2009
Jesus Kristus er min Frelser
April 2009


Samlingsstunden

Jesus Kristus er min Frelser

«Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg» (Johannes 14:6).

Før vår himmelske Fader sendte oss til jorden, valgte han Jesus Kristus til å være vår leder og Frelser. Du valgte å følge Jesus Kristus før du ble født.

Da Jesus kom til jorden, forkynte han evangeliet og grunnla sin kirke. Han holdt sitt løfte om å være vår Frelser. Han led, døde og sto opp fra de døde for at vi også kunne stå opp fra de døde og igjen få leve sammen med vår himmelske Fader og våre familier.

Skriftene lærer oss om de mange velsignelsene som er gjort mulig av Jesus Kristus. Husker du beretningen om Lehis drøm? Lehi så et tre. Treet forestiller vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet.

På treet var det frukt som ville gjøre menneskene lykkelige. Lehi smakte på frukten, og den fylte ham med stor glede. Lehi ønsket at hele familien hans skulle smake på frukten. (Se 1. Nephi 8:10-12).

Treets frukt forestiller de velsignelser vi mottar på grunn av Jesus Kristus og hans forsoning. Vi smaker på frukten når vi stoler på Jesus Kristus, når vi blir døpt og mottar Den hellige ånd og når vi etterlever evangeliet og føler vår Frelsers kjærlighet.

Aktivitet

Ta side B5 ut av bladet, og lim den på tykt papir. Klipp snitt i treet langs de hvite linjene, og klipp ut frukten. For hver frukt slår du opp skriftstedet, finner ut hvilken velsignelse vår himmelske Fader har gitt oss og skriver den på linjen. Stikk fliken på frukten inn i et snitt på treet.

Moroni 6:8____________

Mosiah 16:7–8____________

Johannes 14:27____________

Hebreerne 12:2____________

2. Nephi 31:20____________

3. Nephi 19:21____________

Johannes 8:12____________

Moroni 8:17____________

3. Nephi 27:13____________

Moroni 7:41____________

Ideer til samlingsstunden

  1. I det førjordiske liv valgte jeg å følge Jesus Kristus. Be barna nevne noen av valgene de har tatt denne dagen (hva de har på seg, hva de har spist osv.). Skriv svarene på tavlen. Forklar at vår himmelske Fader har gitt oss handlefrihet, evnen til å ta valg. Fortell om rådet i himmelen, hvor vår himmelske Fader presenterte sin plan. Forklar at det å bruke vår handlefrihet er en viktig del av denne planen. Hjelp barna å forstå at Satan ville forandre planen og ta fra oss vår evne til å velge. Jesus Kristus ønsket å følge vår himmelske Faders plan og meldte seg frivillig til å være vår Frelser. Understrek for barna at de valgte å følge Jesus Kristus (se Primær 6, leksjon 2). Skriv spørsmål som kan hjelpe barna å repetere det de har lært. Legg spørsmålene i en beholder. Be et barn om å velge et spørsmål fra beholderen og besvare det. La så dette barnet velge en annen til å plukke ut et spørsmål og besvare det. Gjenta så mange ganger som tiden tillater. Bær vitnesbyrd om viktigheten av å fortsette å følge Jesus Kristus.

  2. Min familie og jeg skal stå opp fra de døde. Inviter på forhånd og etter godkjennelse fra biskopen eller grenspresidenten et medlem som har opplevd at en av de nærmeste har gått bort, og be vedkommende bære vitnesbyrd om hva oppstandelsen betyr for ham eller henne. Legg følgende bilder fra bildepakken Kunst inspirert av evangeliet i følgende rekkefølge med 227 øverst: 227 (Jesus ber i Getsemane), 228 (Jesus blir forrådt), 230 (Korsfestelsen), 231 (Jesus blir begravet), 233 (Maria og den oppstandne Jesus), 234 (Jesus viser sine sår) og 316 (Jesus underviser på den vestlige halvkule). Mens pianisten spiller, lar du barna sende rundt en liten stein. Fortell dem at den er et symbol på steinen som ble rullet foran inngangen til Kristi grav. Når musikken stopper, ber du barnet som holder steinen, ta bildet øverst i bunken og fortelle om det eller velge en til å hjelpe til. Gjør det samme med hvert av bildene, men stopp opp etter 234 for å lese Lukas 24:39 sammen. Hjelp barna å forstå at etter at Jesus sto opp fra de døde, fikk apostlene kjenne på hendene hans akkurat som barna kan kjenne på sine egne hender. Fortsett med resten av bildene. Forklar at på grunn av Jesu Kristi forsoning vil alle som noensinne har levet på jorden, stå opp fra de døde. Be den inviterte gjesten om å bære vitnesbyrd.

Illustrert av Brad Teare