2011
Wat we door het Boek van Mormon over Gods liefde leren
oktober 2011


Wat we door het Boek van Mormon over Gods liefde leren

In het Boek van Mormon staan enkele sublieme voorbeelden van de liefde van de Heer.

Afbeelding
Elder Russell M. Nelson

De meeste christenen zijn bekend met de eigenschappen van Jezus Christus die in de Bijbel genoemd worden. Zij staan versteld van de liefde die Hij voor de armen, de zieken en de onderdrukten aan de dag legde. Wie zich als zijn discipelen beschouwen, proberen zijn voorbeeld en de aansporing van zijn geliefde apostel te volgen: ‘Laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. (…) Want God is liefde’ (1 Johannes 4:7–8).

Dit beginsel wordt verduidelijkt in het Boek van Mormon. Het beschrijft hoe iemand uit God wordt geboren en hoe we het vermogen ontvangen om lief te hebben zoals Hij. Er zijn drie fundamentele beginselen die de kracht van Gods liefde in ons leven brengen.

Op de eerste plaats leert het Boek van Mormon ons dat geloof oefenen in Christus en een verbond met Hem sluiten om zijn geboden te onderhouden de sleutel tot onze geestelijke wedergeboorte vormen. Koning Benjamin vertelde het volk in het Boek van Mormon dat een dergelijk verbond had gesloten: ‘En nu, wegens het verbond dat gij hebt gesloten, zult gij de kinderen van Christus worden genoemd, zijn zonen en zijn dochters; want zie, heden heeft Hij u geestelijk verwekt; want gij zegt dat uw hart door geloof in zijn naam is veranderd; daarom zijt gij uit Hem geboren en zijn zonen en zijn dochters geworden’ (Mosiah 5:7).

Ten tweede leert de Heiland zelf dat de macht om op Hem te gaan lijken uit de verordeningen van het evangelie voortkomt: ‘Welnu, dit is het gebod: bekeert u, al gij einden der aarde, en komt tot Mij en laat u dopen in mijn naam, zodat gij door het ontvangen van de Heilige Geest kunt worden geheiligd, zodat gij ten laatsten dage vlekkeloos voor mijn aangezicht kunt staan’ (3 Nephi 27:20).

Ten derde spoort Hij ons aan om zijn voorbeeld te volgen: ‘Wat voor mannen behoort gij (…) te zijn?’ vraagt Hij retorisch. Zijn antwoord luidt: ‘Voorwaar, Ik zeg u, zoals Ik ben’ (3 Nephi 27:27). Hij wil werkelijk dat wij net zo worden als Hij.

In het Boek van Mormon staan enkele sublieme voorbeelden van zijn liefde. Die voorbeelden zijn ook op ons van toepassing als we meer op de Heiland willen lijken.

Zijn liefde voor Lehi en Lehi’s gezin — en hun liefde voor Hem — bracht ze naar Amerika, hun beloofde land, waar ze voorspoedig werden.1

Gods liefde bewoog Hem er eeuwen geleden toe om Nephitische profeten te gebieden een heilige kroniek van hun volk bij te houden. De lessen in die kroniek hebben betrekking op ons heil en onze verhoging. Die leringen zijn nu in het Boek van Mormon te vinden. Deze heilige tekst is een tastbaar bewijs van Gods liefde voor al zijn kinderen in de hele wereld.2

Christus’ liefde voor zijn ‘andere schapen’ brachten Hem naar de Nieuwe Wereld.3 In het Boek van Mormon lezen we over grote natuurrampen en drie dagen duisternis in de Nieuwe Wereld na de dood van de Heer in de Oude Wereld. We lezen ook over het daaropvolgende bezoek en de zending van de verheerlijkte en herrezen Heer onder het volk in de Nieuwe Wereld.

‘Ik ben het licht en het leven der wereld’, vertelde Hij hun, ‘en Ik heb gedronken uit die bittere beker die de Vader Mij heeft gegeven en heb de Vader verheerlijkt door de zonden der wereld op Mij te nemen’ (3 Nephi 11:11).

Hij stond de aanwezigen toen een uiterst intieme ervaring met Hem toe. Hij nodigde hen uit om de wonden in zijn zijde en de tekens van de nagels in zijn handen en in zijn voeten te voelen, opdat zij zeker zouden weten dat Hij ‘de God van Israël en de God der gehele aarde [is], en [was] gedood voor de zonden der wereld’ (3 Nephi 11:14).

Jezus gaf zijn discipelen vervolgens het gezag om te dopen, de gave van de Heilige Geest te verlenen en het avondmaal te bedienen. Hij gaf ze de macht om zijn kerk onder hen te vestigen, geleid door twaalf discipelen.

Hij gaf ze enkele fundamentele leringen die Hij zijn discipelen in de Oude Wereld had gegeven. Hij genas hun zieken. Hij knielde en bad tot de Vader in zulke krachtige en heilige woorden dat ze niet opgeschreven konden worden. Zijn gebed was zo krachtig, dat de toehoorders van vreugde overstelpt waren. Jezus was overmand door zijn liefde voor hen en door hun geloof in Hem, en Hij weende. Hij profeteerde over Gods werk in de eeuwen die aan de beloofde gebeurtenis van zijn wederkomst vooraf zouden gaan.4

Daarna vroeg hij de menigte hun kinderen tot Hem te brengen.

‘En Hij nam hun kleine kinderen een voor een en zegende hen en bad tot de Vader voor hen.

‘En toen Hij dat had gedaan, weende Hij wederom;

‘en Hij sprak tot de menigte en zeide tot hen: Ziet uw kleinen.

‘En toen zij opkeken om te zien, richtten zij hun blik hemelwaarts, en zij zagen de hemelen geopend, en zij zagen engelen uit de hemel afdalen als het ware te midden van vuur; en zij kwamen neer en omringden die kleinen (…); en de engelen dienden hen’ (3 Nephi 17:21–24).

Zo puur en krachtig is Gods liefde, waarvan het Boek van Mormon getuigt.

In deze laatste dagen weten wij die zo bevoorrecht zijn om het Boek van Mormon te bezitten, om lid van de kerk des Heren te zijn, om zijn evangelie te hebben en om zijn geboden te onderhouden iets over Gods oneindige liefde. Wij weten hoe we ons zijn liefde eigen kunnen maken. Als wij zijn ware discipelen worden, ontwikkelen we het vermogen om lief te hebben zoals Hij. Als we zijn geboden onderhouden, gaan we meer op Hem lijken. We laten onze liefde uitgaan naar mensen uit alle natiën, geslachten, talen en volken.

Met grote dankbaarheid voor zijn voorbeeldige leven kunnen wij deze tekst als norm gebruiken: ‘Bidt tot de Vader met alle kracht van uw hart dat gij met die liefde — die Hij heeft geschonken aan allen die ware volgelingen zijn van zijn Zoon Jezus Christus — vervuld zult zijn, opdat gij zonen [en dochters] van God zult worden; opdat wij, wanneer Hij verschijnt, Hem gelijk zullen zijn, want wij zullen Hem zien zoals Hij is’ (Moroni 7:48).5

Arnold Friberg, Christus verschijnt op het westelijk halfrond, © 1995 IRI

Arnold Friberg, Alma doopt in de wateren van Mormon

John Scott, Jezus Christus verschijnt in Amerika