaa, että Mormonin kirjasta löytyy niiden oppien täyteys, joita me tarvitsemme pelastuaksemme. Ja niitä opetetaan selkeästi ja yksinkertaisesti, niin että lapsikin voi oppia tien pelastukseen ja korotukseen. Mormonin kirja tarjoaa paljon sellaista, mikä avartaa ymmärrystämme pelastuksen opeista. Ilman sitä muiden pyhien kirjojen sisältämät opetukset eivät olisi läheskään niin selkeitä ja kallisarvoisia.

Lopuksi, Mormonin kirja on todistuksen lakikivi. Aivan niin kuin holvi sortuu, jos lakikivi otetaan pois, niin koko kirkko seisoo tai kaatuu Mormonin kirjan totuuden mukana. Kirkon viholliset ymmärtävät tämän selvästi. Siksi he näkevät niin paljon vaivaa yrittäessään kumota Mormonin kirjan, sillä jos sen saa näyttämään epäilyttävältä, sama pätee profeetta Joseph Smithiin. Samoin käy väitteittemme pappeuden avaimista ja ilmoituksesta ja palautetusta kirkosta. Mutta samalla tavoin, jos Mormonin kirja on tosi – ja miljoonat ovat todistaneet saaneensa Hengen todistuksen siitä, että se todella on – silloin on hyväksyttävä väitteet palautuksesta ja kaikesta, mikä siihen liittyy.

Niin, rakkaat veljeni ja sisareni, Mormonin kirja on uskontomme lakikivi – todistuksemme lakikivi, oppimme lakikivi ja lakikivi todistuksessa Herrastamme ja Vapahtajastamme.

Toinen suuri syy siihen, miksi meidän tulee keskittyä tutkimaan Mormonin kirjaa, on se, että se on kirjoitettu meidän aikaamme varten. Nefiläisillä ei koskaan ollut tätä kirjaa, ei myöskään muinaisten aikojen lamanilaisilla. Se on tarkoitettu meille. Mormon kirjoitti nefiläisen kulttuurin lähetessä loppuaan. Jumalan innoittamana – Hänen, joka näkee kaiken alusta asti – hän lyhensi vuosisatojen aikakirjat valiten ne kertomukset, puheet ja tapahtumat, joista olisi eniten hyötyä meille.

Kaikki Mormonin kirjan tärkeimmät kirjoittajat todistivat kirjoittavansa tuleville sukupolville. Nefi sanoi: ”Herra Jumala on luvannut minulle, että tämä, mitä minä kirjoitan, pysyy tallessa ja säilyy ja periytyy jälkeläisilleni polvesta polveen” (2. Nefi 25:21). Hänen veljensä Jaakob, joka oli hänen seuraajansa, kirjoitti samoin: ”Sillä [Nefi] sanoi, että hänen kansansa historia tuli kaivertaa hänen toisiin levyihinsä ja että minun tuli varjella näitä levyjä ja jättää ne perintönä jälkeläisilleni polvesta polveen” (MK Jaak. 1:3). Myös Enos ja Jarom sanoivat kumpikin, etteivät he kirjoittaneet omalle kansalleen vaan tuleville polville (ks. En. 15–16; Jar. 2).

Mormon itse sanoi: ”Minä puhun teille, te Israelin huoneen jäännös” (Morm. 7:1). Ja Moroni, joka oli viimeinen innoitettu kirjoittaja, jopa näki meidän aikamme. ”Katso”, hän sanoi, ”Herra on näyttänyt minulle suuria ja ihmeellisiä asioita siitä, minkä on pian tapahduttava, sinä aikana, jolloin nämä asiat tulevat julki teidän keskuudessanne.

Katso, minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä, ettekä te kuitenkaan ole. Mutta katso, Jeesus Kristus on näyttänyt teidät minulle, ja minä tiedän teidän tekemisenne.” (Morm. 8:34–35.)

