2009
Gebed en de blauwe horizon
juni 2009


Boodschap van het Eerste Presidium

Gebed en de blauwe horizon

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Een van de dingen waar ik bij het vliegen het meest van genoot, was opstijgen vanaf een donkere en regenachtige luchthaven, door de dichte en dreigende winterse wolken naar de gewenste hoogte klimmen en dan plotseling door de donkere mist heen breken en het heldere zonlicht en de eindeloze blauwe lucht binnentreden.

Ik heb me vaak verwonderd over de gelijkenis van dit gebeuren met ons persoonlijk leven. Hoe vaak zijn we niet omringd door dreigende wolken en stormachtig weer, en vragen we ons af of de duisternis ooit voorbij zal gaan? Konden we op een of andere manier maar uitstijgen boven de onrust van het leven en een toestand van vrede en rust bereiken.

Leden van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen weten dat dit mogelijk is; er is een manier om de turbulentie van het dagelijks leven te ontstijgen. De kennis, leiding en het inzicht die we ontvangen door het woord van God en door profetische leiding, geven ons precies aan hoe we dat kunnen bereiken.

Stijgkracht

Om een vliegtuig van de grond te krijgen, is stijgkracht nodig. Bij aerodynamica is sprake van stijgvermogen als lucht zó langs de vleugels gaat, dat de druk onder de vleugel hoger is dan de druk boven de vleugel. Als de opwaartse stijgkracht groter is dan de neerwaartse zwaartekracht, komt het vliegtuig los van de grond en stijgt het op om te vliegen.

Op soortgelijke wijze kunnen we stijgkracht in ons geestelijk leven creëren. Als de kracht die ons omhoog stuwt en verheft, groter is dan de verleidingen en onrust die ons naar beneden trekken, kunnen we opstijgen en het rijk van de Geest betreden.

Stijgkracht wordt in het woordenboek omschreven als het vermogen tot stijgen, stijgen houdt in zich in de lucht verheffen, tegengesteld aan de zwaartekracht.1

De psalmist heeft zelfs een hoger doel voor ogen: ‘Tot U, Here, hef ik mijn ziel op’ (Psalmen 25:1) en ‘Ik hef mijn ogen op naar de bergen: vanwaar zal mijn hulp komen? Mijn hulp is van de Here’ (Psalmen 121:1–2).

We heffen onze ogen op naar de God des hemels door onze eigen spiritualiteit te ontwikkelen. Dat doen we door in harmonie met de Vader, de Zoon, onze Heiland, en de Heilige Geest te leven. Dat doen we door oprecht te streven ‘onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde [te zijn], gewillig [ons] te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt [ons] op te leggen, ja, zoals een kind zich aan zijn vader onderwerpt’ (Mosiah 3:19).

Het oprechte gebed uit een rechtvaardig hart

Hoewel er veel evangeliebeginselen zijn die ons verheffen, wil ik er één in het bijzonder uitlichten. Bidden is een van de beginselen van het evangelie dat voor stijgkracht zorgt. Bidden levert het vermogen om uit te stijgen boven onze wereldse zorgen, om ons omhoog te stuwen door de donkere wolken van wanhoop naar een heldere, blauwe horizon.

Een van de grootste zegeningen en voorrechten en gelegenheden die we hebben als kinderen van onze hemelse Vader, is dat we met Hem kunnen communiceren. We kunnen Hem onze wederwaardigheden, beproevingen en zegeningen voorleggen. We kunnen hemelse leiding van de Heilige Geest zoeken en ontvangen. We kunnen onze smeekbeden tot de hemel richten en de verzekering ontvangen dat onze gebeden zijn gehoord, en dat Hij ze als een liefhebbende en wijze Vader zal verhoren.

Gebeden die boven het plafond uitstijgen, komen uit het hart en bevatten geen ijdele woorden die steeds maar worden herhaald of gedachteloos worden uitgesproken. Onze gebeden dienen ons diepste verlangen te weerspiegelen om één te zijn met onze Vader in de hemel.

Gebed, indien in geloof opgezonden, is God altijd welgevallig. Als u ooit het gevoel mocht hebben dat u niet kunt bidden, dan is dat het moment dat u beslist dient te bidden en uw geloof moet oefenen. Nephi was daar heel duidelijk in: ‘Want indien gij zoudt luisteren naar de Geest die de mens leert bidden, zoudt gij weten dat gij moet bidden; want de boze geest (…) leert hem dat hij niet moet bidden’ (2 Nephi 32:8).

