2011
Jos todella tahdot tietää, saat tietää
Lokakuu 2011


Jos todella tahdot tietää, saat tietää

Tunnen ikuista kiitollisuutta Mormonin kirjasta. Se muutti elämäni ainiaaksi, ja tiedän, että se voi muuttaa sinunkin elämäsi.

Kuva
Elder Walter F. González

Olin 18-vuotias, kun minusta tuli kirkon jäsen. Mormonin kirjalla oli tärkeä osuus kääntymyksessäni. Siihen aikaan etsin uusia ajatuksia, jotka selittäisivät ympärilläni olevaa maailmaa. Muistan opettajieni korkeakoulussa käyttäneen opetuksessaan hyvin materialistisia lähestymistapoja. Aloin kallistua agnostisiin ajatuksiin Jumalan olemassaolosta.

Yhtenä päivänä huomasin taivaansinisen kirjan, jonka pari lähetyssaarnaajaa olivat jättäneet kotiimme kuutisen vuotta aiemmin. Se oli Mormonin kirja. Kirjan ohella he olivat jättäneet Joseph Smithistä kertovan lehtisen sekä joitakin ohjeita siitä, kuinka rukoilla Jumalaa.

Aloin lukea Mormonin kirjaa. Olin lukenut kirjasta, Ensimmäisestä Nefin kirjasta, vain muutamia jakeita, kun tunsin jotakin erilaista. Tunteeni ja älyni alkoivat käydä kamppailua keskenään. Niinpä päätin rukoilla ja kysyä Jumalalta.

Se oli ensimmäinen kerta elämässäni, kun rukoilin polvillani. Sitä seurannut kokemus on ollut yksi elämäni pyhimmistä. Minut täytti niin valtava onnen tunne, että tiesin sydämessäni, että Mormonin kirja on enemmän kuin pelkkä kirja. Se on jumalallista alkuperää oleva kirja. Sen täytyi olla Jumalan sanaa. Myöhemmin opin ymmärtämään, että tunne johtui siitä, että Henki todisti sen totuudesta.

Vaikka joillakuilla voi olla samankaltaisia kokemuksia, on eri tapoja, joilla voi tulla tietämään, että Mormonin kirja on totta.

Kuinka saa tietää?

1. Jotkut saavat tietää kuulemalla. Voit olla niiden joukossa, jotka saavat tietää yksinkertaisesti kuuntelemalla, mitä kirja opettaa. Mormonin kirja kertoo tuhansista, jotka kuulivat Moosian poikien opettavan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja kääntyivät Herraan (ks. Alma 23:5–6). Lähetyssaarnaajat opettavat nykyään samaa evankeliumia kuin Mormonin kirjassa. Jotkut saavat tietää, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa, pelkästään kuulemalla muiden kertovan sen opetuksista.

2. Jotkut saavat tietää lukemalla. Saatat olla niiden joukossa, jotka saavat tietää yksinkertaisesti lukemalla Mormonin kirjaa haluten vilpittömästi tietää totuuden. Niin oli vaimoni laita. Hän oli 12-vuotias, kun hän otti vakavasti ohjeen lukea kirja kannesta kanteen. Kun hän teki niin, hän tiesi sen olevan totta. Kun hän luki, tunne oli niin voimakas, että hän päätti seurata Vapahtajaa aina. Hän on pysynyt uskollisena sille, mitä hän tunsi.

3. Jotkut saavat tietää tekemällä. Olet kenties niiden joukossa, jotka saavat tietää yksinkertaisesti tekemällä sitä, mitä kirja opettaa. Jotkut ihmiset saavat todistuksensa tekemällä (ks. Joh. 7:17). Nefi, eräs Mormonin kirjan profeetta, ymmärsi tämän periaatteen hyvin. Hän kirjoitti, että ”[saadakseni] heidät täydellisemmin uskomaan Herraan, heidän Lunastajaansa, – – minä sovelsin kaikkia kirjoituksia meihin, jotta ne olisivat meille hyödyksi ja opiksi” (1. Nefi 19:23, kursivointi lisätty). Soveltamalla Mormonin kirjan opetuksia elämääsi sinäkin voit tulla vakuuttuneeksi sen jumalallisesta alkuperästä.

4. Jotkut saavat tietää kysymällä Jumalalta. Ehkäpä olet niiden joukossa, jotka saavat tietää lukemalla Mormonin kirjaa ja kysymällä sitten taivaalliselta Isältä rukouksessa, onko kirja totta. Niin tapahtui minun kohdallani. Yksi Mormonin kirjan profeetta, Moroni, antaa kaikille vilpittömille totuudenetsijöille suurenmoisen lupauksen: ”Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne – – kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla” (Moroni 10:3–4). Todistan, että jos luet Mormonin kirjan ja rukoilet sen johdosta noudattaen Moronin ohjeita, saat tietää, että se on totta.

Jumala on luvannut, että saat tietää

Jos todella tahdot tietää, saat tietää, että Mormonin kirja on totta. Jumala on luvannut antaa tämän tiedon rehellisille totuudenetsijöille, ja Hän on ”totuuden Jumala [eikä] voi valehdella” (Et. 3:12).

Yksi Mormonin kirjan profeetta, Alma, opetti pojalleen, että Jumala on luvannut säilyttää tämän kirjan ”omaa viisasta tarkoitustansa varten voidakseen näyttää voimansa tuleville sukupolville. Ja nyt, katso, yhden tarkoituksen hän on toteuttanut, nimittäin palauttanut monet tuhannet – – totuuden tuntemukseen; ja hän on osoittanut voimansa niissä, ja hän on vieläkin osoittava voimansa niissä tuleville sukupolville; sen tähden [tämä kirja] tullaan säilyttämään.” (Alma 37:18–19.)

Tuo sama vakuuttava voima on nykyään löydettävissä tästä ainutlaatuisesta pyhästä kirjasta, ja Herra tulee osoittamaan sen kenelle tahansa, joka vilpittömästi haluaa tietää. Voin sanoa tämän varmuudella, kun muistelen noita aikoja, jolloin tutustuin kirkkoon. Mormonin kirjan vakuuttavan voiman johdosta todistan nyt, että se on Jumalan sanaa, että se opettaa, että Jeesus on Kristus, pyhä Messias. Kirja on konkreettinen todiste, että Hänen evankeliuminsa palautus on tapahtunut ja että Joseph Smith on Jumalan profeetta.

Jos olet niiden joukossa, jotka etsivät vilpittömästi totuutta, Herra on luvannut, että saat tietää. Voit tulla tietämään sen kuuntelemalla kirjan opetuksia, lukemalla kirjan, tekemällä sen mitä kirja opettaa, rukoilemalla tietoa sen totuudesta tai yhdistämällä näitä eri tapoja. Mutta sinä saat tietää.