Jos he näkivät meidän aikamme ja valitsivat sen, mikä olisi meille arvokkainta, niin eikö meidän juuri sillä mielellä tule tutkia Mormonin kirjaa? Meidän tulee koko ajan kysyä itseltämme: ”Miksi Herra innoitti Mormonia (tai Moronia tai Almaa) ottamaan tämän mukaan aikakirjaansa? Mitä sellaista minä voin tästä oppia, mikä auttaa minua elämään tänä aikana?”

Ja on monia esimerkkejä siitä, mikä on vastaus tähän kysymykseen. Mormonin kirjassa on esimerkiksi malli siitä, kuinka valmistautua toiseen tulemiseen. Suuri osa kirjasta keskittyy niihin muutamiin vuosikymmeniin, jotka edelsivät Kristuksen tuloa Amerikkaan. Tutkimalla tarkoin tuota aikaa voimme päätellä, miksi jotkut tuhoutuivat Hänen tulemistaan edeltäneissä hirvittävissä tuomioissa ja mikä sai muut olemaan temppelin luona Runsaudenmaassa ja panemaan kätensä Hänen käsiensä ja jalkojensa haavoihin.

Mormonin kirjasta näemme, kuinka Kristuksen seuraajat elävät sodan aikoina. Mormonin kirjasta näemme salaisten liittojen pahuudet kuvaavan ja pöyristyttävän todellisina. Mormonin kirja opettaa suhtautumaan oikein vainoon ja luopumukseen. Opimme paljon siitä, kuinka tehdä lähetystyötä. Mormonin kirjassa näemme paremmin kuin missään muualla, kuinka vaarallista on materialismi ja sydämemme kiinnittäminen siihen, mikä on maailmasta. Voiko kukaan epäillä, että tämä kirja on meitä varten ja että saamme siitä suurta voimaa, suurta lohtua ja suurta turvaa?

Kolmas syy siihen, miksi Mormonin kirja on niin arvokas myöhempien aikojen pyhille, käy ilmi profeetta Joseph Smithin aiemmin mainituista sanoista. Hän sanoi: ”Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla.” Se on kolmas syy tutkia tätä kirjaa. Sen avulla me pääsemme lähemmäksi Jumalaa. Eikö syvällä sydämessämme olekin jotakin, joka kaipaa päästä lähemmäksi Jumalaa, olla enemmän Hänen kaltaisensa jokapäiväisessä vaelluksessamme ja tuntea Hänen läsnäolonsa alati? Jos niin on, silloin Mormonin kirja auttaa meitä siinä paremmin kuin mikään muu kirja.

Mormonin kirja ei ainoastaan opeta meille totuutta, vaikka se todella tekee sitäkin. Mormonin kirja ei ainoastaan todista Kristuksesta, vaikka se todella tekee myös sitä. Mutta siinä on muutakin. Tässä kirjassa on voimaa, joka alkaa virrata elämäänne heti, kun alatte tutkia sitä vakavasti. Saatte enemmän voimaa vastustaa kiusauksia. Saatte voimaa välttää petosta. Saatte voimaa pysyä kaidalla ja kapealla polulla. Pyhien kirjoitusten on sanottu olevan ”elämän sanoja” (ks. OL 84:85), ja jos missä niin Mormonin kirjassa se pitää paikkansa. Kun teillä alkaa olla noiden sanojen nälkä ja jano, löydätte yhä yltäkylläisemmän elämän.

Rakas veljemme presidentti Marion G. Romney – – todisti niistä siunauksista, joita voi saada elämäänsä lukemalla ja tutkimalla Mormonin kirjaa. Hän sanoi:

”Olen varma, että jos vanhemmat lukevat kodissa Mormonin kirjaa rukoillen ja säännöllisesti sekä itsekseen että lastensa kanssa, tuon suuren kirjan henki vallitsee kodeissamme ja kaikissa, jotka siinä asuvat. Kunnioituksen henki lisääntyy. Keskinäinen kunnioitus ja huomaavaisuus toisia kohtaan kasvaa. Riidan henki poistuu. Vanhemmat neuvovat lapsiaan suuremmassa rakkaudessa ja viisaudessa. Lapset ovat vastaanottavaisempia ja kuuliaisempia vanhempiensa neuvoille. Vanhurskaus enentyy. Usko, toivo ja rakkaus – Kristuksen puhdas rakkaus – vallitsevat runsaina kodeissamme ja elämässämme tuoden mukanaan rauhaa, iloa ja onnea.”3

Nämä lupaukset – suurempi rakkaus ja sopusointu kodissa, suurempi kunnioitus vanhempien ja lasten välillä, suurempi hengellisyys ja vanhurskaus – eivät ole tyhjiä lupauksia vaan juuri sitä, mitä profeetta Joseph Smith tarkoitti sanoessaan, että Mormonin kirja auttaa meitä pääsemään lähemmäksi Jumalaa.