President Harold B. Lee (1899–1973) heeft verklaard: ‘Het oprechte gebed dat uit een rechtvaardig hart opstijgt, opent de deur naar goddelijke wijsheid en geeft de kracht die nodig is om te datgene te bereiken waarnaar welgemeend wordt gestreefd.’2

Worden gebeden verhoord? Ik kan daarvan getuigen!

Kunnen we goddelijke hulp, wijsheid en steun uit de hemel ontvangen? Nogmaals, ik kan daar met zekerheid van getuigen.

De gebeden van de gehoorzamen worden verhoord. We lezen in het Nieuwe Testament dat wij ‘ontvangen (…) van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht’ (1 Johannes 3:22).

De antwoorden op onze gebeden komen wanneer de Heer dat goed acht. Soms raken we gefrustreerd dat de Heer onze gebeden maar niet lijkt te beantwoorden. In dergelijke situaties dienen we te beseffen dat Hij meer weet dan wij. Hij ziet wat wij niet zien. Vertrouw op Hem. Hij weet wat het beste is voor zijn kind. Als volmaakte God zal Hij onze gebeden op volmaakte wijze en op het volmaakte moment beantwoorden.

Er zijn ook momenten dat onze gebeden direct worden verhoord. De profeet Joseph Smith leerde in een openbaring die hij in 1831 in Kirtland ontving: ‘Wie vraagt volgens de Geest, vraagt volgens de wil van God; daarom gebeurt het zoals hij vraagt’ (LV 46:30; cursivering toegevoegd). Wat een bijzondere belofte!

Een nieuw perspectief

Bidden is een hemelse gave om ons te helpen geestelijk op te stijgen. Onze relatie met God wordt erdoor versterkt en verfijnd. Is het niet prachtig dat we ons altijd en overal kunnen wenden tot de opperste Bron van wijsheid en mededogen in het ganse heelal?

Als we dagelijks eenvoudig maar oprecht en krachtig tot God bidden, zal dat ons leven op een hoger geestelijk niveau brengen. In onze gebeden kunnen we God, onze hemelse Vader, loven, danken, zwakheden belijden, hulp vragen en diepe toewijding betuigen. Door deze geestelijke inspanning in de naam van Jezus Christus, de Verlosser, te doen, worden we begiftigd met een toename van inspiratie, openbaring en rechtschapenheid, die hemelse zonneschijn in ons leven brengen.

Ik moet denken aan de keren dat ik als piloot in dikke wolken en dreigende onweersbuien alles donker en somber om me heen zag. Maar hoe troosteloos een en ander vanuit mijn aardse perspectief ook leek, ik wist dat boven de wolken de zon helder scheen als een fonkelend juweel in een zee van blauwe lucht. Ik geloofde dat niet alleen — ik wist het. Ik wist het omdat ik dat zelf had ervaren. Ik hoefde niet af te gaan op de theorieën of opvattingen van anderen. Ik wist het.

Net zoals aerodynamische stijgkracht ons kan uittillen boven de uiterlijke stormen van de wereld, weet ik dat de principes van geestelijke stijgkracht ons kunnen verheffen en opbeuren boven de innerlijke stormen van het leven.

En ik weet nog iets. Hoewel het adembenemend was om door de wolken heen te breken en naar de heldere blauwe horizon te vliegen, is dat niets vergeleken met de heerlijke ervaringen die we kunnen hebben als we ons hart in nederig en oprecht gebed opheffen.

Bidden helpt ons stormachtige tijden te ontstijgen. We zien dan een sprankje van die blauwe lucht die we vanuit ons aardse perspectief niet kunnen waarnemen. We krijgen een ander uitzicht — een stralende geestelijke horizon vol hoop en de verzekering van de weergaloze zegeningen die de Heer heeft beloofd aan degenen die Hem liefhebben en volgen.

Noten

  1. Zie bijvoorbeeld Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11de uitgave (2003), ‘Lift’, pp. 718–719.

  2. Harold B. Lee, Stand Ye in Holy Places (1974), p. 318.

Bidden is een hemelse gave om ons te helpen geestelijk op te stijgen. Onze relatie met God wordt erdoor versterkt en verfijnd.

Links: foto © Dynamic Graphics, Inc.

Links: foto-illustratie Craig Dimond, © IRI; rechts: foto © IRI