2011
Hengellisyyden kasvattaminen vahvistaa perheitä
Syyskuu 2011


Kotikäyntiopetussanoma

Hengellisyyden kasvattaminen vahvistaa perheitä

Tutkikaa tätä aineistoa ja keskustelkaa siitä sopivalla tavalla niiden sisarten kanssa, joiden luona käytte. Käyttäkää seuraavia kysymyksiä apuna vahvistaaksenne sisarianne ja tehdäksenne Apuyhdistyksestä aktiivisen osan omaa elämäänne.

Usko • Perhe • Auttaminen

Apuyhdistyksen ylijohtaja Julie B. Beck on sanonut: ”Sisälläni on kasvanut valtaisa todistus Jumalan tyttärien arvosta. – – Olen tuntenut, ettei koskaan aiemmin ole kipeämmin tarvittu lisääntynyttä uskoa ja henkilökohtaista vanhurskautta. Koskaan ei ole kipeämmin tarvittu vahvoja perheitä ja koteja.”

Sisaret voivat auttaa luomaan vahvoja koteja ja perheitä, kun he toimivat henkilökohtaisen ilmoituksen mukaan. ”Kyky tulla kelvolliseksi saamaan henkilökohtaista ilmoitusta, saada sitä ja toimia sen mukaan on tärkein yksittäinen taito, jonka tässä elämässä voi saavuttaa”, sisar Beck jatkoi. ”Tuleminen kelvolliseksi Herran Hengelle alkaa halusta saada tämä Henki, ja se edellyttää määrättyä kelvollisuuden tasoa. Käskyjen pitäminen, parannus ja kasteessa tekemiemme liittojen uudistaminen johtavat siihen siunaukseen, että Herran Henki on aina kanssamme. Myös temppeliliittojen solmiminen ja pitäminen lisää naisen elämään hengellistä vahvuutta ja voimaa. Monia vastauksia vaikeisiin kysymyksiin löytyy pyhiä kirjoituksia lukemalla, sillä pyhät kirjoitukset ovat ilmoituksen saamisen apukeino. – – Päivittäinen rukous on välttämätön, jotta Herran Henki on kanssamme.”1

Me vahvistamme hengellisesti myös perheemme jäseniä, kun autamme heitä ymmärtämään taivaallisen Isän iankaikkista suunnitelmaa. ”Mitä me voimme tehdä valmistaaksemme lapsiamme paremmin hengellisesti heidän iankaikkisiin tehtäviinsä?” kahdentoista apostolin koorumin jäsen vanhin M. Russell Ballard on kysynyt. ”Ehkäpä kaikkein tyhjentävin vastaus on: Opettakaamme heitä elämään evankeliumin periaatteiden mukaan.” Tätä opettamista tapahtuu päivittäisen rukouksen, pyhien kirjoitusten tutkimisen ja perheen ateriahetkien avulla samoin kuin perheiltojen ja kirkossa käymisen avulla. Vanhin Ballard selittää: ”Me valmistaudumme päivittäin, juuri nyt, iankaikkiseen elämään. Ellemme valmistaudu iankaikkiseen elämään, valmistaudumme johonkin muuhun, ehkäpä johonkin paljon arvottomampaan.”2

Pyhistä kirjoituksista poimittua

Sananl. 22:6; 1. Joh. 3:22; OL 11:13–14; 19:38; 68:25

Historiastamme poimittua

Profeetta Joseph Smith opetti sisarille eräässä Apuyhdistyksen kokouksessa huhtikuussa 1842, että näillä oli pyhä velvollisuus tavoitella omaa pelastumistaan. Hän sanoi: ”[Opetukseni] jälkeen te olette vastuussa omista synneistänne; on tavoittelemisen arvoinen kunnia, että vaellatte taivaallisen Isämme edessä niin, että pelastatte itsenne. Me olemme kaikki vastuussa Jumalalle siitä, millä tavoin lisäämme sitä valoa ja viisautta, jonka Herramme on meille antanut meidän pelastukseksemme.”3 Profeetta opetti sisaria olemaan yksilöinä vanhurskaita, tulemaan pyhäksi kansaksi ja valmistautumaan temppelitoimituksiin ja -liittoihin.

Viitteet

  1. ”Ja myös – – palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni”, Liahona, toukokuu 2010, s. 10, 11.

  2. Ks. ”Hengellinen kehitys”, Valkeus, huhtikuu 1979, s. 131, 133.

  3. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 371.

Valokuvakuvitus Welden C. Andersen