2009
Vraag en antwoord
juni 2009


Vraag en antwoord

‘Enkele van mijn vrienden in de kerk redetwisten met vrienden die geen lid zijn over godsdienst. Ik weet dat woordenstrijd niet goed is. Hoe kan ik mijn vrienden toch over het evangelie vertellen?’

Probeer anderen niet over je gevoelens te vertellen als de gemoederen hoog oplopen en de Geest niet aanwezig is. Zoek liever naar gelegenheden om je vrienden één-op-één te benaderen, op een tijdstip en plaats waarin de Heilige Geest je kan helpen.

Bid voor kansen om met je vrienden over het evangelie te praten. Als de gelegenheid zich voordoet, leg dan uit wat je gelooft en geef je getuigenis. Laat merken dat je oprecht om ze geeft. Als je vrienden graag meer willen weten, kun je kaartjes met informatie uitdelen, ze uitnodigen voor de kerk, verwijzen naar Mormon.org of contact opnemen met de zendelingen.

Bid om de leiding van de Geest om te weten wat je tegen je vrienden moet zeggen en hoe je dat moet doen. Bid om hulp om woordenstrijd te vermijden. Als je vrienden met je beginnen te redetwisten, is het vaak beter om van onderwerp te veranderen of het gesprek te beëindigen.

Bid om leiding

Twist en woordenstrijd komen niet van God (zie 3 Nephi 11:29). Ze zijn niet de juiste manier om dit prachtige evangelie uit te dragen. Een goede manier om het evangelie uit te dragen is je vrienden uit te nodigen voor de kerk of activiteiten. Bidden heeft me geholpen om te weten hoe ik mijn vrienden over het evangelie kan vertellen. Ik weet dat de Heer gebeden beantwoordt. Hij zal je altijd de juiste weg tonen om dingen te doen.

Celeste R. (22), Californië (VS)

Leer ze hoe ze achter de waarheid kunnen komen

Als je gaat redetwisten over wat je gelooft, zal de Geest Zich terugtrekken. Hij kan dan niet aanwezig zijn om te getuigen dat je de waarheid spreekt. Het beste wat je kunt doen is je getuigenis geven. Vertel gewoon wat je gelooft en hoe je dat zeker weet. Wanneer ik met mensen over de kerk praat, zeg ik dat ze voor zichzelf kunnen weten dat het waar is door te bidden, in het Boek van Mormon te lezen en te luisteren naar de gevoelens van hun hart. Je vrienden hoeven het nog steeds niet met je eens te zijn, maar ze kunnen de kracht van je getuigenis niet ontkennen.

Zuster Clement (22), zendingsgebied Knoxville (Tennessee)

Vermijd twist

Ik heb een vriend die lid is van een andere kerk. Vorig jaar sprak hij mij eens op school aan en probeerde mij te overtuigen dat het Boek van Mormon niet waar was en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen geen christelijke kerk was. Nadat ik op al zijn vragen had gereageerd, merkte ik dat hij mijn antwoorden niet eens had gehoord omdat hij me steeds maar met dezelfde vraag bleef bestoken. Ik heb uit dit voorval geleerd dat alles wat je kunt doen is uitleggen dat je geen woordenstrijd wilt en getuigen van de waarheid van de kerk van de Heer.

Jayden C. (13), Washington (VS)

Woordenstrijd leidt tot boosheid

Redetwisten is nooit de juiste manier geweest. Het verdrijft de Geest van de Heer en laat gevoelens van wrok en boosheid achter. Je gaat er ook anders door naar andere mensen kijken. Meestal eindigt de woordenstrijd in onenigheid over leerstellige punten. Het is dan ook belangrijk om een vredestichter te zijn en nooit te vergeten om je getuigenis te geven over de waarheden van het evangelie en de goede vruchten ervan in je leven.

Carlos F. (19), Guárico (Venezuela)

Respecteer het geloof van anderen

In plaats van tegen je vrienden te zeggen: ‘Mijn geloof is waar en dat van jou niet’, kun je beter je getuigenis geven. Zoek een geschikt moment waarop je met je vriend alleen bent, en vraag of je je getuigenis mag geven. Ik heb dat eens gedaan bij een goede vriendin die christen is en erg actief is in haar kerk. Ze vond het geweldig dat ik een getuigenis had. Daarna spraken we over onze geloofsovertuigingen, zonder woordenstrijd. Maar als je gaat zeggen: ‘Jouw kerk is niet waar’, toon je geen respect voor iets wat voor de ander misschien heel belangrijk is. Vrienden doen zoiets niet. Je hoeft het niet eens te zijn over bepaalde leerstellingen, maar een echte vriend of vriendin zal luisteren naar je getuigenis en begrijpen dat het evangelie erg belangrijk voor je is.

Amber P. (17), Utah (VS)

Leef volgens het evangelie

Leef zó dat degenen die jou kennen maar niet het ware evangelie, graag meer willen weten over het evangelie omdát ze jou kennen. Straal de vreugde van het evangelie uit. Wees voor je vrienden en anderen een licht, een baken en het beste voorbeeld dat je maar kunt zijn.

Ouderling Kamah (20), zendingsgebied Cape Coast (Ghana)

Geef je getuigenis

De beste manier om het evangelie uit te dragen is dat met oprechtheid en liefde te doen. Met redetwisten kom je nergens. Jezus Christus ging geen woordenstrijd aan met de Farizeeën, Hij leerde hen door liefde, woord en voorbeeld. In Predik mijn evangelie staat: ‘Mensen kunnen soms verstandelijk vraagtekens plaatsen bij wat u zegt, maar het is moeilijk om een oprecht getuigenis in twijfel te trekken’ ([2004], p. 215). Geef je getuigenis van wat je zeker weet en hoe je dat weet. Als de Geest getuigt van de waarheid van wat je zegt, is dat voor je vrienden de beste gelegenheid om je te begrijpen.

Ephraim S. (20), New South Wales (Australië)