Veljet ja sisaret, kehotan teitä koko sydämestäni ajattelemaan hyvin vakavasti, kuinka tärkeä Mormonin kirja on teille henkilökohtaisesti ja kirkolle kokonaisuutena.

Sanoin yli 10 vuotta sitten Mormonin kirjasta seuraavaa:

”Riippuvatko iankaikkiset seuraukset suhtautumisestamme tähän kirjaan? Kyllä, joko siunaukseksemme tai tuomioksemme.

Jokaisen myöhempien aikojen pyhän tulee ottaa tämän kirjan tutkiminen elämäntehtäväkseen. Muussa tapauksessa hän asettaa sielunsa vaaralle alttiiksi ja lyö laimin sitä, mikä voisi antaa hänen koko elämälleen hengellistä ja älyllistä eheyttä. On eroa käännynnäisellä, joka Mormonin kirjan avulla rakentaa Kristuksen kalliolle ja pitää kiinni rautakaiteesta, ja käännynnäisellä, joka ei sitä tee.”4

Vahvistan nämä sanat teille tänään. Älkäämme jääkö tuomion ja vitsauksen alaisiksi suhtautumalla kevyesti tähän suureen ja ihmeelliseen Herran meille antamaan lahjaan. Ansaitkaamme sen sijaan ne lupaukset, jotka kuuluvat meille, jos pidämme sen kallisarvoisena sydämessämme.

Opin ja liittojen luvun 84 jakeissa 54–58 sanotaan:

”Ja teidän mielenne on pimentynyt menneinä aikoina epäuskon tähden ja koska te olette suhtautuneet kevyesti siihen, mitä olette saaneet –

mikä turhuus ja epäusko on saattanut koko kirkon tuomion alaiseksi.

Ja tämä tuomio on Siionin lasten päällä, aivan kaikkien.

Ja he jäävät tämän tuomion alaisiksi, kunnes tekevät parannuksen ja muistavat uuden liiton, nimittäin Mormonin kirjan ja aikaisemmat käskyt, jotka minä olen antanut heille, eivät ainoastaan puhuakseen vaan tehdäkseen sen mukaan, mitä minä olen kirjoittanut,

jotta he voivat tuottaa Isänsä valtakuntaan soveliasta hedelmää; muuten jää jäljelle vitsaus ja tuomio vuodatettavaksi Siionin lasten päälle.”

Viime konferenssin jälkeen olen saanut ympäri maailman paljon kirjeitä nuorilta ja vanhoilta pyhiltä, jotka ovat ottaneet vastaan haasteen lukea ja tutkia Mormonin kirjaa.

Minusta on ollut sykähdyttävää kuulla heidän kertomuksiaan siitä, kuinka heidän elämänsä on muuttunut ja kuinka he ovat päässeet lähemmäksi Herraa tämän sitoumuksensa vuoksi. Nuo ihanat todistukset ovat vahvistaneet sielulleni profeetta Joseph Smithin sanat, että Mormonin kirja on todella ”uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla”.

Rukoukseni on, että Mormonin kirjasta tulisi elämämme lakikivi.

Viitteet

  1. Mormonin kirjan johdanto.

  2. Ks. Mormonin kirjan nimisivu.

  3. Ks. ”Mormonin kirja”, Valkeus, lokakuu 1980, s. 119.

  4. Ks. ”Mormonin kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, elokuu 1975, s. 46.

Valokuvakuvitus David Stoker; oikealla: valokuva Welden C. Andersen; valokuva presidentti Bensonista Busath Photography