2009
Jakobs brev 1:5–6
April 2009


Linje på linje

Jakobs brev 1:5–6

Apostelen Jakob ga oss nøkkelen til å motta visdom fra Gud.

5 Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud, han som gir alle villig og uten bebreidelse – og så skal han få den.

6 Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes av vinden.

Be til Gud

Da Joseph Smith leste dette verset, fikk det ham til å be i Den hellige lund, hvor han opplevde det første syn (se Joseph Smith – Historie 1:11–17). Kan du komme på eksempler fra din familie eller din egen erfaring hvor en person som søkte kunnskap, fikk svar på en bønn? Skriv om det i dagboken din.

Gir alle

«Det er Guds barns privilegium å kunne komme til Gud og få åpenbaring. … Gud gjør ikke forskjell på folk. Vi har alle det samme privilegium.»

Profeten Joseph Smith, Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (Det melkisedekske prestedømme og Hjelpeforeningens studiekurs, 2007), 130.

Villig

Villig – fritt, generøst, rikelig.

Bebreidelse

Bebreidelse – kritikk, skjenn, klandring. Med andre ord vil Gud svare deg og vil aldri bli sint på deg for at du oppriktig ber til ham om svar på et spørsmål.

Så skal han få den

Din himmelske Fader hører og besvarer dine bønner. Svarene hans kommer i hans egen tid og på forskjellige måter – for eksempel gjennom ditt livs omstendigheter, gjennom andres vennlige handlinger eller gjennom Den hellige ånds milde, lave røst. Her er noen måter du kan forberede deg på til å motta veiledning gjennom Ånden (fra «Åpenbaring», Tro mot pakten [2005], 178–82):

  • Be om veiledning.

  • Vær ærbødig.

  • Vær ydmyk.

  • Hold budene.

  • Ta verdig del i nadverden.

  • Studer Skriftene daglig.

  • Ta deg tid til å grunne.

  • Når du søker konkret veiledning, må du tenke gjennom saken i ditt eget sinn.

  • Søk tålmodig Guds vilje.

Be i tro

«Profeten [Joseph Smith] fortalte at etter at han hadde lest dette verset, visste han han enten måtte sette Herrens ord på prøve og be til ham eller kanskje forbli i mørke for alltid. … Han hadde lest skriftstedet, han hadde forstått det, han hadde stolt på Gud, sin evige Fader. Og nå knelte han og ba, og han visste at Gud ville gi ham den forståelse han så oppriktig søkte. Profeten Joseph Smith underviste oss om prinsippet tro –ved eksempel.»

President Thomas S. Monson: «Profeten Joseph Smith underviste ved tro», Tambuli, juni 1994, 5; Lys over Norge, juni 1994, 4.

Detalj fra Bror Joseph, av David Lindsley. Foto: David Newman