2011
Drikk rikelig av det levende vann
Juli 2011


Vi taler om Kristus

Drikk rikelig av det levende vann

«Den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste» (Johannes 4:14).

Mitt arbeid fører meg til steder over hele verden der folk ikke har tilgang til rent vann. Vår gruppe arbeider sammen med lokale myndigheter og innbyggere for å skaffe stabile kilder til rent, livsviktig vann, som brønner og kildevann eller regnvann.

Disse vannprosjektene fører til en betydelig forbedring av livskvaliteten. Helsen forbedres kraftig, for rent vann hindrer utbredelse av tyfus, kolera og andre vannbårne sykdommer. Økonomien forbedres også, for foreldre og barn som tidligere brukte tid på å bære vann, kan nå skaffe seg arbeid og utdannelse. Også i samfunn med tallrike og vidtfavnende problemer sier folk alltid at rent vann er det de ønsker mest.

Frelseren utførte sin tjenestegjerning på jorden på en tid og et sted der folk var avhengige av brønner for å ha vann. Da han underviste kvinnen ved brønnen og sa at «den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste» (Johannes 4:14), underviste han da også oss om at hans evangelium slukker tørsten – for alltid – for våre mest grunnleggende behov? Jeg tror det.

Jeg vil alltid være takknemlig overfor en kvinne i Kenya i Afrika som lærte meg noe om å være villig til å arbeide for å få vann. Jeg traff henne under en feiring etter at det var installert en brønn der hun bodde. Med takknemlighet fortalte hun meg at den nye brønnen ville redusere hennes daglige 14 kilometer lange tur etter vann til en tur på omtrent halvannen kilometer. Hun var overlykkelig for mulighetene hun nå fikk.

Jeg kunne ikke la være å tenke på hva jeg ville følt hvis jegmåtte gå halvannen kilometer etter vann. Jeg ble imponert over at hun la alt til side – fra husarbeid til hagearbeid – mens hun tok turen etter vann. Hun visste at hun ikke kunne utføre de andre oppgavene uten dette vannet. Jeg tenkte på hvor tunge byrder hun hadde. Å bære vann krever styrke og utholdenhet. For familiens skyld var hun likevel villig til å gå 14 kilometer hver dag for å hente vann.

Jeg undres på om vi som får rent vann fra kraner i vårt hjem, av og til forventer å komme til Kristus like lett som å skru på en kran for å få et glass vann. Eller er vi villige til å legge til side andre gjøremål, selv viktige gjøremål, for å kjenne Jesus Kristus og hans Fader?

Jeg vet at kilden til levende vann som Frelseren tilbyr oss, aldri tørker ut og er ren og livsviktig. Når vi kommer til ham med en tom kopp, vil han fylle den, og ofte med mer enn vi kan motta. Han er i sannhet levende vann, en tilkjennegivelse av Guds kjærlighet.

Hva er det levende vann?

  • Det levende vann er Jesu Kristi evangelium.

  • «Kilden med levende vann … forestiller Guds kjærlighet» (1 Nephi 11:25).

  • Levende vann kan gi oss «evig liv» (Johannes 4:14; L&p 63:23).

Frelseren forklarte: «Den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vann jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller frem til evig liv» (Johannes 4:14).

Livets kilde, av Robert T. Barrett, kopiering ikke tillatt