2010
Hjälp barnen utöva sin handlingsfrihet
December 2010


Vårt hem, VÅR familj

Hjälp barnen utöva sin handlingsfrihet

Precis som vår himmelske Fader undervisade Adam och Eva om handlingsfrihet behöver också vi hjälpa våra barn förstå och utöva sin handlingsfrihet.

När vår himmelske Fader skapade Adam och Eva var de oskyldiga. De visste inte mycket om livet och dess konsekvenser. Men vår himmelske Fader vandrade med dem och undervisade dem och han var tålmodig mot dem när de lärde sig om sin tillvaro här.

Som föräldrar har också vi förmånen att vara tillsammans med våra små och undervisa dem. Men jag tror att vi ibland glömmer bort att våra barn också är andebarn till vår himmelske Fader. Det är vårt ansvar att ge dem deras första undervisning, och det är vår uppgift att vägleda dem till Frälsaren Jesus Kristus.

Om vi följer vår himmelske Faders exempel i Edens lustgård tar vi på oss ansvaret att fostra våra barn och undervisa dem om Jesu Kristi evangelium. I samband därmed behöver vi undervisa dem om följderna av deras handlingar. Det är ingen lätt uppgift eftersom vi själva fortfarande inhämtar kunskap, och ibland misslyckas vi med att göra vår himmelska Faders vilja. Och ibland vill vi gripa in och rädda våra barn även när de skulle ha nytta av att lära sig av sina misstag.

Vår himmelske Fader undervisade tålmodigt Adam och Eva om handlingsfrihet från begynnelsen. Han gav dem befallningar, konsekvenser och förmågan att utöva sin handlingsfrihet genom att säga: ”Av varje träd i lustgården får du fritt äta, men av kunskapens träd på gott och ont skall du inte äta. Dock får du själv välja, ty det är givet dig, men kom ihåg att jag förbjuder det, ty den dag du äter därav skall du förvisso dö” (Mose 3:16–17; kursivering tillagd).

Vi undrar kanske hur vi kan uppmuntra våra barn att lyda buden utan att tvinga dem att göra det. Det är mycket vi kan göra som kan vara till hjälp. Vi kan undervisa våra barn om evangeliet, särskilt från skrifterna, och därefter leva i enlighet med dessa principer. Vi kan undervisa dem genom ord och exempel att förlita sig på vår himmelske Fader och berätta för dem om de välsignelser som kommer av att leva efter evangeliet. Vi kan undervisa dem om att på grund av våra svagheter behöver vi som föräldrar hans kärlek, barmhärtighet och tålamod lika mycket som våra barn.

Ibland när våra små uppför sig illa kan det hända att vi börjar förlora hoppet, men vår Fader i himlen förlorar aldrig hoppet om oss. Vi måste lära oss att se våra barn som vår himmelske Fader ser oss: som hans söner och döttrar med förmåga att bli honom lik genom hans Sons kraft och nåd. Vi har inte kraften att frälsa våra barn, men vi kan vara goda exempel och utöva tro å deras vägnar.

Vi är inte här för att tvinga någon att göra vår himmelske Faders vilja. Den grad av frihet och ansvar som vi ger våra barn är naturligtvis beroende av deras ålder och förmågor. När vi hjälper våra barn utöva sin handlingsfrihet på ett lämpligt sätt blir det lättare att undervisa dem och älska dem, oavsett vad de gör.

Vår himmelske Fader visste att Adam och Eva skulle bli frestade och skulle äta av kunskapens träd om gott och ont. Han hade redan förberett ett sätt för dem att återvända genom hans Son. Han sände en ängel att undervisa dem om vår Frälsares försoningsoffer, omvändelsens principer och hur de kunde åkalla Gud i Sonens namn och få förlåtelse för sina synder genom vår himmelske Faders barmhärtighet och kärlek (se Mose 5).

När vi uttrycker kärlek till våra barn och undervisar dem om att även om de går vilse så står vi fasta, och vi kommer att hoppas och be för dem att de ska finna glädje genom tro på Jesus Kristus och sann omvändelse. När vi rättar oss efter de här principerna välsignas vi med ett större mått av Kristi rena kärlek och har större framgång som föräldrar (se L&F 121:41–46).

Illustration Michael Parker